Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 103 ggr
Uppkatten
5

"Katten heter xxxx och är inte märkt"

"Min katt försvann igår före kl. 13:00 på ……gatan i …… Hon heter xxxx och är inte märkt."

Jag bara undrar, hur tänker folk???

Alldeles uppenbart så finns det en medvetenhet om att man KAN/bör id-märka sin katt.

Efter årsskiftet blir det t.om. lag på att man måste IDmärka och regga sin katt.

Och ÄNDÅ id-märker folk inte katten och reggar den, utan tycker att man får försöka leta upp sin katt via facebook…???? (Där annonsen försvinner bland tusentals andra annonser….).

Stackars omärkta kissar.

De kan inte själva berätta var de bor, och riskerar att aldrig mer få komma tillbaka hem…

Det är inte OK.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Ragatans Naturande]
3

Det borde vara lag på att även registrera rätt ägare till katten, även om den är chipmärkt, idmärkt eller what so ever.

Det verkar ju ganska meningslöst att köpa en katt, och chipmärka/idmärka den, men inte tala om vem som äger den i registret.

Men det kanske ingår i den nya lagen från 1 januari 2023

Uppkatten
3

Det ingår i den nya lagen, se Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Alla katter ska vara både id-märkta och reggade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-07-21 13:25 av Uppkatten
Magrat
3

Förstår inte hur det kan vara så jäkla svårt?! När vi fick hem vår tös nu chippades hon i samband med veterinärcheck och vaccination. Sedan skickar även vett in registrering till DjurID, Sveraks får vi göra själva, men alltså det är ju så himla enkelt, varför inte göra det då?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Ragatans Naturande]
0

#2:

Då hoppas jag att det är upp till den som utför chipmärkningen, registreringen att skicka in ägarens ifyllda papper på plats. Då det uppenbarligen inte har fungerat att låta kattägarna sköta det själva.

Så fungerar det för häst i alla fall. Jag chipmärkte och "ritade av", DNA-testade min häst när hon var 26 år, för att få ut ett hästpass till henne, då det enligt lagen är skyldigt att finnas pass att visa upp, vid veterinär, samt avlivning. Även om veterinär och avlivare sällan frågar efter det.

Det var veterinär, som tog alla mina uppgifter och skickade in alla papper och jag fick hämta ut papperen som rek ett par veckor senare.

Uppkatten
3

#4 Just nu får vi nog sitta lugnt i båten och se vad Jordbruksverket beslutar.