Vattenfontäner - ett "måste" för kattens hälsa?
Just nu är det mycket reklam för vattenfontäner i sociala medier.
I annonserna påstås att katter blir griniga, slöa, att de lätt blir sjuka och t.om. dör på grund av uttorkning.
Vatten i vattenskålar beskrivs som oaptitligt, och lösningen är förstås: vattenfontäner.
Mina katter får huvudsakligen blötfoder. En äldre njursjuk katt jag hade blev lätt uttorkad (vilket är vanligt hos njursjuka katter). Han var den mest älskvärda katt man kan tänka sig och ö.h.t. aldrig "grinig".
Om vattnet i vattenskålarna blir oaptitligt så har vi kattägare inte skött det hela ordentligt tänker jag. Och en vattenfontän måste också bli oaptitlig om den inte sköts.
Vilka är dina erfarenheter av vattenfontäner?
Är de så fantastiska som reklamen påstår? Vilka för- respektive nackdelar har du upplevt?
Har katten blivit mindre "slö och grinig" sedan den fått en vattenfontän? Har du haft en katt som blivit sjuk eller t.om. dött eftersom den saknat en vattenfontän (eller var det kanske andra orsaker som gjorde att den blev sjuk/dog…)?
Jag har länge funderat på att köpa en vattenfontän, men just de här argumenten har jag lite svårt att ta till mig.
Hur tänker du? Vilka erfarenheter har du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har haft två olika vattenfontäner men ingen av mina katter har varit intresserade.
/Maria
Har aldrig haft en vattenfontän. Det hade inte gått att ha här hemma, eftersom de kräver elektricitet för att fungera, och jag inte har tillgång till tillräckligt med eluttag i köket där vattenskålen står. Dessutom hade jag själv blivit galen av ljudet. (Testat en gång med en fontän för att öka luftfuktigheten men fick stänga av den efter ett par dagar.)
Använder en stor glasskål (ett par liter) som vattenskål till katterna. Skålen rengörs noga innan byte av vatten, vilket sker varannan dag - eller oftare vid behov. Fyller på med filtrerat vatten (från en Brita-kanna). Filtreringen gör att vattnet inte blir dåligt lika snabbt som kranvatten.
Ingen av mina katter har blivit varken, griniga, slöa eller sjuka på grund av uttorkning. Ser ju i baljan att de kissar som de ska, så de lider ingen brist på vatten trots att de helst äter torrfoder. De får dock även blötfoder, men det är mest den ena katten som äter det. Den andra har aldrig varit särskilt förtjust i blötmat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Mina katter dricker utmärkt ur sina skålar, så jag har inte känt att vi behöver någon fontän.
Däremot så känner jag folk vars katter varit dåliga på att dricka annat än ur kranar. Inte för att de varit sura och griniga då… Men de har druckit betydligt bättre ur fontäner som har en/flera svaga strålar som påminner om en vattenkran.
Så min slutsats. Bra för vissa katter och även modell kan spela roll. Men knappast livsnödvändiga för alla katter. Isåfall så hade vi väl inte haft levande hemlösa katter…
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag ser nog vattenfontänen mer som miljö-stimulering, att det kan vara kul för en del katter att interagera med/undersöka rinnande vatten.
Vatten och elektricitet ihop tycker jag alltid känns lite läskigt, även om det såklart är säkerhetstestat på en massa sätt och vis.
Men om fontänerna låter så blir det nog ingen fontän här hemma 🤣.
I vart fall inte förrän katterna har blivit ordentligt sura och griniga, och veterinären har uteslutit andra orsaker till det… 😂😾😾.
De brukar få ett stort blomfat med vatten på ibland, och en del leksaker som simmar runt. Det var spännande när de var små, men nu bryr de sig inte längre.
Att gå ut på balkongen i regnväder kan däremot vara spännande som vatten-upplevelse. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Det är olika hur mycket dem låter. Vissa låter rejält och andra låter mest som en lätt påslagen kran. Men det klart att vatten i rörelse aldrig blir helt ljudlöst.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Största skillnaden med vattenfontän på mormors katter är att de kräver betydligt mer sällan vatten i badkaret 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Köpte en dyr en förra året.
Hon är livrädd för den!
#7 Jag har en modig katt som alltid går fram och dödar leksaker som låter, genom ett välriktat hårt slag med tassen… Jag gissar att hon skulle göra samma sak mot en vattenfontän som låter… 🤣
#8: 😂
Vattenfontän är suveränt till katter som gillar att vattnet rör sig precis som från en vattenkran!
Jag såg också reklamen som hävdade att hundratals katter "dör av uttorkning" varje år… Har väldigt svårt att tro att det beror på avsaknad av vattenfontän…
Jag har ingen vattenfontän. Jag har fått för mig att de låter för mycket, är för krångliga att rengöra och ökar risken för vattenskador. Jag vill inte heller ha ytterligare en sladd som katterna kan få för sig att bita i.
Sajtvärd Katter iFokus
Kanske en dum fråga - kan katter dricka för mycket vatten?
Kisse brukar få blötmat. Men i och med jag är rädd att hon blir uttorkad på sommaren har jag ytterligare vatten i maten och eftersom det vattnet har köttsmak så dricker hon gladeligen det också. Det är väldigt lätt att få i henne vatten om man blandar det med lite mat. Det kan inte blir för mycket, va? Hon lär väl bara kissa ut överflödet?
Risken att katten får i sig för mycket vatten är försvinnande liten så länge katten äter/dricker frivilligt. Oroa dig inte för det.
#13: Okej vad bra! :) Tack för svar
Annonsen är ju ett skämt, speciellt biten att katten kan dö om den inte har vattenfontän, haha
Men jag har vattenfontän i flera år, och det gäller att hitta den modell som passar katten/individen. Visa modeller har mina katter och hundar knappt använda, den rätt modellen använda dagligen. Jag har även vanliga vattenskålar, men alla mina djur dricker oftast ifrån fontänen.
Vi har både fontän och vattenskål i metall. Fontänen är nästan helt tyst. Vår katt dricker både från fontänen och den stilla vattenskålen men han föredrar fontänen. Han dricker alltså mer och oftare från fontänen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]