Tiotusenkronors frågan?
Blocket igen.
En kattunge-annons bland många andra.
Huskatt. Pappan påstås ha stamtavla. Vaccinerad, avmaskad, försäkrad, besiktad och ID-märkt m.m.
Pris 7500 :-.
Priset motiveras med att katten har en liten defekt på ena tassen: den har bara två tår. Veterinären har sagt att det inte är något som påverkar katten.
Vad skulle katten ha kostat annars, funderar jag? Mer? Mindre?
Vi har sett tidigare hur missbildningar (t.ex. fler tår än normalt) genererat högre priser på katter.
Katten är röd och vit. Enligt uppfödaren har den dock en unik färg: tabby golden cream vit. Ja, det låter ju snyggt men det är inget som de flesta människor kan se?
På bilderna är kattungens öron lite lätt vikta. Kanske en slump att det ser ut så på bilderna? Vi får hoppas att det inte är någon mutationsavel…
Visst är det bra att folk tar betalt för sina huskattungar, men 7500 kronor för en katt med missbildning tycker jag känns tveksamt, inte minst eftersom det uppenbart gäller "fulavel".
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-07-06 12:58 av Uppkatten
Jag har sett annonsen och kattungen har vikta öron. Uppfödaren väljer (ovanligt nog) att inte nämna vilken ras pappan med stamtavla är eller hur hans öron ser ut. Inte heller nämns hur mammans öron (som saknar stamtavla) ser ut. Det är ovanligt att inga rasnamn nämns, men det finns nog en förklaring till det.
Vikta öron förknippas med rasen Scottish fold. En ras som inte är godkänd inom SVERAK (FiFe) , men som är det i vissa andra internationella kattförbund. Inom sådan avel får man dock inte para fold med fold så att foldanlagen blir dubbla för då uppstår ben- brosk- och ledproblem.
Kattungen i annonsen har vikta öron och deformerad tass…och inte nog med det..
"Han skuttar som en känguru ibland, oftast när är han vill vara snabbast och han står även ofta på två ben. Kanske är hans begåvning som han har pga hans ena tass som har en liten defekt. Hans ena framtass har endast två tår".
Det låter orimligt att avsaknaden av några tår på ena framtassen skulle leda till att kattungen ibland väljer bort att använda både den och den andra framtassen.
I annonsen står även:
"Han har inte ont eller besväras inte av defekten då han är född så och som även veterinären har bekräftat".
Det står dock inte när den bedömningen gjordes eller hur den bedömningen gjordes. Det är inte säkert att veterinären är särskilt insatt i riskerna med det fold-anlag som i det här fallet med all säkerhet även förekom inom huskattavel.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Jag tänkte också på scottish fold… och precis som du säger: det är ovanligt i de här fallen att inga raser nämns, samtidigt som man tar rejält betalt.
Känns inte bra det här.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag pratade med en person för nån dag sedan som har en blandras som hon vill para. En blandning mellan två raser. Hon tänker hitta en hane av samma blandning, eller renrasig av någon av raserna. Hon planerar att sä.ja kattungarna för 6.500kr.
Jag sa att jag, precis som många andra djurräddare, var emot sådan typ av avel. Jag informerade henne också om att hennes katt var en huskatt, inte en fin blandning. Det visste hon, men den var ju inte en vanlig bondkatt.
Hur gör man för att, på ett vänligt sätt, övertala en person att inte avla?
Denna person jobbar på ett ställe jag jobbar åt, så måste hålla god ton eftersom hon är kund till mitt företag.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
#0: min kompis betalade 13 000 - för renrasiga ragdolls (2 st) då är det ju inte jättestor skillnad på renrasiga o icke. Jag gillar iallafall inte korsavel så mycket. Om katten råkar para sig så är det ju okej. Men om man tex parar en bengal med en Ragdoll med flit. Då då…
Tjena^^
#4 På huskattmarknaden kan "renrasig ragdoll" lika gärna betyda huskatt.
För att skilja huskatter från raskatter är det ordet "stambokförd" man ska leta/fråga efter.
Det är stambokförd som innebär restriktiv avel med obligatoriska ansvars- och omsorgsregler (som gäller även för efterkommande stambokförda generationer).
Att strunta i kastrering är gratis oavsett hur katter ser ut och oavsett vilka föräldrar de har.
Sajtvärd Katter iFokus
#5: ragdollsen är från en uppfödare o har stambok
Tjena^^