Stadskatter - det slutar sällan väl...
Jag har tidigare berättat om en katt som gång på gång hamnade på upphittat-sidorna här hemma i området.
Ibland låg den istället på efterlyst-sidorna då ägaren inte hade sett till katten på några dagar.
Den släpptes ut redan som rätt liten kattunge, och gick då dit nosen pekade. Hamnade ofta långt bort, längre bort än ett genomsnittligt hemområde för en hankatt i tätbebyggt område. Kastrerad och Id-märkt.
Sist jag skrev om katten här på Hittekatter så hade den observerats i en galet farlig trafikmiljö, när den i full galopp kryssade sig fram mellan bilar och bussar…
Ägaren svarade dock kort på nätet att "X är en utekatt".
Hen verkade inte alls inse att både katten, men också trafikanterna i de olika fordonen, riskerade att råka riktigt illa ut…
Nu hade jag inte sett till kisse på länge. Jag tänkte på det så sent som igår när jag passerade gatan där kisse bott tidigare.
I morse låg jag och scrollade bland efterlysningsannonser på nätet.
Då ser jag att ägaren efterlyser en helt annan katt - på andra sidan stan. En rädd stackare som brukar hålla till i buskagen (står det), men som nu varit borta i över en månad…
Familjen har flyttat visar det sig. Katt nummer två skulle ha hållits inne i ett par veckor, framgår det av annonsen, "men det blev inte så".
"Med små barn är det inte alltid lätt att hålla alla planer och överenskommelser" skriver ägaren. Skitsnack, tänker jag.
Jag befarar nu att den första katten inte är i livet längre, utan har ersatts av en ny katt - som nu även den är borta sedan över 4 veckor tillbaka… Utsläppt för tidigt, i ett nytt trafikfarligt område…
Katt nummer 1 har inte varit synlig på upphittat-sidorna sedan slutet av hösten 2021. Min förhoppning är emellertid att ägaren omplacerade sin katt till någon familj ute på landet. Men dessvärre tror jag att kisse kanske snarare har hamnat i katt-himlen…
Så nu blir det till att hålla ögonen öppna efter katt nummer 2…
Jag hoppas att den hittas - snart och vid liv.
Varför jag berättar det här?
För att visa att det här med frigående Stadskatter aldrig är någon bra idé. Det brukar inte sluta väl.
För att visa att det inte är någon bra idé att släppa ut främmande katter på nya platser utan att först ha bott in sig ordentligt och därefter sakta och successivt introducera katten i utemiljön (och bara om det är en lämplig utemiljö då förstås).
Katter som är rädda ska ö.h.t. aldrig tvingas vara ute.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
😢😿
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Håller helt med om att rädda katter inte ska tvingas bli utekatter alls, oavsett hur man bor.
Även om jag skulle flytta ut till ett litet hus mitt i ingenstans där det skulle fungera med utekatt skulle jag aldrig förvänta mig att Elrond skulle klara av det. Nox är en nyfiken och orädd krabat som säkert skulle klara det fint. Men Elrond är försiktig, skeptisk, smått rädd, och har aldrig ens visat intresse av att vilja gå ut trots att jag försökte prova med sele och koppel i flera månader. Jag skulle oroa mig enormt för att han skulle bli rädd för nåt och försvinna helt sonika.
Alla katter passar inte som utekatter, hur man än bor. Och ligger katten och trycker i buskar kontinuerligt så är det för mig självklart att den katten helt enkelt inte trivs med att vara ute och då borde den få slippa.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"