Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 388 ggr
Uppkatten
11

"Halv norsk skogskatt"

I dag hittade jag en annons på Blocket där man säljer "en halv norsk skogskatt".

Funderar på om det är framdelen eller bakdelen som säljs…

Eller om katten är halv på längden kan hända…?

Fasiken vad trött jag är på den här typen av annonser…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TatsuOni
6

Och jag misstänker att de anser att den där halvan är värd orimligt med pengar också 😬

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
5

2500 :-

Men det är tydligen två katter, och framkroppar på båda bilderna, så kanske kan man köpa båda för 5000 :- och få en hel katt med huvud både bak och fram….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-07-05 15:42 av Uppkatten
TatsuOni
2

Och är de två halvorna vaccinerade, avmaskade och chippade? Och bör man kastrera eller kan man använda en halva för att få en fjärdedels katt till? 😶

Uppkatten
3

#3 Avmaskade och rumsrena! 😊

Gissar att det är svårt att avla på eller kastrera framkroppar…. 😎😛

TatsuOni
5

#4 Ja man får nog satsa på bakdelen om man vill ha sig en fjärdedel 😆 Men det är väl okej med en bakdel om den är rumsren 🤣

Magi-cat
3

😸😸

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
7

Egentligen skulle man ringa till dem och fråga vilken del som är Skogkatt och undra om den delen är vaccinerad och chippad och undra vad det är för ras i den andra delen och om de kunde vaccinera och chippa den delen också innan man köpte den!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
5

#7 Risken är väl att den andra halvan redan är såld till någon annan, som bengal eller något… 😎🤣

Mitchika
6

#8: Det kan ha varit till mig! Jag köpte en halv norsk skogskatt för ett tag sen för att sätta ihop med min halva Cornish Rex som jag köpte billigt på en marknad i början av sommaren. Nu har jag äntligen en hel och fin katt som är exakt 50 % Cornish Rex och 50 % norsk skogskatt. Vi mätte halvorna så vi är bergsäkra på den fördelningen!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Uppkatten
5

#9 Har du koll på om det är en Norsk Rex eller en Cornish skogskatt…? Det är viktigt att veta, vet du, om man ska imponera på folk på nätet… 😎😝

Mitchika
4

#10: Den variant jag har kallas för Norsk Rex, vilket är tur då det låter lite finare och kungligare än Cornish skogskatt. Alla i halvkattsgruppen på Facebook säger det åtminstone, så det är det inofficiella officiella namnet. Vi har redan fått en massa avelsförfrågningar, så jag måste bara hitta pappren på katthalvorna för att kolla vilken halva som var vilket kön nu igen för jag har för mig att det var en av varje..😂

Uppkatten
4

#11 OK, jag förutsatte att främre delen av katten inledde ras-namnet, men det är säkert mer komplicerat än så.

Är det fjärde-dels avel som står på tapeten i halvkattsgruppen, eller försöker ni avla fram hela katter igen?

Uppkatten
8

Måste f.ö. vara besvärligt när en halv loj Ragdoll sätts ihop med en halv helgalen Bengal…

Jag ser framför mig hur framdelen softar medan bakdelen far runt som ett yrväder…

Nej, det här med halvkattsavel och procentavel gör nog människan klokt i att glömma…

Mitchika
7

#12: Jag trodde också det, men som du är inne på så är det lite mer komplicerat. Det beror också på HUR katten är delad, vilket håll den är delad åt och hur stora halvorna är. Det finns fler faktorer som spelar in också, men jag är ny halvkattsägare så jag har inte hunnit sätta mig in i allt än.

Ånej, man byter kattungehalvor med varandra! Det är svårt att avla fram faktiska halvkatter utan dom flesta kattungar föds hela, så det enklaste och smidigaste är att helt enkelt byta halvor med varandra. Därav Facebookgruppen. Man tar foton av kattungarna och sen sitter man och byter bilder med varandra över en kopp kaffe och diskuterar vilka halvor som går bäst ihop tills alla är nöjda och nästa generation av halvkatter är född!

Man försöker hålla procenten nere så att det inte blir för mycket, så Norsk Rex kan paras med Cornish skogskatt och Benx kan paras med Sphengal, till exempel, men det är okej med fjärdedelsavel också. Så du kan para en Norsk Rex med en Sphengal, men fler rasprocent än så ses ner på av gruppen. Då kan du lika gärna börja sätta ihop huskattshalvor, säger admin.

Okej, jag tror jag slutar nu innan det ballar ur totalt.. 😂

Magi-cat
4

😄😹

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TatsuOni
5

Men om jag skaffar mig några fjärdedelar, så borde jag ju kunna pussla ihop de till någon riktigt fin hel katt 🤔

Pilspets
1

Men hur har dom tänkt att man ska fästa ihop dom olika delarna?

Med superlim?

TatsuOni
3

#17 Vi skämtar bara i den här tråden 😜

Pilspets
2

#18: Det vet jag!

Uppkatten
4

Vill man ha en skräddarsydd katt så får man väl tråckla ihop den på något sätt… 😎

Pilspets
2

En del sibirisk katt o en del nakenkatt?😹

Uppkatten
5

Är nakenkatten baktill så kommer det att se ut som en tovrakad sibir….

TccT
1

Jag tror att ni har sett på Frankenstein för mycket. Sen så är ni tammetusan sjuka🤪😜🤣

Uppkatten
7

#23 Nej, det är de som avlar och saluför halva norska skogskatter, och diverse andra procentkatter som är "sjuka"… 🙁👿

Vi är bara utmattade till bristningsgränsen av all den galna kattavel som pågår… 😎🙃😰☠😿

Uppkatten
1

Nya spännande Blocket-annonser. 6 månaders kattungar.

Mamma är 50% Ragdoll 50% Siames
Pappa är 100% Ragdoll med stamtavla

Uppfödaren till dessa huskatter drar dock slutsatsen att ungarna är Ragdoll 75 %…?!?!

Uppkatten
1

En annan ullig gullig kattunge beskrivs som: "Han är 75 % Ragdolls och resterande Sibirisk, skogskatt & lite lite bondkatt. " Man bara undrar hur de kommit fram till att katten är den mixen…? Skogskatter finns ö.h.t. inte….

EquusCaty
0

Isåfall vildkisse

Tjena^^

OberonsMatte
3

#26 "Lite lite bondkatt"…. 😂(närmare bestämt 100% eftersom bondkatt är detsamma som huskatt).

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Nästa annons:

"Blandras mellan skeppskatt och perser och norsk skogskatt. Hennes mamma är blåtigre skeppskatt. Extra tår både i fram och bak. Hög och stor dam. Pappan är creme och är perser/norsk skogskatt. Stor herre. Hon har extra tår ;)"

Återigen en huskattuppfödare som tror att skeppskatt är en ras, när det i själva verket är benämningen på en missbildning…

EquusCaty
1

Suck…

Tjena^^

Maleficum
1

"Kattunge ca 5 månader söker nu ett tryggt hem. Katten är en hona, pappan är en mainecoon och mamman är en blandras. Ej kastrerad eller vaccinerad då hon endast varit en inomhus katt"

För det är bara utomhuskatter som kan bli sjuka om de inte vaccineras…

En annan annons: "Mamma är en blandras av bondkatt och Russian blue och pappa okänd ( nån snygging hon hittat på byn )
Grabbarna har väldigt mycket Russian blue i sig ,en fantastisk ras med få hälsoproblem och hårar i princip ingenting."

Undra hur de kan vara så säkra på att det är mycket Russian Blue i ungarna när nu pappan är okänd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

OberonsMatte
1

#31 På huskattuppfödarspråk är vanligtvis alla korthåriga helgråa katter "russian blue"..

Sajtvärd Katter iFokus

EquusCaty
1

Suck… Människor kan vara helt sjuka i huvudet. Tacka vet jag seriösa uppfödare.

Tjena^^

TatsuOni
0

Pratade med en kille idag, som undrade hur hans katt hade blivit så stor. För ingen utav raserna han har i sig, är ju så stor. Han räknade upp tre raser, som uppfödaren menade att han har i sig…

Jag frågade om det var säkert att pappan var den katt de trodde.

Pappan var en okänd vildkatt…

Ja vad ska man säga 🫣

EquusCaty
1

Suck

Tjena^^