Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 66 ggr
Uppkatten
3

Fri tillgång till vatten

Nu har det varit värmebölja på många håll i landet en tid. Här har det dock regnat rejält det senaste dygnet - vilket har varit härligt både för kattägare och katter!

Har du koll på vad lagstiftningen säger om katter och dricksvatten?

Jo, att katter ska ha fri tillgång till dricksvatten både om de hålls inomhus, men också utomhus när det inte är frysgrader ute.

Det är huvudregeln. Går det av någon anledning inte att ha fri tillgång till vatten så måste du se till att katten erbjuds vatten flera gånger per dygn.

Kattägaren är också skyldig att hålla vattenskålen ren och fräsch.

Släpper du ut din katt så bör du alltså se till att det finns ordentligt med rent och friskt vatten utställt också (gärna flera skålar på flera håll)! Det är otroligt viktigt, inte minst när det är varmt ute.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
4

Jag har alltid en vattenskål ute till mina katter som jag även sett både ekorrar, fåglar, rådjur och getingar dricka ur. Ekorren var bland det sötaste jag sett när den tog tag om skålkanten med framtassarna och böjde ner huvudet för att dricka. 😍🐿️

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

Inne har jag tre vattenskålar (av olika material), och är det varmt ute så händer det att jag ställer ut en vattenskål på balkongen också så att det alltid är nära till vatten.

Har man bara en vattenskål så riskerar man ju dessutom att den välts ut eller att vattnet blir smutsigt av någon anledning och då står katterna utan vatten.

Mina katter kan dessvärre inte följa med ut på koppelpromenader ("skygga" katter), men på gården har jag ett fågelbad, som är till ffa för paddorna på gården. Det är så härligt att komma ut sena sommarkvällar och se hur de simmar runt och har det skönt. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

#2: Mina katter har fem (!) olika vattenskålar på olika ställen inomhus (och jag bor alltså på 48 kvm! 😅). Jag placerade ut dem när jag hade en katt med kronisk njursvikt, men eftersom jag märkt att alla används och katterna har olika favoritskålar kan jag inte ta bort någon.

När det gäller vattenskålen utomhus har jag märkt att vissa katter verkar tycka att det är extra spännande att dricka vatten utomhus. Moltas var under hela sin livstid lite manisk på att dricka ur gamla vattenpölar, men utomhusskålen besöktes också varje gång. Nu är det Ruben som alltid vill passa på att dricka ur den skålen så fort han kommer ut.

Sajtvärd Katter iFokus