Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 112 ggr
Uppkatten
4

Ha katten fastsatt utomhus

Så här års hör jag ibland talas om kattägare som sätter fast sina katter i en lång lina utomhus (typ löplina), för att de ska kunna röra sig mer fritt ute.

Andra kattägare gör som min granne och binder fast katten vid ett träd för en stund.

Du vet väl om att det är förbjudet att göra så här?

Vill du att innekatten ska kunna tillbringa dagen liggandes i en rabatt så får du vackert sitta bredvid och hålla i kopplet.

Katter får alltså bara hållas i koppel om du finns i andra änden av kopplet… (d.v.s. du måste ha full koll).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
1

För några år sen tog jag med katterna till stugan på sommaren. Då satt Nox tekniskt sett inte fast i mig på andra sidan när han var i långlina, däremot var han fastbunden i solstolen där jag satt varje ögonblick som han satt i andra änden. Det var bara för att jag skulle ha handen fri att kunna dricka vatten och hålla i boken jag läste i. Men i övrigt så hade jag uppsikt 100% av tiden. Gick jag på toaletten så tog mamma över eller så fick han släppas in i stugan igen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
4

Anledningen till att det inte är tillåtet är att det innebär en stor skaderisk när katter lämnas i lina utan uppsikt. Katter hoppar, klättrar och har en stark flyktinstinkt när de blir skrämda. En katt som är uppbunden utomhus kan blir skrämd och jagad av både lösgående katter och hundar och har då ingenstans att ta vägen.

När kattens lina är fastbunden någonstans är det förmodligen vanligtvis vid tillfällen då ägaren vill ha möjlighet att inte vara på plats hela tiden.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

Det stjäl ju också tid om man måste försöka få upp knuten samtidigt som katten har panik och t.ex. en hund närmar sig…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
0

Jag har ett flexikoppel på 5m till min Mysan, och hon ligger alltid på samma ställe. Mitt i en av pappas rabatter. Men jag är nära, och har full koll på henne. Måste jag gå in i huset eller göra något, ber jag mina föräldrar hålla koll på henne.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
3

#4 Fast även ett flexikoppel måste man ju hålla i. Har själv haft det till katt och trivts med det.

Catlady91
0

#5: måste man fysiskt hålla i det? Det visste jag faktiskt inte

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Calcifer
2

Jag vill nog också förtydliga att när jag sa att Nox var fastknuten i solstolen så menade jag snarare fastspänd. Det fanns ett spänne man kunde koppla ur på ungefär en halv sekund om det skulle vara så. Och jag lät honom bara vara ute när vi var där i lågsäsong. Dvs när det inte fanns några grannar omkring eller någon som kunde komma och skrämmas.

Min mamma som inte hade haft katt sen 50-talet och som således inte riktigt förstod hur vi ser på och har katter nu sa "men ska du bara på dass kan väl katten klara sig själv" men jag sa bestämt ifrån. Kan du inte sitta i några minuter medan jag springer och kissar och ser efter katten så åker han in i stugan.

Jag vet hur fort det kan gå. Nu fanns det varken buskar eller träd omkring honom, men han hade ju lika gärna kunnat springa runt solstolen femton gånger och lyckats snärja in sig själv och nästan strypts sig om det vore illa på de få minuter jag sprang på dass. Så mamma satte sig pliktskyldigt och såg efter honom när jag inte var där.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
3

#6 Man måste fysiskt hålla i. Det finns några luddigt formulerade undantag i lagstiftningen, men jag har läst om detta tidigare och ser inte att man kan hänvisa till dessa undantag när det gäller katt i normalfallet.

Det står också följande:

"Att leda en hund eller en katt i koppel eller att träna en hund i sele är inte att se som uppbindning av djuret".

Det är alltså OK att gå ut på koppelpromenader med sin katt, om det finns en katt i ena änden av kopplet och en människa som håller i den andra änden.