Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattpratbortsprungna-upphittade-katter
Läst 120 ggr
Uppkatten
10

Att gödsla med okunskap

Intressant diskussion på FB.

En katt har hittats i en både farlig och avvikande miljö, med mycket människor och trafik. Det är 30 grader varmt ute, katten verkar tycka värmen är jobbig, och några yngre personer ser till att den får vatten.

Andra som passerar efterlyser ägaren över nätet, och eftersom katten har varit upphittad flera gånger tidigare i liknande olämplig miljö kan ägaren snart spåras. Bara några dagar tidigare hade katten t.ex. lämnats in som upphittad till katthemmet. Den ska också ha tagit sig in i flera butiker.

Men det intressanta är vad som händer i kommentarsfältet.

En person skriver:

"Tråkigt att katter inte får röra sig fritt längre. Tycker synd om alla katter som måste sitta inne. En katt blir inte uttorkad i första taget, dessutom verkar den ha ett hem. Ser man en välmående katt ska man låta den vara och inte mata och flytta katten. En katt som bor i stan kan trafiken. Alla kan bli påkörda, även människor".

För den kommentaren får personen en lång rad "gilla". Trots att katter inte har något som helst trafikvett och massor - och åter massor - av katter trafikdödas årligen. Dessutom är det förstås helt omöjligt att bedöma en katts allmäntillstånd utifrån ett foto. Det måste göras på plats.

Andra kommer med invändningar, men personen fortsätter:

"Jag vet flera katter som bor i stan och har trafikvett, det brukar vara de första åren som är kritiska."

Ja, exakt, tänker jag. Stadskatter brukar inte bli mycket äldre än så…

"Det gäller att ha livskvalitet också", fortsätter personen. Ok, så livskvalitet är att stressa runt bland bilar, bussar och människor mitt i city? Intill järnvägen. Stadskatterna brukar börja där, sedan blir de trafikskadade och därefter trafikdödade. Låter inte som någon vidare livskvalitet, tycker jag. Vill man att katten ska gå ut och "få livskvalitet" så får man väl åtminstone välja en bättre miljö (läs: bo på landet långt från en trafikerad väg) och inte släppa ut katten mitt i city i en större stad….?

God livskvalitet kan katter få på många andra och bättre sätt.

Personen fortsätter:
"Skulle någon mata min katt skulle det inte vara OK, lika lite som man matar någons hund. Men självklart hjälper man till om någon är döende".

Problemet är att när katten är döende är det ofta för sent att hjälpa den… Och nu är det 30 grader varmt ute och massor av katter är bortsprungna/vilse… Vi behöver ställa ut vatten. Dessutom är katter väldigt känsliga för svält, och kan börja utveckla fettlever (som kan vara dödlig) redan inom några få dygn… Och det är inte alltid man ser på en katt om den har varit ute ett dygn, en vecka, en månad eller ett år… Självklart ska man inte mata grannkatterna för att det är mysigt. Men ibland är det absolut motiverat att börja mata.

På det svarar personen: "Hm… man kan undra hur katten överlevt genom tiderna och inte är utdöende art".

Noll koll på läget alltså…

I tråden beskrivs nu en annan katträddningsaktion (vinter, minus 20 grader) där en katt inte skulle ha överlevt om inte en person upptäckt katten och börjat mata den, i väntan på att kunna fånga in den (det behövdes fälla och någonstans att göra av katten innan man kunde fånga in den). Katten visade sig senare ha varit bortsprungen i ett halvår och matten grät floder när hon fick tillbaka sin katt.

Samma person som ovan säger nu att "Katten skulle ha tagits till djursjukhuset".

Hen får beskrivet för sig att katten börjat förvildas, och att man därför fick jobba med inmatning, kamera och fälla.

"Alla katter går att få tag på om de är i nöd", hävdar personen då.

Återigen fett fel. Förvildade katter kan vara rejält svårfångade. De är stressade, och har kämpat för att överleva en längre tid. Blivit skygga för människor. Den här katten kunde dessutom fly in i en vägg, genom ett hål i väggen. Det kunde förstås inte mataren…

Jag tycker det är så ledsamt med all denna okunskap om katter, och hur det gödslas med okunskap på nätet. Eftersom det först och främst drabbar - katterna…

Samtidigt ger det oss förstås möjlighet att också sprida kunskap.

Men jag blir så less när jag ser denna rad av gilla - på idiotkommentarer som bara visar på en enda sak: att folk inte fattar vad en katt är, hur den beter sig och hur den reagerar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
4

#0 Ja, usch så hemskt och sorgligt det är, håller med dig! Just att det drabbar katterna … 😿

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Catlady91
2

Alltså jag blir så arg när jag läser det du skriver om.

Hur kan man ens kommentera sådär?!
Nej, en katt klarar sig inte ensam!
De är inte gjord för vårt klimat, de är ökendjur! De klarar inte vår vinter, och de klarar sig inte enbart på de byten de får tag på här i Sverige. Man måste se var katten kommer ifrån. Där de kommer ifrån finns det mycket byten, det gör det inte här. Och de kan drabbas av massor med sjukdomar!
Och en katt inne i stan? I centrum?! NEJ!
Jag bor i ett bostadsområde ca 1km från centrum, och jag ser massor med katter som går lösa. Kanske 10 katter!
Två känner jag till. De går aldrig långt, de håller sig på sin gata. Men den ena är så social, så han har inget trafikvett.
Ägaren berättade att han kom hem för lunch en dag, och det var tur det! För han såg sin ena katt ligga framför högra framdäcket på en bil som kördes v ett pizzabud. Pizzabudet jade ALDRIG sett honom, om inte ägaren kommit hem! Katten hade blivit överkörd! Nu såg ägaren sin katt, och flyttade honom direkt. Det har också hänt några gånger att han legat mitt på en av våra små vägar i området, och inte flyttat sig. Så folk har fått kliva ur bilen, flytta honom, och sen köra vidare.
Katter har inte trafikvett, punkt!
Jag brukar faktiskt säga åt folk som har sina katter löst i bostadsområden om att inte ha det. Katter kan ställa till med mycket bråk bland grannar. De gör ifrån sig i rabatterna, i sandlådorna för barnen sen leker, hoppa upp och repa bilar m.m.
Ägaren till dessa två katter jobbar på en mack, och har sagt åt oss på området att han betalar tvätten av bil om hans katter suttit där och smutsat ner dom. Och betalar skador om de gör någon skada på bilen.
En ansvarsfull kattägare!

Jo, en katt kan må jävligt bra av att leva enbart inne!
Min katt adopterades till mig som innekatt, trots att det i annonsen stod att hon ville bli utekatt. Hon trivs som fisken i vattnet med sitt liv som innekatt!
Innan hon flyttade till mig, så funderade jag på vad hon missar som utekatt och hur jag kan ge henne det inne. Hon har mycket klösmöbler, jag leker med henne mycket, hon sitter ofta i fönsterna och tittar ut, på sommaren följer hon med ut till pappa på landet och går i sele. Hon får bra kvalitetsfoder som innehåller allt hon missar från sina byten ute. Jag brukar även öppna mina vädringsfönstret, med skyddsnät för såklart, så hon kan sitta där och känna alla dofter och höra fågelkvitter m.m. Men hon föredrar att vara inne.
När vi är hos pappa, så vill hon in i huset medan vi sitter ute. Hon är ju ute med oss, såklart. Men när vi går in så följer hon gärna med.

Katter klarade sig inte hur som helst förr heller. Det säger min pappa till mig ofta!
”Katter klarade sig bra förr, nu ska det vara en massa speciella grejer till dom! Och de får inte dricka mjölk, som de drack massor av förr!”
Ja, men då visste man inte vilken skada det gjorde.
Nu har man forskat och undersökt mer, och fått mer kunskap. Då använder man sig av dom.

I början av denna vecka såg jag ett inlägg om en katt som såg ut att vara i dåligt skick. Man sökte ägare, ville ta in den till katthem m.m. Det visade sig att katten hade ägare, som bodde inte så långt ifrån där katten hittades. Man ifrågasatte skicket på katten. Ägaren svarade ”han är 22 år” ok, med tanke på åldern såg han faktiskt inte så hemsk ut. Visst, pälsen var inte så jättefin och han hade fästingar. Men alla utekattet kan få fästingar. Och 22 år? Då får pälsen se lite konstig ut. Han var fullt frisk.

Förra veckan kom ett annat inlägg upp om en katt som ”verkade hemlös och hungrig”
Någon kommenterade snabbt att den inte såg hemlös ut, då pälsen verkade nykammad och fin. Den var långhårig.
Även där fanns en ägare, som skrev att katten fick mat dagligen och tog alltid gärna emot mer. Så den var inte svältande alls.

Jag är glad att folk är uppmärksamma, men ibland kan man dra för snabba slutsatser. Och jag kan också uppleva att kattägare kan bli påhoppade och anklagade för saker, när de ger sig till känna. För att folk tycker att katten är i dåligt skick.
Som den här ägaren till den gamla katten.

Varför är pälsen så ful?
Varför alla fästingar?
Äter den som den ska?

Stopp! Tro inte det värsta direkt!
Som min brorsdotter brukar säga, Chilla Gunilla!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Calcifer
1

Parkerade bilar erbjuder även väldigt mysig skugga nu i sommarvärmen. Och vilken bilägare ställer sig på alla fyra och kryper omkring på backen i tio minuter innan de kör iväg? Ingen. Så bilen behöver inte ens vara i rörelse till en början för att skapa livsfara för katter. Inte fasiken finns det en enda jäkla katt som ser en parkerad bil och kan tänka "ja men där i skuggan borde jag inte lägga mig för den där mackapären kommer börja röra sig snart"…

Katter har ungefär lika mycket trafikvett som en ettåring, och vem fasiken släpper ut sitt småbarn att leka bredvid en trafikerad gata utan att vara närvarande själv?

Avskyr folk som påstår "ja men katten har lärt sig att bara gå åt ett håll utanför huset för den vet att åt andra hållet ligger en stor väg". Glöm.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
1

#3 Ja, exakt. Jag har själv chipkollat trafikdödade katter där ägaren storgråtit i telefonen när jag ringt, och sagt att: han skulle ju inte gå åt det hållet…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
2

#4: Eller hur. Även om det åt ena hållet ligger femton mil med bara skog och natur så riskerar katten ändå att bli påkörd om det ligger en väg åt andra hållet.

Uppkatten
2

Förra sommaren var det en familj här i närheten som släppte ut sina kattungar. De bodde mindre än 10 meter från en större gata, men förväntade sig att kattungarna skulle hålla sig på gården/de intill liggande gårdarna.

Nu var det länge sedan jag såg till katterna. Vet inte om de fortfarande är i livet, eller om familjen flyttat kanske.

Men hur tänker man när man gör så? Vi var många som var oroliga för det här två småpluttarna… medan familjen verkade tycka att de hittat den perfekta gården/utemiljön för sina småtroll…

Men att balkongdörren ligger på husets baksida innebär ju inte att katterna kommer att hålla sig där… och aldrig gå runt huset…

Calcifer
1

#6: En kattunge kan inte gå runt ett hus, det vet väl alla. 🙄