Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningardjurskyddsfrågor
Läst 54 ggr
Uppkatten
2

Katthjälpare kring Falkenberg?

Kattproblem på en ort nära Falkenberg.

Länsstyrelsen sitter lugnt i båten och inväntar lagen om IDmärkning och ägarregistrering…???!!

Under tiden kommer massor av kattungar hinna födas, varav 75 % sannolikt dör före 6 månaders ålder. Även vuxna katter kommer att fara illa.

Vad länsstyrelsen har för planer efter den 1/1 2023 kan man också undra… Det framgår inte av reportaget.

Kattkolonier av det här slaget bör man försöka rodda så tidigt som möjligt. Vad som är bra i det här fallet är att katterna matas och lever i människors närhet. Det gör att det sannolikt skulle gå relativt lätt för ett erfaret katthem att ta in och omplacera katterna.

Men jag befarar att länsstyrelsen har andra planer…?

I reportaget skyller de boende på att det är sommarkatter som lämnats kvar. Tillåt mig tvivla. Det är mer troligt att folk inte har hållit reda på sina okastrerade katter, och sedan inte sett till katten när det har varit dags att stänga sommarstugan och åka hem för säsongen… Okastrerade katter och okunniga kattägare som inte brytt sig så mycket - har vi hört det förr…???

Diskussionen om huruvida katterna bör matas eller inte är intressant. Jag vet att man ofta uppmanas att "inte mata vildkatter". Man ska alltså passivt stå och se på när katterna svälter? Låta lidandet pågå? Nej, det kan man förstås inte göra. Det är både inhumant, och blir till ett djurskyddsproblem.

Man bör dock inte mata katterna på sin egen tomt, för i sådana ärenden har länsstyrelsen ibland ansett att man har tagit över ägaransvaret för katterna, och blivit deras ägare. Trots att man inte alls vill äga någon katt. Nej, i dagsläget gör man bäst i att mata katter en bit ifrån sitt eget hus i sådana här fall, och att inte berätta så mycket om att man matar katterna…

Men blir det inte extra fertila katter om man matar, som får en massa extra ungar…? Risken finns förstås, det är därför man inte bara kan titta på, som man verkar ha gjort på den här orten alldeles för länge.

I den här typen av ärenden borde bygden samlas, kartlägga katterna, ta in och ID-kolla katterna, kastrera och ID-märka de katter som ingen gör anspråk på, omplacera de som är något så när tama (samt kattungar), och sedan hålla resterande katter som en TNRM-koloni. På så sätt minskar antalet kattungar, och även antalet katter kommer att minska på sikt. Samtidigt kan de som matar katter få fortsätta att mata och ha koll på bygdens katter.

Jag hoppas verkligen att det finns någon katthjälpsorganisation eller något katthem som kan gå in och hjälpa till att reda upp situationen. Den här typen av situationer går att hantera. Det har gjorts flera gånger förr.

Att gå ut och skjuta katterna är ingen lösning, och dessutom kräver det polistillstånd för varje enskild katt i den här typen av område.

Mina egna katter kommer från en sommarstugeområde där det levde massor av katter. Där fångade volontärer in dryga 40-talet katter och omplacerade dem, inom loppet av ca 1 år.

Men det gäller förstås att man har kvar kontakten med boende i området, och att man är beredd att rycka ut snabbt om det dyker upp "nya" katter. De allra skyggaste katterna har en tendens att bli kvar till sist, och låter man dem bli kvar så har man snart en ny koloni - med ännu skyggare katter…

Men det räcker aldrig med att mata. Katter behöver mer än så.

https://sverigesradio.se/artikel/vilda-katter-ett-fortsatt-problem-for-boende-i-olofsbo

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Problemen med vilda katter i stugområdet i Olofsbo norr om Falkenberg fortsätter. Men enligt Magnus Ljunghager som bott i området sedan 1957 så har antalet ...
  • Redigerat 2022-06-19 10:03 av Uppkatten