"Vad är det knäppaste katten har ätit"
Nu är jag sur igen…
På morgonen möts jag av flera trådar i kattgrupper på nätet med rubriken "vad är det knäppaste din katt har ätit?"
Där berättar folk om allehanda matbitar som katterna har kommit över och satt i sig. Det handlar om lök, citron, choklad, avokado m.m. Många kommentarer följs av glada smilisar.
Det är uppenbart att många kattägare inte har en aning om vad som är direkt olämpligt för katten. Som personen som skriver att "min katt älskar choklad". Choklad kan både skada och döda katten…
Jag blir både arg och ledsen när jag ser sådana här trådar. De visar verkligen att utbildning på katt behövs.
Det är som att man försöker övertrumfa varandra med allt olämpligt som katten fått i sig. Man övertrumfar varandra med ett gapskratt.
Istället för att diskutera hur man förhindrar att sådant här sker, vilken mat som är direkt olämplig för en katt att få i sig, och hur man bör agera om katten fått i sin något olämpligt.
Allt det som människan kan äta är inte ofarligt för andra djurarter, som hundar och katter. Som djurägare har man ett ansvar att se till så att katten inte får i sig något olämpligt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min uppfattning är därtill att den nämnda typen av trådar kan trigga okunniga kattägare till att vilja prova att mata sina katter med allt möjligt olämpligt, för att sedan "kunna glänsa på nätet och få vara med i skrattet",
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-06-19 09:32 av Uppkatten
Hemskt och förfärande!😿
Om katten får i sig något olämpligt av misstag är illa nog, men när man gör det till en "kul grej" för att få uppmärksamhet är det inte klokt! 😡
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
När jag skaffade katt, sa mamma och pappa åt mig att ALLTID plocka undan maten sö inte katten fick i sig något dåligt.
Sedan har ju små olyckor hänt.
Mysan började slicka på en sked, minns inte vad som var på den. Jag ringer pappa och gråter, superorolig. Han lugnar mig, det var ingen fara.
Men en sak jag minns mest var min första jourkatt. Han välte min bytta med pastasallad, och i denna bytta fanns två skivor apelsin. De hamnade såklart på golvet. Han gick fram till en av dom, och slickade ett slick innan jag tog bort den.
Första katten jag träffat som inte ryggat tillbaka för citrus.
Men att medvetet ge sin katt mat som kan vara dålig? Nej, det är helt fel!
Innan jag ens överväger att låta en katt smaka på min mat, kollar jag upp om det är farligt eller inte.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Lika när det gäller växter. Jag kollar alltid upp att jag har ofarliga växter för katter, ifall de skulle tugga på dom.
Mysan är duktig, hon tuggar inte på växter.
Men jag har absolut inga liljor i mitt hem eftersom de är väldigt giftiga för katter.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪