"Kontakta IDhund genast!"
Jag läser återigen om en kattägare som fått hjälp av IDhund att få tillbaks sin katt. Detta sedan katten trillat ut från ett fönster flera våningar upp.
Kattägaren uppmanar alla att kontakta IDhund genast om katten är bortsprungen. "Utan dem hade jag aldrig fått tillbaka min katt".
Men antalet IDhundar är begränsat och räcker inte till för den enorma mängden bortsprungna katter som är. Samt att IDhundar även söker efter andra djurslag…
Vi kattägare kan inte förlita oss till IDhund, och IDhundarna måste få fokusera på de allra mest akuta fallen, tänker jag.
Dessutom finns inte IDhundar överallt.
Så - vad kan vi kattägare göra för att hitta våra bortsprungna katter och samtidigt inte överbelasta IDhundarna och deras ägare.
Ja, för det första kan vi förebygga att katten kommer bort. Det kan handla om att näta in balkonger och vädringsfönster, att ha gps på katten, att ID-märka och ägarregistrera katten o.s.v.
För det andra så finns det många bra sökmetoder att ta till, som hjälper många katter tillbaka hem igen - OM de används. Se t.ex. https://www.vilse.nu/tips-raad/naer-katten-sprungit-bort/
Här handlar det också om att börja söka tidigt, och att fortsätta söka, och att man lappar aktivt både i hemområdet och på nätet.
Men IDhund då? Ja, för det första är inte IDhund en lösning i varje enskilt fall. Det är (vanligtvis) inte så att det kommer en IDhund och leder dig raka vägen fram till den väntande katten. Men absolut att IDhund gör nytta för många djur och djurägare.
Har IDhund möjlighet att hjälpa till så är det förstås bra. Men min uppfattning är att IDhund ska användas i de mest akuta fallen, inte varje gång som en katt saknas. Du kan många gånger själv göra stor nytta för din katt - genom att använda traditionella söktips.
Och ja, det kommer att kännas som att leta efter nålen i höstacken. Det är normalt, och något du får hantera. Katten finns där ute och behöver bli hittad. Har du gått igenom och provat VILSEs söktips - så gå igenom dem och använd dem ett varv till.
Det har t.ex. hänt att lekstugor genomsökts flera gånger utan att katten hittats. Men när man sökt ännu ett varv så har man hittat katten - i lekstugan.
Ett tidigt, aktivt och uthålligt sökande är A och O när man letar efter sin bortsprungna katt. Och du måste leta själv - det räcker inte med att be grannarna kolla i garage och uthus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, och för att kunna anlita id-hund behövs även en tillräckligt bra s.k. "smeller".. som enbart består av den enskilda kattens individuella doft.. och det är ingen självklarhet att alla kattägare har något sånt hemma.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-05-27 21:35 av OberonsMatte
Min partner skaffade katt som kom bort redan första veckan pga en miss pga inflyttning. Trots ID-hund tog det över en månad innan katten kom hem. Så det är absolut inte bara att anlita en id-hund och tro det löser sig. Då hade de trots allt bra id på katten, sökte aktivt dagligen osv. Bästa är att förebygga, men allt går inte att förebygga. Skulle det dock olyckor och man har möljlighet är det dock en tacksam hjälp om det finns att få.