Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 138 ggr
Uppkatten
4

Hur får man djurägare att ta ansvar?

De senaste dagarna har jag läst flera notiser om hur lösspringande hundar har jagat/skadat/dödat katter. Inte OK.

Så här års bör hundägare dessutom ha extra koll på sina hundar eftersom naturen är full av djurungar just nu…

Ändå ser jag massor av lösa hundar när jag själv är i skog och mark. Ibland stoppar jag hundägarna och uppmärksammar dem på att det är djurungar i närheten. De flesta hundägarna skruvar på sig och säger att jag har rätt, men att hunden "brukar vara bättre på att lyssna".

Min gissning är att många inte tar sig tiden att träna sina hundar tillräckligt, och att många hundar är understimulerade..? Men många katter bor också i miljöer där det allmänt inte är särskilt lämpligt för dem att gå ut…

Ibland känner jag mig rätt redigt trött på hundägare som inte har koll på hundarna, som inte plockar upp bajset efter sina hundar, och som inte har hundarna kopplade när det finns djurungar i närheten.

Å andra sidan blir jag lika trött på katter som får bajsa fritt i olämpliga miljöer, som slåss nere på gården, och som dräller runt i trafikerade miljöer och kommer bort och blir påkörda.

Är det här en "baksida" vi får räkna med och acceptera? Eller hur får vi ordning på landets djurägare?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niklas
2

#0: Jag tror det är svårt så länge som alla har rätt att skaffa djur. Då kommer nämligen ”alla” att göra det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Uppkatten
1

#1 Personligen tycker jag inte att "alla" ska ha rätt att skaffa djur… Jag tycker att man bör få visa att man har kunskaper etc först. Och har man hund så borde det vara obligatoriskt att gå på valpkurser etc…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
1

Kan man inte få papper från kommunen och länsstyrelsen och ta kopior på det och sätta upp dem på strategiska ställen, så folk kan läsa själva.
De flesta är väl för lata för att ta reda på reglerna själva och då får man väl "hjälpa" dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2022-05-24 17:29 av Tarotstollan
Uppkatten
1

Jag brukar vistas mycket i ett stort naturreservat, och på flera håll där hundägare går in i naturreservatet finns anslagstavlor där det står att hundar ska hållas kopplade (eller hållas under mycket strikt uppsyn) så här års, ändå dräller det hundar kors och tvärs, och de springer in i snåren där fåglar ligger på ägg etc….

Uppkatten
1

Men absolut att mer info-skyltar och info-kampanjer vore på sin plats!

Tarotstollan
1

Ja, de kunde informera i tv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Catlady91
1

Mina föräldrar har alltid varit noga med att ha kontroll på sina hundar. De går kopplade, tills de är duktiga nog att gå lösa. Och då är det att de ska komma direkt när man ropar. De ska heller inte springa fram till folk. Och mötte dom folk, kopplade alltid hundarna. Även om hundarna gick slickat vid deras ben, så kopplade dom av hänsyn till den dom mötte för den personen kunde vara hundrädd.

Samma gäller ju även i skogen. Okej att de går en liten bit ifrån och nosar, men de får inte dra iväg hur långt som helst och de ska komma direkt när man ropar. Gör dom inte det, koppla hunden.

Tyvärr så tycker många hundägare att de har kontroll på sin hund, när dom i själva verket inte har det.

Jag minns en gång när mina föräldrar mötte en kvinna med en stor golden retriver eller om det var en labrador. Pappa kopplade vår hund inför mötet, men kvinnan kopplade inte sin. Så hennes hund rusade fram emot våran kopplade, som blev jävligt arg. Han gillade inte ouppfostrade hundar. Pappa bad kvinnan att ta sin hund, varpå kvinnan svarar ”ja men han är så snäll så” pappa ber henne igen koppla sin hund. ”Vadå, är din hund elak?” Frågade kvinnan då, och min pappa är en ärlig man så han svarade: ”ja, emot hundar som rusar emot honom när han är kopplad!” Självklart, han är ju mer instängd och måste få försvara sig!

De gick ofta i skogen, och då gick vår hund aldrig kopplad. Han gick som maximalt 3 meter ifrån dom. Och han kom alltid när man ropade.

Jag tror inte det hjälper att sätta upp lappar, eller informera i tv, för folk rycker bara på axlarna och tycker ändå de har koll på sin hund. Det krävs en konsekvens tror jag, för att de ska lära sig. T ex en lägre böter om de går med hunden lös i områden eller tider där det är koppeltvång. Lika så om man har en hund lös, som orsakar skada pga att ägaren inte har kontroll över sin hund. T ex skrämmer en hundrädd, hoppar på någon eller attackerar ett djur. Det kan såklart vara svårt att införa och få det att fungera, för då måste de ju bli tagna på bar gärning. Men nånting måste ju hända för att detta inte ska hända!

Lika om man är kattägare. Det borde finnas någon lag eller liknande för var katter får gå lösa. T ex i stadsmiljö, där det är som minst lämpligt! Där är det ju faktiskt lite lättare att sätta någon konsekvens och faktiskt uträtta den också. Man fångar in en katt som man observerat ett tag, läser av id-märkning, och kontaktar ägaren. Svarar ägaren då att katten är utekatt, och rör sig fritt, så får man ju kolla på området. Är det lämpligt? Sedan kontaktas polis, och en böter utfärdas.

Det innebär ju mycket jobb för våra stackars poliser, som har mycket annat viktigt att göra. Men vi får inte glömma våra djur, nånting måste hända. Och för att folk ska lära sig, så måste de få en konsekvens!

Så har jag blivit uppfostrad hela mitt liv. Gjorde jag något som jag visste att jag inte fick, så togs något jag gillade bort. T ex kompisar, tv m.m.
Lika är det i trafiken.
Kör du för fort, så får du böter, t ex.

En konsekvens tror jag är enda sättet för att få stopp på detta, men frågan är vad för konsekvens, hur stark den ska vara, och hur man uträttar den.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
1

#7 Det finns ofta lokala ordningsföreskrifter (vilket få känner till….) i tätbebyggda områden, med regler om var hundar ska vara kopplade och att man måste plocka upp efter dem. Förr vet jag att de också ofta innehöll krav på att katter skulle ha halsband/vara märkta. Hur det ser ut i dag med katterna vet jag inte riktigt.

Om hundar och katter ställer till det i området (och orsakar skador eller avsevärda olägenheter) så är det länsstyrelsen man kontaktar, inte polisen.

Men det finns inget förbud mot att låta katter gå ut.

• Redigerat 2022-05-24 18:25 av Uppkatten
Catlady91
1

#8: jag tänkte mer på om det handlar om böter, då måste man väl kontakta polisen? 😊

Eller så känner folk till dessa föreskrifter, men ignorerar dom.

Jag pratade med en kvinna för något år sedan om hennes katt som var utekatt, mitt i stan. Jag sa att det inte var så bra, eftersom katten utsattes för så mycket faror. Men hon tyckte att det inte var någon fara, för man hade ju GPS på halsbandet. Ja men om halsbandet lossnar då? ”Ja men då vet vi ju var halsbandet är och hämtar det” var svaret. Ja men katten då? Och trots GPS, så kan katten bli skadad!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

• Redigerat 2022-05-24 18:39 av Catlady91
Uppkatten
1

Länsstyrelsen har ibland rätt att kombinera ett krav med ett vite som måste betalas om inte bristerna rättas till. Jag har i skrivande stund inte stenkoll på i vilka fall de kan göra så.

Okastrerade katter som springer ute tror jag kan generera ett vite.

Niklas
1

#2: Ja, det kan nog gälla mycket. Skaffa barn, köra vattenskoter, med mera.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Uppkatten
3

#11 "Skaffa-barn-körkort" vore fantastiskt bra, men det vette fasiken hur man ska få till det… 🤣

[Tismon]
0

#7: Även om jag gillar iden så känns det som att folk kommer missbruka anmälningarna med min egna erfarenhet. Har stött på många extremt sura personer som hotat om att anmäla mig för småsaker eller misstag (exempel: råkade tappa hunden en gång men sprang givetvis efter honom och fångade in utan någon fara skedd)

Man kan faktiskt redan idag polisanmäla lösa hundar, jag har blivit anmäld när min 6 månaders valp rymde ut ur dörren. Skulle få Koppel tvång eftersom grannen beskrev min vovve som aggressiv när han i själva verket bara ville leka. Löste det med polisen och slapp koppeltvång när jag förklarade att han fortfarande var en valp som höll på att tränas.

Fått anklagan om att jag inte plockar upp efter mig då jag alltid plockade upp efter mig när jag bodde i ett samhälle. Vet också hur min hunds bajs ser ut eftersom han inte bajsar i hög utan han går samtidigt som han bajsar…. Om man exempelvis får böter för att inte plocka upp efter sig så hade jag fått böta för saker som jag inte ens gjort. Hur bevisar man att bajset inte kommer från sin egna hund?

Om jag förstår det rätt så tycker du illa om när katter får vistas lös i trafilerade områden och bör därför bötas? Om katten tillhör någon som bor ute på landet där det är lämpligt att de får gå lösa men lyckats hamna i stan på något sätt, (bortsprungen) ska man böta dem då? När anses det vara lämpligt med lösa katter, var går gränsen mellan lite och för mycket trafik? När är det för tättbebott? Ska det finnas konsekvenser måste det finnas en tydlig gräns mellan vad som anses ett "brott" och vad som är lagligt, i detta fallet vad som skulle vara en lämplig miljö för katter. För oss är det ju självklart men alla har en subjektiv bild och det blir inte lätt för poliser

Tror inte detta kommer fungera bra i praktiken.

• Redigerat 2022-05-24 22:29 av [Tismon]