Vad händer med pandemi-katterna...?
Nu gör sig många av med de hundar de skaffade under pandemin, kan vi läsa i massmedia.
Vad tror vi händer med katterna?
Fungerar det bättre med katterna eftersom de klarar sig själva om dagarna där hemma, tills matte/husse kommer hem…?
Eller kommer katterna att dumpas när det blir dags för semestern?
Kommer vi att få se en jätteuppgång av övergivna katter framöver, eller blir det ungefär "som alltid"…?
Hur tänker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror inte att det är så vanligt att katter dumpas, men när fler personer som saknar kunskap och ansvarskänsla blivit kattägare genom ogenomtänkta beslut så kommer fler unga katter hittas okastrerade och omärkta utan att någon verkar sakna dem. Katter som släpps ut på sommaren för att bli utekatter, men som försvinner.. Katter som tas med på semestern och släpps ut vid sommarstugan och försvinner.. Utan att ägaren förstår när, hur, var och hur länge man måste leta eller hur/var man ens efterlyser en katt.
Omplaceringsannonserna kommer också att öka. Förmodligen kommer sådana ägare även försöka lämpa över katterna på befintliga katthem.
Sajtvärd Katter iFokus
Rent allmänt så är det nog trots allt relativt vanligt att katter dumpas.
Inte minst kattungar som hittas utställda i lådor, transportburar etc… Uppfinningsrikedomen brukar vara rätt stor när det gäller att dumpa kattungar…
Förra sommaren dumpades kattungar både norr om stan där jag bor, och ett par kvarter bort.
När jag var mer katthems-aktiv så var det också rätt vanligt att vi fick in dumpade katter, som hittats ute i transportburar/lådor o.s.v.
Så jo, de dumpade katterna finns absolut. Min gissning är därtill att de flesta katter som dumpas inte dumpas i bur/låda utan sätts ut i naturen långt hemifrån.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 De som dumpar katter kommer man aldrig åt. De som en gång ägde en katt som "bara försvunnit" är däremot en väldigt stor kategori av kattägare där avsikten inte var att bli av med katten, men där okunskap och oförstånd är själva grundproblemet. Det är samma okunskap och oförstånd som gör att de som dumpar katter ens gavs möjlighet att bli kattägare.
Sajtvärd Katter iFokus
Visst är det så, att många "tappar bort" katten utan att det var avsikten…
Ett sådant ärende blev jag involverad i för bara ett par veckor sedan. En ungkatt hade trillat ut från ett fönster i ett flerfamiljshus, och den katt-ovana familjen utgick från att katten dött i fallet när den inte kom tillbaka. Dessbättre hade katten överlevt (vilket inte är självklart vid ett fall från den höjden), och tack vare kattvana grannar som tog in katten och lappade efter ägaren så kunde familjen och katten återförenas efter någon vecka. Dessutom fick familjen en gratis-lektion om vikten av att kastrera, vaccinera, idmärka o.s.v. som de verkade tacksamma över att få.
En del dumpare får man tag i, och det skulle säkert gå att få tag i fler, med lite ansträngning. Det vore t.ex. bra med fler annonser av karaktären: känner du igen den här katten/de här kattungarna? Vet du var de hör hemma? Fast risken är väl att kattägare då försöker avliva katterna hemma på egen hand istället… eller säger att katterna blivit stulna…
En del kattägare verkar ha satt i system att dumpa kattungar på ungefär samma ställe flera år i rad. Det borde man också kunna komma åt… Men det ska väl mycket till innan man får kameraövervaka en sådan bilsträcka, eller ett visst område…