Ännu en upphittad omärkt katt...
En ung katt gör sitt bästa för att "slå sig in" i ett flerfamiljshus i kvarteret. Till slut är det en person som tar in den lilla katten, då det är uppenbart att katten är livrädd för att vara ute.
Katten är inte chip-märkt, inte öronmärkt, och har inget halsband. Tam och rar. Lappar sätts upp, polisanmälan görs, och det annonseras både i lokala FB-grupper och på VILSE.nu. Men ingen hör av sig trots att dagarna går.
Det är klart att kisse kan ha kommit långt ifrån och är ordentligt vilse. Kanske har den blivit bortjagad från sitt hemområde, som så många andra unga katter blir så här års.
Det enda vi vet är att katten har bott hos någon som rökt regelbundet i kattens närhet, då hela katten luktar cigarettrök. I Sverige är det ca. 7 % av befolkningen som röker. Det är rätt många att kontakta och fråga om man vill hitta ägaren…
Men väljer kattägaren att röka i kattens närhet så kanske att hen inte ska ha tillbaka sin katt, tänker jag… Katter som utsätts för passiv rökning riskerar att bli mycket allvarligt sjuka.
Återstår att se om ägaren hittas. Hade katten varit ID-märkt och ägarregistrerad så hade ägaren kunnat kontaktats samma dag som katten uppmärksammades.
Det händer att kattägare inte vill få tillbaka sin katt. Då är det bra att få veta det så att katten kan omplaceras.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Stackars katt!😢
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!