Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 135 ggr
Uppkatten
3

Vad säger lagstiftningen om kattlådan?

Ur Jordbruksverkets föreskrifter:

"19 § Katter ska ha tillgång till kattlåda för att uträtta sina behov om de hålls inomhus och saknar fri tillgång till utomhusvistelse.

En kattlåda ska vara av lämplig storlek och placeras så att katten kan uträtta sina behov i avskildhet från andra katter. Den ska placeras på lämpligt avstånd från vatten- och foderskålar samt innehålla strömaterial som katten kan gräva i. Kattlådan ska hållas tillfredsställande ren och normalt städas varje dag."

Lagstiftningen säger alltså inget om hur många kattlådor man behöver ha i förhållande till antalet katter. En allmän rekommendation är dock att man har en kattlåda mer än antalet katter. Extra viktigt är det förstås att ha flera kattlådor om man har katter som slarvar med att sköta kattlådan.

Tänk på att sprida ut kattlådorna där hemma: två kattlådor bredvid varandra uppfattas ofta av katten som en (stor) kattlåda.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-24 19:43 av Uppkatten
Fridaaaa
0

Jo det finns lag på det. Max 2 katter på en låda. Står med på jbv.
Kan tyvärr inte länka pdfen via mobilen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TatsuOni
1

"19 § Katter ska ha tillgång till kattlåda för att uträtta sina behov om de hålls inomhus och saknar fri tillgång till utomhusvistelse."

Jag anser att katter ska ha kattlåda även om de är utekatter. Även om de aldrig använder den, så ska den finns.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
2

#1 Paragraf?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

#1 Vad jag kan se finns det bara en paragraf om kattlådan och det är den jag citerat i #0…?

Fridaaaa
0

#3 Som jag skrev: Jag kan inte öppna den alltså kan jag inte säga vilken Paragraf det är. Men är en av pdf på jbv hemsida.

Uppkatten
2

#5 Kan du ange namn på pdf:en på JBV hemsida?

Fridaaaa
0

#6 Men snälla! Jag skriver ju att jag inte kan öppna pdferna! Jag minns inte vilken av dem det är - annars hade jag självklart skrivit det. Bara att gå in och läsa dem, om du kan öppna dem

Fridaaaa
0

Uppkatten
2

#6 Såvitt jag kan se baseras den uppgiften på lagstiftningen så som den såg ut tidigare (2019:28 3 kap 5§).

Nu är det 2020:8 som gäller.

• Redigerat 2022-04-24 20:17 av Uppkatten
Fridaaaa
0

#9 Det är samma lagstifning kring det fortfarande, enligt jbv/ls

Uppkatten
2

??????

Lagstiftningen är det som står i lagstiftningen, och inte det som står någon annan stans.

Du kanske har rätt, men var hittar jag paragrafen i 2020:8…?

• Redigerat 2022-04-24 20:20 av Uppkatten
Uppkatten
2

Det hade ju varit smart om det stod under den paragraf som handlar om just kattlådan i så fall…?

Fridaaaa
0

#12 Man kan tycka det, men enligt jbv/ls när jag frågat dem, så är det samma som gäller fortfarande kring det. Det som står på jbv sida & pdf är inte alltid så tydligt tyvärr

Uppkatten
4

#13 Nej, nu får du ge dig. Lagstiftningen är det som gäller, och nu är det L102 i 2020:8 som gäller. Står det inte där så gäller det inte, men personen du pratade med kanske också var kvar i tidigare paragrafer (L102 uppdateras regelbundet, så det är inte helt lätt att hålla reda på vad som står i skrivande stund).

Jordbruksverkets hemsida och länsstyrelsernas sidor kanske inte alltid är helt uppdaterade, utan du får gå via Veterinära författningshandboken för att hamna så rätt som möjligt (instruktion från mina lärare!).

Sedan är det förstås inte "fel" att följa de tidigare föreskrifterna, och det är inte alltid som uppdaterade föreskrifter är "bättre" än det tidigare. Så visst kan tjänstemän tycka att det där fortfarande är en bra rekommendation.

Kanske står det där om balkongen och 5 meter också kvar där du kollar just nu, den paragrafen är också omformulerad vid det här laget.

Men hittar någon något om 2 katter/kattlåda i 2020:8 så hojta gärna till och ange paragraf. Det är bra om vi alla lär oss hitta rätt!

Fridaaaa
0

#13 Säger som lagstiftningen säger, så nej kommer inte "ge mig".

Nej det är de paragrafer som gäller nu, som jag redan förtydligat till dig.
Jag frågade förra året, då det var diskussion kring det på facebook i en grupp, så då dubbelkollade jag med dem. Jag fick det muntligt av dem.

Uppkatten
5

Den broschyr du länkar till är daterad 2011…

Och jo, du får nog ge dig. Jag har pluggat lagstiftningen ett bra tag nu, och tenterade så sent som för en vecka sedan.

Så en paragraf från 2020:8 vill jag allt ha, för att hålla med dig. Det man får muntligt från en tjänsteman kan ju inte anses STÅ ÖVER den skriftliga lagstiftning som finns. Hur skulle det då se ut i samhället i stort?

Fridaaaa
0

#16 Vet att den är det - men det gäller som sagt fortfarande så nej jag ger mig inte.
Som sagt, jag kommer inte åt de pdferna på jbv sida via mobilen. Vet inte varför, blir bara blanka sidor.

Med ditt påstående - jbv & ls ljuger - bra där. Bra att veta.

Uppkatten
5

Men här är det EN person som sagt det till EN person!

Och det skulle alltså vara mer giltigt än 2020:8…?

Hör av dig igen när du hunnit kolla det jag hänvisar till.

• Redigerat 2022-04-24 20:39 av Uppkatten