Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarskygga-katter
Läst 79 ggr
Lona
0

Vart vänder man sig för hjälp?

Jag har en bekant som har ett par ganska skygga hittekatter som hon har tagit hand om. En av dem är ok med att vara inne ibland, den andre är för rädd.
Jag tror att de är kastrerade men jag vet faktiskt inte. Hon ger dem i alla fall mat, vaccinerar och tar dem till veterinären om det behövs.

Nu kan hon tyvärr inte bo kvar i sitt hus och kan inte ta med sig katterna när hon flyttar. Hon bedömer att de inte skulle trivas som innekatter.
Vart vänder hon sig för att få hjälp med nya hem till dem?
Hon bor i Västra Götaland, några mil norr om Göteborg.
Att bara flytta därifrån är självklart inte ett alternativ!! (Inte för att någon skulle föreslå det här!)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
1

Ofta går det bra att ha katterna som innekatter, med tillgång till t.ex. en in-nätad balkong. Men det är förstås svårt att säga om dessa katter, där informationen är så knapphändig. Men varför inte göra ett försök, och ge det t.ex. ett halvår. Ska de flytta till ett nytt hem så kommer de ändå att behöva vara inne en längre tid, för att landa och bli trygga och lära sig var "hemma" är. Och vem nya matte/husse är. D.v.s. det går inte att bara släppa ut dem på ett nytt ställe. Genom att ha katterna inne kan man också arbeta mer aktivt med den skygga katten, och sannolikt få en tryggare katt.

Kolla annars om hon kan ta kontakt med något SVEKATT-anslutet katthem, som kanske kan hjälpa henne. Det kan innebära att katterna måste transporteras en bit.

https://www.svekatt.se/medlemsorganisationer/

Förr fanns det något som hette Göteborgs katthjälp, de finns dock inte kvar längre. Men om jag minns rätt så driver de Djurfristad SÄVIDSBO, kanske har de tips på vart hon kan vända sig? Jag har rätt dålig koll på den delen av landet…

För att underlätta en omplacering bör katterna vara kastrerade, vaccinerade, ID-märkta och försäkrade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
1

Om katterna är vana vid henne, så tycker jag att hon ska ge det ett försök att ha de som innekatt. Precis som Uppkatten skriver, så kan de flesta faktiskt trivas som innekatt om de får allt de behöver, och det dom saknar som finns ute. Klösträd, möjlighet för att klättra (om de gillar det), jaga(lek) osv.

Min katt var utekatt innan hon kom till katthemmet som jag adopterade henne ifrån, och de ville att hon skulle bli utekatt. Men jag godkändes, eftersom jag var beredd att ta ut henne i sele dagligen. Men när hon kom till mig så visade hon ganska tydligt att hon inte hade någon lust att vara utekatt. Hon trivs hur bra som helst som innekatt, men följer gärna med ut varma och fina dagar i sele 😊

Så jag säger som Uppkatten, prova först minst ett halvår. Det kan fungera, framförallt om de är trygga med henne 😊 tänk på att det tar minst 2 månader för en katt att känna sig hemmastadd och trygg, så sluta inte för snabbt.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lona
0

Tack för era svar!
Hon skulle naturligtvis bli jätteglad om det gick att behålla dem, jag ska vidarebefordra era svar.
Tror ni att det ur kattsynpunkt annars skulle kunna vara en lösning att de som köper huset "tar över" katterna om de är beredda på det åtagande det innebär?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
0

#3 Min bror köpte katt med tillhörande hus, det fungerade utmärkt. Men är det skygga katter måste det nog vara en lugn och kattvan familj, och hon bör vara beredd att rycka in vid behov, t.ex. om katterna blir sjuka/skadade, familjen ska iväg på semester osv.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.