Flera hundratusen omärkta katter
Jag tycker att det är märkligt att så många människor fortfarande inte känner till att katter kan märkas med ett mikrochip, eller var chippet sätts.
Det behövs mer information! Inte minst nu när en lag om ID-märkning av katt träder i kraft i januari 2023.
Så sent som här om dagen lånade jag ut min chipläsare till en person som hade hittat en avliden katt.
"Visst är det öronen jag ska scanna…?" undrade hen.
Ja, någon koll på att katter kan vara märkta i öronen, det har ofta folk. Men i öronen är det ju en tatuering som man måste läsa av (utan scanner), för att därefter söka i registren.
Jag berättade att det är i nackskinnet man sätter chippet; "börja med att scanna av katten där". Uppmanade personen att därefter scanna av hela katten om hen inte fann något chip i nackregionen.
Hen scannade av hela katten flera gånger, berättade hen, utan att hitta något chip. Trist. Både för upphittaren och för ägaren.
Själv är jag fascinerad över tanken: hur man kan tro att det går att injicera ett chip i ett litet tunt kattöra. Men vem vet, kanske är/blir det möjligt en dag…?
Nu hoppas jag att många sätter fart och ID-märker sina katter, och ägarregistrerar dem. Det är inte rimligt att flera hundra tusen katter springer omkring omärkta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Finns det någon beskrivning av chipmärkning här på sajten för dem som inte vet vad, hur, vem, varför och när?
- Redigerat 2022-04-18 18:38 av Niklas
#1 Chipmärkning har diskuterats mycket på sajten, och än mer info kommer framöver, inför det att den nya lagstiftningen träder i kraft, 1 januari 2023. Jag vill dock gärna invänta mer information från Jordbruksverket innan det blir en mer informativ artikel här på HiF om hur det är tänkt att gå till framöver (det kommer säkert besked inom kort!).
Men SJÄLVKLART kan och bör man låta ID-märka sin katt redan nu (det görs hos veterinären) och se till så att den blir ägarregistrerad i SKKs respektive SVERAKs ID-register!
Här finns en bra länk till mer information om ID-märkning av katt:
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.