Det här måste du erbjuda din katt
Det här något av det du måste erbjuda din katt enligt gällande lagstiftning. Observera särskilt första meningen: "Den som håller katt ska ha tillräcklig kompetens".
"6 § Den som håller katt ska ha tillräcklig kompetens. Katter ska hållas och skötas så
att deras behov av social kontakt, mental stimulans, att klättra, klösa, vila, gömma sig,
söka föda och jaga samt upprätthålla värmebalans tillgodoses. För att tillgodose dessa behov ska djurhållaren säkerställa följande:
- Katten erbjuds social kontakt med människor normalt varje dag anpassad
till dess individuella förutsättningar. - Katten får möjlighet att klättra och klösa med sina klor varje dag.
- Katten kan komma åt lämplig plats för vila där den kan upprätthålla
värmebalans största delen av dygnet. - Katten har tillgång till gömslen samt en enskild, upphöjd plats under största
delen av dygnet. - Katten ges möjlighet att tillgodose sitt födosöks- och jaktbeteende.
- Katten ges möjlighet till mental stimulans anpassad efter dess individuella
förutsättningar."
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jättebra att du lyfter upp det här!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Mycket bra att det preciseras så pass noga och inte bara lämnas allmänna formuleringar!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Bra skrivet! Alla dessa punkter måste tillgodoses, även om katten inte känner behov eller ens vill ha några av dom.
T ex så har min katt aldrig visat tecken på att vilja klättra, även när hon haft möjlighet. Ändå har jag en pelare hon kan klättra på om hon vill, och tre träd.
Många brukar säga att de inte har något specifikt, för deras katt gillar inte att t ex klättra. Man måste ändå se till att det finns möjlighet till det.
Och har man innekatt är det ju ännu viktigare med alla dessa saker, då katter går miste om t ex jakt när den är innekatt.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪