Hur lär man sig mycket om katter?
Vilka böcker, kurser, föreläsningar och utbildningar har lärt dig mycket om katter?
Har du lärt dig mycket via sociala medier och vilka problem kan man stöta på i sociala medier?
Har du mött människor/organisationer/uppfödare som lärt dig mycket om katter?
Har du mött katter som lärt dig om katter?
Kort sagt: vilka råd kan vi ge till den som vill lära sig mycket om katter?
Vilka bra, och hyfsat tillförlitliga, källor finns det?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-04-13 09:52 av Uppkatten
Jackson Galaxys youtube kanal? 🙂
Jag har inga konkreta tips om exakt vart man kan lära sig, men några grejer att tänka på
Var källkritisk och tänkt till själv. Vem har skrivit faktan och vart har du hittat den? Verkar det vettigt?
Läs gärna på om flera människors erfarenheter för att få en bredare bild.
Lyssna på din katt.
Och gör inget mot din katt, som du inte hade gjort mot en människa/barn.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1 Jag har bara sett ett par avsnitt, men de tyckte jag var bra.
Vet att en del sådana där "hunduppfostrings"-TV-serier har fått svidande kritik, men hur det är med Jackson Galaxy vet jag inte?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Jackson Galaxy är bättre än de flesta "hunduppfostrings-tv-snubbar".
På TV vill man se en person brottas med farliga hundar och sätta dem på plats. Det ger tittarsiffror och man utgår alltid från den utdaterade synen om att hundar är dominanta.
Jackson Galaxy är en genuint snäll person har jag uppfattat det som. Han brukade jobba på ett amerikanskt härbärge och tyvärr pga all överpopulation avlivade han många djur. Han har skuldkänslor och ångrat det extremt mycket och därför håller han My cat from hell, för att hans mål är att katter ska bo kvar hos sina ägare och inte skickas till härbärgen där de blir avlivade. Detta är typ ett sätt för honom att "make it up to" djuren som aldrig fick chansen.
Han har jobbat med katter i väldigt många år och försöker alltid hitta roten till beteendet. När han träffar en katt så brukar han "trigga" den för att se om beteendet är förutsägbart eller inte, ifall kattens beteende är ett resultat utav något i miljön eller om det är medicinering katten behöver (vilket väldigt de sällan gör)
Låter intressant, jag får nog se några avsnitt till och försöka bilda mig en uppfattning. 😊
#5: Ja, jag rekommenderar honom i alla fall, han är väldigt på ägare om att "kattifiera hemmet" och har tillochmed skrivit böcker om det 😊 Vikten av många kattlådor, att ha mycket "scent soakers" (saker som katter kan gnugga in sin doft i, tex filtar, kuddar), klösträd som är både horisentallt men också stående så att de kan sträcka på sig ordentligt, "cat highways" (att katten har sätt att ta sig runt i rummet utan att vara nere på marken). Han tjatar också om vikten att leka med sina katter!
#6 Ska kolla på det 😊.
Skulle önska att det fanns en riktigt bra bok, typ "en kattbibel", där man kunde slå upp allt man behöver veta 😊. Har själv en väldigt massa kattböcker, av varierande kvalitet, men det är ingen som är riktigt det jag söker.
SVEKATT har haft en del riktigt bra utbildningsdagar.
Forskning är alltid spännande att ta del av, men kan vara lite tung att ta sig igenom (man behöver ha en stund på sig).
Katthemmet - är en miljö där man kan lära sig väldigt mycket (både av människor och katter!), och där man får möta väldigt många olika katter med olika erfarenheter och behov.
Universitetskurser kan vara lärorika! T ex i etologi, djurvälfärd o.s.v. De är inte specifikt inriktade på katten, men katten finns med, och ffa får man en ökad förståelse för djur och hur annorlunda världen kan vara för ett djur (vars sinnen ju skiljer sig från våra).
Sociala medier är på gott och ont, och man måste verkligen vara källkritisk. Där finns många "starka gurus" som låter som att de kan och vet allt, men där det i flera fall bara varit en fasad. Ofta byggs sanningar upp t.ex. inom en FB-grupp. Man kommer överens om att "så här är det" och vips blir det till "en sanning". Man "skapar sanningar". Trots att det helt kan saknas t.ex. vetenskapligt stöd (eller lång erfarenhet). Och värst blir det förstås när folk frikostigt delar med sig av veterinärmedicinska råd - utan att vara veterinärer och utan att ha mött katten. Samtidigt som det också finns mycket att lära på sociala medier.
Ungefär så tänker jag.
Jag kan också tipsa om https://empatia.se/ .
Jag har inte tagit del av online-föreläsningarna själv, men har hört Therese föreläsa vid något tillfälle, och uppskattade den föreläsningen mycket.
Jag har lärt mig mycket av varje katt som varit bofasta hos oss.
Sen har veterinärer mycket info att ge om man ställer frågor och är vetgirig.
Från varje bok man läser får man alltid något med sig om inte annat så en bekräftelse på om ens egna iakttagelser verkar stämma med andras eller inte.
Mycket tvärsäkra påståenden blir jag skeptisk till, det finns oftast inte så mycket kunskap bakom
Låt dagen idag bli din bästa hittills!