Punktstädning eller storstädning?
Katten Kurre på katthemmet ska iväg till veterinären för tandsanering. Ett jättebra tillfälle att storrengöra hans rum, att lägga alla textilier i tvätten, att skura kattlådan och byta ut sanden. Eller, kanske inte så jättebra…?
Jordbruksverkets föreskrifter (vilka måste följas!) säger att inte bara rummet utan även inredningen och alla prylar i kattens rum måste hållas tillfredsställande rena. Så då är det väl bara att passa på! Härligt för Kurre att komma tillbaka till ett riktigt rent rum på katthemmet, och så mycket lättare att städa när Kurre inte är på plats! Men…
Under 3 kapitlets 2 § står det något spännande:
"Allmänna råd till 3 kap. 2 § Boxar i kattstallar bör punktstädas för att öka tryggheten och minska stress hos djuren. Punktstädning innebär att förvaringsutrymmen städas områdesvis så att djuren ständigt har kvar lite av sin egen doft i miljön."
Man säger alltså att det INTE är bra att storrengöra katten Kurres rum. Att Kurre behöver få ha kvar lite av sin egen doft i miljön för att öka tryggheten och minska stressen.
Skurar jag ur kattlådan ordentligt och byter ut sanden så bör jag kanske inte tvätta filtarna i rummet samma dag. Och behöver jag skura av golvet och tvätta filtarna så gör jag inte storrengöring av kattlådan samma dag, utan plockar ur det kiss och bajs som blivit över natten.
Stressreduktion måste alltid ha hög(-sta) prioritet på katthemmet. Det finns t.om de som hävdar att stressreduktion är viktigare än att man är petig med hygienen. Det beror på att stressade katter får ett sänkt immunförsvar.
Så: en god hygien är viktig, men priset får inte bli en ökad långtidsstress hos katterna. Vi måste hela tiden tänka stressreduktion i allt vi gör, både vad gäller den fysiska miljön och i hur vi hanterar katterna. Städa - ja! Men se till att katten har kvar sin doft på områden i rummet. Städa inte allt på en och samma dag.
Ett "allmänt råd" MÅSTE inte följas till punkt och pricka. Ett "allmänt råd" är ett förslag (ett exempel) på hur man bör tänka, och hur man kan göra för att det ska bli bra/rätt/i överensstämmelse med föreskrifternas intentioner. Men det kan fortfarande finnas andra sätt som också "duger" (där man uppnår samma mål).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jättebra information! 🌻 (Som gäller dem flesta djuren)
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag brukar tänka lite så här hemma också.
Att jag inte måste storstäda och skura ur alla kattlådorna på en och samma dag.
Eller slänga allt i tvättmaskinen samtidigt.
Det kan ffa vara viktigt att tänka på när katten är ny där hemma eller om katten är stressad av annan anledning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En till grej angående lukt. När mina katter måste åka i transportburen, så lägger jag alltid in deras "vanliga" filt i den, för att det ska lukta hemtrevligt.
#3: Vi har alltid transportburarna framme. Våra sover i dem dagligdags så de är naturliga trygga i platser för dem.
- Redigerat 2022-04-10 17:11 av Vixxen
#4 Det har jag försökt med i 11 år nu… 🤣 Mina katter tror fortfarande inte på att transportburarna är trygga och mysiga, trots att matte har gjort kojor av dem och ställt dem på trygga platser i bostaden. Mysigt bäddade, och ibland ligger det godsaker där inne…
Nej, transportburar ska man akta sig för, säger båda katterna. Möjligen kan man sträcka sig in och hämta godiset… 😂
#5: 😂😂😂
#5 Mina är likadana 😅😂