Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 162 ggr
Catlady91
1

Dräktig honkatt - vems ansvar?

Om en okastrerad honkatt går lös ute, trots den nya lagen, vem bär ansvaret om denne katt blir dräktig?

Jag har funderat lite på detta, då det är ganska tydligt i hundvärlden.

Om du har en löpande tik, så är det du som är ansvarig för att denne inte stöter på en fertil hane och blir dräktig. Du har alltså stort ansvar som ägare till en tik, framförallt när denne är i löp.
Det är alltså ditt ansvar att se till att hunden inte blir dräktig, vad det nu kräver. Koppel på, kastrering, p-piller etc etc.

Gäller det även i kattvärlden?

Man säger ju att det krävs två för tango, men vem är ansvarig för att det inte blir kattungar? Hankattens ägare eller honkattens ägare?

Jag personligen tycker det ligger på bådas ansvar, men det vore kul att höra hur andra tänker och tycker 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
2

Både honkattens och hankattens ägare bryter mot lagen om de släpper ut sina okastrerade katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
1

#1: jo, så är det. Det är jag helt med på.
Men vem är ansvarig för att det inte blir ungar?

Jag tycker det är bådas ansvar, oavsett djurart. Men eftersom man vet i hundvärlden att det är tikens ägare som är ansvarig, så vore det intressant att veta om det finns någon sån ”regel” inom kattvärlden

OberonsMatte
5

#2 Det är bara honkattens ägare som blir kullens uppfödare, men när kullen blir till genom att två kattägare släpper ut okastrerade utekatter så begår båda kattägarna ett lagbrott.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-04-08 21:49 av OberonsMatte
TatsuOni
2

Båda har gjort fel och bär ett ansvar enligt mig.

Men den som får ta följdansvaret och det ekonomiska ansvaret kommer att bli ägaren till honkatten.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Catlady91
0

#3: men om vi bortser från lagen. Vi säger att det inte finns någon lag längre, vi leker med den tanken.
Vem är då ansvarig för att en honkatt inte blir dräktig?

TatsuOni
1

#5 Nu vet jag att inte frågan var riktad till mig, men rent krasst, så tycker jag att det är ägaren till honkatten. Absolut så har ägaren till hankatten (om det finns en ägare) gjort fel! Men en ägare till en fertil honkatt som släpper ut den (förutsatt att den inte har rymt) borde vara väl medveten om vad som kan hända och varför det inte är en bra idé.

Det är ju honkatten som får ta de största riskerna med detta också. Då mycket kan gå fel vid en dräktighet. Då borde också ägaren till honkatten ha ett ännu större ansvar.

Uppkatten
1

Å andra sidan är hankatten den som kan producera flest kattungar under sin livstid…

Tack och lov att det finns en lag! Båda kattägarna har ansvar, och nu gäller det att öka följsamheten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-09 14:47 av Uppkatten
OberonsMatte
3

#5: Att en specifik honkatt inte blir dräktig är den specifika honkattens ägares ansvar.

Att en specifik hankatt inte gör vilken honkatt som helst dräktig är den specifika hankattens ägares ansvar.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
1

#6: det var lite det jag ville komma fram till, vems ansvar är det för att det inte blir ungar? Såklart ligger ansvaret hos båda, men vem bär det största ansvaret? Finns det något liknade som i hundvärlden, att det är tikägarens ansvar?

#7 så tänker jag också, så vem är egentligen ansvarig? Den som äger katten som kan få kanske 4 kattungar, eller sen som äger katten som kan vara ansvarig för livet av 20 kattungar?
Siffrorna är exempel, såklart 😊

Uppkatten
4

#9 Jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter. Det finns ingen som har störst ansvar. Enligt gällande lagstiftning har varje kattägare ansvar att inte släppa ut sina katter med mindre än att katterna är förhindrade att reproducera sig.

Katter är inte hundar, och för katter gäller JBV:s katt-föreskrifter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

D v s båda kattägarna har samma höga ansvar.

Uppkatten
1

En honkatt kan f ö - i teorin - ge upphov till 120 kattungar under sin livstid (som får ungar som får ungar som får ungar…).

En hankatt kan ge upphov till flera hundra kattungar (som får ungar som får ungar som får ungar…).

Därför är svaret inte flexibelt. Var och en är skyldig att ta ansvar för sin katt, och båda kattägarna har samma höga ansvar.

Catlady91
1

#12: jag var mer nyfiken på hur det såg ut innan lagen kom. Men det kanske inte fanns något sådant, Word et finns för hundar?

Det ör jag som är nyfiken bara 😊 jag kan ibland sitta och börja fundera på vem som bestämde att katten skulle heta just katt. Eller varför buss heter just buss.

Kanske är min adhd som gör det 😋

Uppkatten
3

Sedan undrar jag varifrån du fått att ägaren till en löpande tik har större ansvar än ägaren till en fertil hanhund?

Hanhundens ägare har ju strikt ansvar för sin hund och vad den ställer till med.

Självklart ska man ha koll på sin löptik, men det tar ju inte ifrån ägaren till hanhunden sitt ansvar som hen har att följa enligt lagen om tillsyn över hundar och katter?

Uppkatten
2

#13 Innan lagen kom så gjorde ägarna till hankatter som de ville, och ägarna till honkatterna fick förstås ta hand om kattungarna om katthonan var okastrerad. En honkatt kan bli dräktig med flera hankatter samtidigt, så det är svårt att bevisa vilken hankatt hon har träffat för att därefter försöka ställa den/de ägarna till svars.

• Redigerat 2022-04-09 15:10 av Uppkatten
Catlady91
1

#14: nej, det är inte det jag säger heller..
Gud, uttrycker jag mig så dåligt? skäms

Båda parter har ALLTID ansvar för sitt djur, ALLTID! Självklart! 😊

Men har du en löpande tik, så är du mer ansvarig. Det har jag fått höra i många år, då jag då uppväxt med hundar och har föräldrar som aktivt jobbat med hundar och alla lagar och regler som gäller.

Båda parter är alltid ansvariga, absolut. Men som ägare till en löpande tik så hade du ansvar för att inte denne sökte upp en hane att para sig med.

Catlady91
1

#15: va, kan dom?! Det hade jag ingen aning om, tack för den infon! 😊
Så de kan få en kull, men kullsyskonen kan ha olika pappor?

Uppkatten
2

#16 Det är klart att du har ett ansvar att skydda din löpande tik från att bli dräktig/få oönskade valpar som du inte vill ha.

Men var står det att ägaren till en löpande tik har ett större ansvar än ägaren till en fertil hanhund?

#17 Ja, kullsyskon kan ha olika pappor, om katthonan har gått ute och haft chans att möta flera okastrerade hankatter.

Catlady91
1

#18: jag vet inte var det står, men det är vad jag har hört

Intressant att det kan bli så, det visste jag faktiskt inte. Men tack för info, jag tar gladeligen emot all info om katter jag kan få 😊 är lite av en faktanörd nör det gäller vissa saker, som t ex katter 😋 även om man kan mycket, kan man alltid lära sig mer.

Uppkatten
2

Har man en löptik så har man den kopplad, släpper den inte med andra hundar i en hundrastgård, och man berättar för hundägare vars hundar "vill hälsa" att "hon löper". Behövs det så kan man också försöka "blockera" en hanhund från att komma nära.

Men det gör man ju för att man känner ansvar inför sin hund och för familjens egen situation. Och för att man inte kan lita på att varje hundägare som man möter har koll på sin hund.

Hanhundens ägare har dock fortfarande strikt ansvar för sin hund och vad den ställer till med.

Men som ägare till en tik har du ju bättre koll på när hunden löper och därför ska du förstås ha extra koll på din tik de perioderna.

TatsuOni
1

#20 Å andra sidan så behöver tikens ägare "bara" ha extra koll ca två gånger om året. En ansvarsfull hanhundsägare, ska rent tekniskt hålla extra koll på sin hanhund året runt. Framförallt om det är en hanhund som är väldigt "på" när det finns löptikar.

Alltså nu menar jag ju såklart att alla djurägare har strikt ansvar! Men jag menar att man kan lätt vända på det, som vi har gjort fram och tillbaka i tråden, med vem som har ansvar för vem/vad och vad som kan hända.

Uppkatten
2

Även hundar kan få en kull valpar med olika pappor, om jag inte minns helt fel.

Rent krasst, det gäller att ha koll på sina djur.

Mitchika
2

#22: Det stämmer bra. Jag har själv varit med om och sett en valpkull inom renrasaveln där två valpar av en färg som inte finns i rasen dök upp. Alla valparna testades givetvis och det visade att det inte var samma pappa till dom två valparna som övriga valpar. Det var en spännande upplevelse!

Inte många kan säga att dom fått både renrasiga valpar och blandrasvalpar i en och samma kull.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

TatsuOni
0

#23 Spännande! 🙂

OberonsMatte
1

Att kattungar i samma kull kan ha olika pappor är absolut möjligt, men ibland kan det även förmodas vara så p.g.a. bristande genetikkunskaper. T.ex. när en korthårig honkatt föder en kull som består av både korthåriga och långhåriga ungar eller om några av ungarna föds med maskad pälsfärg. Det är alltså fullt möjligt att hela kullen har samma föräldrar trots att ungarna ser så olika ut och det beror på recessiva anlag som bara blir synliga när de ärvs från båda föräldrarna. Har föräldrarna bara ett sådant recessivt anlag var syns anlaget inte hos föräldrarna själva, men däremot kan några av avkommorna få dubbla och därmed synliga anlag för t.ex. lång päls och maskad pälsfärg.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-04-09 21:35 av OberonsMatte
Lona
3

#23: Det är dessutom godkänt inom SKK att para med två olika (renrasiga) hanar på samma löp. Valparna DNA-testas sedan och registreras med korrekt hane som pappa.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mitchika
1

#26: Det var precis det som hände med den här kullen, med undantag att dom två valparna med en pappa av annan ras givetvis blev registrerade som blandraser.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows