Att adoptera en utekatt
Härom dagen var det dags igen. En person suckade över katthemmen, och över det omöjliga i att få adoptera en katt som kunde få gå ut om dagarna. "Det måste ju vara bättre för katter att få gå ut - eller hur?"
Ja, om det är rätt katt och i rätt miljö ville jag säga.
Men vilka är då skälen till att många katthem har som grundregel att katterna adopteras ut som innekatter?
Ja, skälen är förstås flera. Men några av anledningarna är att man inte vill att katter hamnar ute i olämpliga miljöer (med mycket trafik, människor som inte uppskattar utegående katter m.m.). Kort sagt: det finns många faror ute.
Ett annat skäl är att många av katterna som kommer till katthemmet har farit väldigt illa ute. De har levt ute i hemlöshet, svultit, fått klara sig på egen tass, inte fått den tillsyn de behövt o.s.v. Man vill inte att katterna ska behöva hamna i den situationen igen, utan att de ska få ha ett tryggt liv framöver. De har farit illa nog.
Men är det då omöjligt att få adoptera en katt om man bor på landet och vill kunna låta katten gå ut?
Nej, absolut inte. Många katthem adopterar ut "utekatter" också. Om det är rätt katt till rätt hem/rätt miljö.
Det kan handla om t.ex. omplaceringskatter som är vana vid att få gå ut, och som behöver få gå ut för att må bra. Men det förutsätter också att du bor så till att katthemmet bedömer det som en okej miljö för katten att gå ut i.
Så - prata med ditt katthem! Berätta hur du bor och fråga om de har någon katt som adopteras ut som "utekatt". Ibland står det också på katthemmets hemsida om katten adopteras ut som "utekatt".
Observera att även "utekatter" behöver daglig tillsyn och möjligheter att kunna gå in!
Jag har själv träffat på katter som många har velat adoptera, men som blivit kvar på katthemmet lite extra, eftersom katten behövt just ett hem på landet med möjligheter att kunna gå ut. De hemmen är inte alltid helt lätta att hitta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Våra katter är från början adopterade som stallkatter utav min far. Det är kanske 10 år sedan, så jag vet inte hur "vårat" katthem gör idag.
Men då låg det ute en annons om att vad man tror var mor och son, sökte hem som stall eller ladgårdskatter. Min far fick berätta om hur det såg ut i och omkring stallet. Katthemmet kom ut med katterna, kollade hur det såg ut och gav instruktioner på hur länge katterna skulle hållas instängda i selkammaren.
Dessa var två svarta vildkatter (idag mysiga soffpotatisar). Tydligen inte så lätta att hitta hem åt.
De får fortfarande gå ut, då vi idag bor i föredetta stallet. Det är på landet, långt borta från stora vägar. Den ena katten går gärna ut flera vänder om dagen. Den andra går ut vid riktigt fint väder och inte alls på vintern.
Men jag är helt emot utekatter nära vägar, inom tätbebyggda områden m.m. Katterna är värda mer än så!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik