Beslut om ID-märkning av katt, vi vann!
Äntligen! 👍
GÖTT!!! 😀🐱
Grattis alla katter och alla ni som kämpar för dem! 💕
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Yes yes yes 👍🏻👍🏻👍🏻 ÄNTLIGEN 😻😻😻
Underbart!❣😻
Tjooohooo!🥳😊😻😺
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vad bra! 😁
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Någon som vet om man måste chippa? Min gammelkatt har tatuering i örat (som fortfarande syns fint) så undrar om jag kan registrera honom med tatueringen i det nya registret sedan eller om jag behöver sätta ett chip i honom? Hans är reggad hos SKK i nuläget.
#10 Jag vet inte säkert, men tror att tydliga öronmärkningar skulle vara OK. Märkningen ska vara bestående vill jag minnas att det stod.
Sedan är jag osäker på var vi landat när det gäller de äldsta katterna. Vet att man lutade åt att de allra äldsta katterna inte skulle behöva märkas.
#11 Ja det är sant, de kanske bestämmer att chip gäller katter födda efter 20XX eller liknande. Tänkte om någon sett något och jag har missat. Gammelkatten är 18 år så han börjar bli till åren. Ungkatten (född ca 2015) är chippad.
Det här gäller i dagsläget för hundar (#10): "Du som är hundägare ska låta märka din hund så att den kan identifieras. Den ska märkas med antingen chip eller tatuering innan den är 4 månader. Om du köper en hund som är äldre än 3 månader ska den märkas inom 4 veckor.
En veterinär får märka hunden antingen med chip eller med tatuering. Tatueringen görs i ett av hundens öron. En id-märkare med en godkänd utbildning får märka hunden med chip.
Om du är osäker på vilken metod som passar din hund kan du fråga din veterinär.
Om hunden ska resa till ett annat EU-land eller resa in till Sverige måste den vara märkt med ett chip som uppfyller vissa krav. Denna id-märkning måste vara gjord innan, eller i samband med djurets rabiesvaccination. Annars är inte rabiesvaccinationen giltig. Läs mer på våra sidor om att föra ut eller ta in hundar".
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Känns ju troligt att det kommer bli liknande formulering för katter, så gammelgubben är nog safe med sin tatuering.