Ännu en bortsprungen omärkt katt...
Återigen är en katt bortsprungen.
Det är en yngre katt, brunrandig. Den är kastrerad.
"Den är tyvärr inte ID-märkt", skriver annonsören.
Men hur tänker man då, när man låter kastrera sin katt men inte ID-märker den samtidigt…???
Hur ska den som hittar katten då kunna hitta ägaren…? Tror folk att katten kommer att rabbla upp sin adress och sitt telefonnummer och berätta att den behöver hjälp tillbaka hem? Eller tror kattägaren att andra människor älskar att springa omkring och lappa på bygden, annonsera på FB o.s.v…?
Och hur ska ägaren ens kunna bevisa att den är hens katt…?
De kattägare som inte ID-märker och ägarregistrerar sina katter är både korkade, dumsnåla och ställer till det - både för katten och för de som vill hjälpa vilsna katter tillbaka hem.
Och skyll inte på att det är en innekatt - dagligen så kommer innekatter ut av misstag. Och för innekatter är det extra viktigt att snabbt kunna få hjälp, då de ofta blir mycket stressade och kalla utomhus.
Ta ansvar - ID-märk och ägarregistrera din katt!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En annan ursäkt när det gäller innekatter är att inte vaccinera eller försäkra dom. ”Det är ju en innekatt” ja, men de kan ändå bli sjuka och skadade! Och smitta kan du bära in på dina skor!
Min katt är innekatt. Hon är kastrerad, chippad, registrerad och fullt vaccinerad. Under den period då hon gärna smiter ut på loftgången (vår till höst) har hon dessutom halsband på sig med mina kontaktuppgifter på. Vilket många i min närhet tycker är onödigt, för hon är ju chippad och registrerad. Ja, men ser man en katt med halsband så vet man att den har ett hem, och hon kan komma hem fortare om mina kontaktuppgifter finns på hennes halsband. Som vi säger på mitt jobb: hängslen, livrem och knapp!
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪