Njursjukdom hos katt
Tyvärr verkar många tro att; ”har man en njursjuk katt så är det bara att ge den njurfoder”. Så skulle allt liksom ”vara som vanligt” igen – så länge katten får njurfoder.
Men riktigt så enkelt är det inte.
Har katten kronisk njursvikt så kommer den inte att bli frisk igen. Njurarna kommer inte att läka. Det kommer att fortsätta gå utför. Men det kan gå olika fort utför.
Ibland har katten många år framför sig med god livskvalitet. Andra gånger rasar det iväg utför fort.
Njurdiet och en del läkemedel/kosttillskott kan hjälpa till att dämpa försämrings-takten. Sådant bör enbart sättas in efter beslut ihop med veterinär (som först har undersökt katten noga!).
Kronisk njursjukdom delas in i olika stadier, och hur katten bör behandlas beror bl.a. på var den befinner sig på den här "skalan" och hur katten mår.
De råd som gäller för en njursjuk katt gäller således inte nödvändigtvis för en annan.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vår herre drabbades av kronisk njursvikt när han var 13-14 år (oklar ålder, hittekatt)
Vi fick ett år till med honom, veterinären gav prognosen tre månader till ett halvår.
Till skillnad från många njursjuka katter så behöll han aptiten (vilket nog var anledningen att han levde ett år till), men han hade även IBD och behandlades med kortison för magen. Det är ju inte optimalt med kortison till njursjuk katt, men han fick så mycket problem med magen utan kortisonet.
Vi upptäckte det genom en seniorkoll, men det gick fort för honom, året innan hade han inte några konstigheter (Ja, förutom problem med magen då), men då han började magra lite tog vi in honom en månad innan planerad seniorcheck. Urea och kreatin var väldigt högt då och efter uiltraljud av njurarna uppskattade de att han hade ungefär 25% njurfunktion, men det gick fort.
Enligt veterinären var han "världens friskaste sjuka katt." Han hade värden som tydde på att han var riktigt dålig, men det brydde inte han sig om.
Han lekte åt, sov och hade inget förändrat beteende eller drog sig undan. Tyvärr var väl det till viss del varför det inte upptäcktres tidigare, han var hela tiden så som vanligt.
Till slut kom natten då han slutade äta och han drog sif undan, efter 15 timmar och ingen mat åkte vi in och lät honom somna in. Det var en av de värsta dagarna i mitt liv. Elmer hade ju varit min partner längre än maken. saknar honom fortfarande något fruktansvärt (så klart!)
Jag är glad att vi gick på seniorcheckar med honom, vi fick ett år till med en katt som var helt sig själv till. Men fy fasen vad saknaden gör ont.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
- Redigerat 2022-02-13 15:27 av Magrat
💔💔💔Ja, saknaden gör så obeskrivligt ont.
Skönt att han fick må så pass bra så långt in i sin sjukdom.
Ofta ser man symptom såsom att katterna dricker och kissar mer, att de tappar hull, vikt och muskelmassa, att de tappar aptiten och kräks ofta, osv.
Kronisk njursvikt är en grym sjukdom… Jag har själv haft katt med kronisk njursvikt tidigare, och en av mina nuvarande katter konstaterades ha kronisk njursvikt redan när hon var i 6-års åldern…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.