Många veterinärer mår dåligt
För få veterinärer, mycket stress, hot och hat i sociala medier. Detta och andra faktorer leder till att många veterinärer mår dåligt av sin arbetssituation…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är fruktansvärt att det skall behöva vara på detta viset!😒
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Fick mig också att tänka på något.
Skulle avliva min gamla hund eftersom han hade väldigt långt gången cancer. Frågade då veterinären som gjorde det om hon inte tyckte det var jobbigt. Henne svar var att hon känner att hon hjälper honom för han lider ju så. Däremot, sa hon, är det jobbigare när folk kommer in med fullt friska kattungar eller hundvalpar och vill avliva dem för att de är fel färg. Eller navelbråck. Eller något annat.
Kan tänka mig att tillsammans med skulden alla veterinärer får från sociala medier (t ex: de är bara ute efter pengar, de bryr sig inte om djuren, det är deras fel att x hände) så måste de också hantera djurägare som vill ta dumma och dåliga beslut på bekostnad av djurets lidande. Eller när djurägare vill avliva fullt friska djur. Det kan inte alls vara lätt för psyket.
- Redigerat 2022-01-23 21:42 av [Tismon]
Det borde ju egentligen bli en polissak av att avliva friska djur, för att stoppa de som kör med det varje gång de tröttnat på sitt djur och detta skulle till slut bli att folk tänker sig för före de skaffar djur om de "bara" vill ha en kattunge ett år eller så.
Det skulle i slutändan rensa ut allt buskavel för att bara tjäna pengar, förhoppningsvis.
Man kan ju hoppas i alla fall!
Sen vem som skulle kontrollera sådant är ju en annan sak, polisen och de andra djur- myndigheterna har väl redan fullt på sina bord med andra ärenden.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Självmordsstatistiken kanske även påverkas av att veterinärers yrkesutövning handlar mycket om att låta djur "somna in", att avsluta liv. Insomnandet finns alltid som ett självklart och naturligt alternativ när djur mår dåligt, att det är "snällast" och "det enda rätta" om djurets livskvalitet inte längre är god.
Att veterinäryrket i sig ofta är otroligt påfrestande kan jag absolut förstå. Så många tragiska och sorgliga fall där liv inte går att rädda.. och upprivna och ledsna djurägare som hanterar sin oro, stress eller sorg genom att t.ex. angripa och "hänga ut" veterinären i sociala medier.
Sajtvärd Katter iFokus
Känner en veterinär och hen har flera före detta kollegor som inte längre jobbar som veterinär eller byter klinikjobb mot labbjobb för att det är för jobbigt att jobba som veterinär (tror även det är någon som tog sitt liv).
#3 Problemet med det är nog snarare att fler djur blir utsläppta vind för våg istället eller att de genomför avlivning själva hemma istället (och troligtvis inte alltid på lagligt vi).
#2 "Min" veterinär har varit snäll och avlivat fler av mina djur även om hen tycker det är jobbigare när hen känner djuren. Men då har de ändå varit gamla och sjuka, tror inte hen skulle avlivat dem om de fortfarande var unga och friska.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
"Brist på veterinärer - men du kan bidra till en bättre arbetsmiljö!"
https://www.hippson.se/artikelarkivet/distriktsveterinarerna/brist-pa-veterinarer-men-du-kan.htm
Hänga ut veterinärer på sociala medier är ett ofog och ett beteende som om det är veterinärens fel om djuret inte skulle klara sig.
Veterinärerna har min fulla förståelse när jag besöker dom för dom är under press och dom gör sitt yttersta för att rädda liv det är deras prioritet men ibland går det inte så dom som hänger ut veterinärer är väldigt låga människor som saknar empati samt förståelse för en veterinärs yrke.
För tre år sedan var ena katten nedsövd och jag tog fram mobilen och snabbt åkte veterinären bakåt på stolen med hjul och jag tittade upp på henne då sa hon att dom är rädda att komma med på bild i sociala medier.
I det här läget var kameran bara riktad mot katten möjligen skulle en hand kunnat komma med men jag kom av mig och hann inte fota och bilden var enbart för mig inte att dela då drog veterinären lättnadens suck och förklarade att dom utsätts för så mycket på social media.
Jag tog bilden efter en stund på katten när vi pratat och jag kunde höra en uppriktig oro att komma med på bild och jag hade inte avsikten att fota på veterinären bara katten men den gången lärde jag mig att nästa gång jag vill fota så talar jag om det för veterinären att det enbart är katten som ska komma med på bild och inga avsikter att lägga ut något på social media. Hur skulle jag kunna göra det när någon gör sitt bästa för att hjälpa mitt djur.
Jag har haft många djur genom åren stora som små och aldrig någonsin har jag haft problem med någon veterinär tvärtom dom har gjort sitt absolut bästa för mina djur och även sitt bästa bemötande med förståelse och värme när jag vart tvungen att ta bort något djur så har det bara vart förståelse och stöttande hela vägen.
Djurägare måste få upp ögonen och förstå veterinärernas situation och även vi måste stötta veterinärerna genom att visa medkänsla när dom bedömer att ett djur inte kan klara sitt liv längre för hur det är gör dom sitt absolut bästa för att rädda liv men ibland går det inte och det är dom uppriktiga med och det för djurens bästa.
Ser på morgonen i dag hur veterinärer hängs ut i en stor kattgrupp på Fb.
Jag tänker inte ta ställning till huruvida veterinärerna gjort rätt eller fel i sina bedömningar av djuren. Kommunikation mellan veterinärer och djurägare är svår, och det som sägs och görs kan uppfattas mycket olika av de inblandade parterna.
Självklart kan veterinärer göra felbedömningar, och lika ofta kan kattägare missa att ge viktig information, eller uttrycka sig så att veterinären missuppfattar läget.
En och annan veterinär kanske faktiskt bör anmälas i ett enskilt ärende. Men då anmäler man till rätt instans och inte till allmänheten på Facebook.
Även inom sjukvården missas diagnoser vid ett första besök, och man kan ibland behöva träffa flera läkare för att få en säker diagnos. Det tror jag att de flesta av oss vet om och accepterar…?
I tråden på FB hängs nu veterinärer ut med namn + uppgifter om vilka kliniker de arbetar på.
Och snart är hetsen igång:
"Bad du om veterinärens leg, han hade nog ingen utbildning, men betalt kunde han nog ta ska jag tro."
"Vi måste hjälpas åt att rensa upp i veterinärträsket!"
Kanske är det här veterinärer som har hjälpt 1000-tals andra djur? Kanske är det här veterinärer som ibland kunnat hjälpa när andra veterinärer har missat eller inte förstått vilken diagnos det rört sig om?
Att hänga ut veterinärer med namn + arbetsplats är avskyvärt. På det sättet gör man helt enkelt inte. Behöver man anmäla så vänder man sig till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård (obs. nämnden prövar inte anmälningar om otrevligt bemötande, räkningar eller skadestånd).
Av tråden på FB verkar det bara finns en enda allt-igenom-kunnig-och-perfekt veterinär i hela Sverige… Dit alla ska åka. Vad händer den dagen då den veterinären missar något, eller inte förstår orsaken till djurets ohälsa…?
Vi måste vara rädda om våra veterinärer! Anmäl om det är befogat - men se då till att ha pratat med veterinären/kliniken först så att ev. missförstånd har retts ut. Ge dem chansen att förklara sig, ofta har de förmodligen haft goda skäl att agera som de gjort.
Men att dela uppgifter om namn + arbetsplats i en stor grupp på FB är att sänka sig oerhört lågt. Frågan är om det ens är tillåtet…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#8: Inte alls okej att göra så! Som du säger, anser man det behöver anmälas anmäler man det till rätt instans och sen låter man det vara.
Kommunikation funkar ju tyvärr inte alltid så bra och det är lätt att det blir fel och saker missuppfattas.
Ganska tydligt hur det kan bli fel (och låta mer allvarligt än vad det egentligen är) visade denna artikel som dök upp idag på Hippson:
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/veterinar-som-utforde-injektionen.htm
Första rapporteringen lät såhär https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/anstalld-sparkad-av-hast-ford-till.htm
Låter betydligt mindre dramatiskt vad som egentligen hände än vad som först rapporterades.
Alla som nu klagar på att veterinärerna gör fel kan ju själva utbilda sig och se hur "enkelt" det yrket är.
#8: Jag förmodar att jag såg samma inlägg och jag tror inte ett dugg på att en veterinär skulle ha påstått att "allt är cancer". Att i stort sett allt KAN vara cancer och att en veterinär upplyser om det är en annan sak och något jag själv fått höra ett flertal gånger oavsett kattens symtom. Som ägare hör man kanske bara "cancer!" och tar fasta på det, men det är sällan vad som faktiskt sas.
En snabb googling visar att klinikerna och veterinärerna som blev uthängda har mängder av nöjda kunder och höga betyg, så det verkar inte troligt att de skulle ha sagt och gjort saker som är så galna och tvärtemot veterinärmedicinsk praxis som det påstås i inlägget.
Det finns en välkänd/ökänd och på riktigt helgalen veterinär som också nämns i inlägget, men dessvärre är det bara den veterinären som personen känner fullt förtroende för. Det är som en sekt där alla andra veterinärer ska svartmålas, hängas ut, anmälas och varnas för.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Kan bara instämma det är för 👿- ligt och hänga ut veterinärer på det viset är det absolut lägsta fulaste man kan göra.
I går var jag med min äldsta katt snart 17 år till veterinären för hon hade en svullnad och väl där fann dom tre stora tumörer på henne två som för mig var svårupptäckta och sitter så illa till så det för mig som matte var svårt att upptäcka och även svårt för veterinären med sin goda kunskap att upptäcka.
Dom var hur bra som helst och dom sa orden som jag själv tänkt att katten får bara vara katt och att operation i en sån hög ålder kan istället skynda på något hos en katt som fortfarande är pigg äter och är fortfarande sig själv om än stel och haltar men hon har tydligen inte ont så nu är det bara att låta henne få ha sin tid och hoppas hon orkar hänga med en tid till.
Tänk om jag hade hängt ut dom med orden att här ska minsann inte opereras och sen lagt ut namn på sociala medier jag skulle inte ens kunna tänka tanken och som djurägare måste man vara realistisk med sina djur och framför allt tänka på vad är bäst för djuret och vem vet det bäst jo veterinären med sin kunskap.
Här spelar inte heller ålder på djur någon roll för även unga djur blir sjuka eller det kan hända saker vi inte alls räknat med. För många år sedan kastrerade jag två bröder fullt friska och på natten hittade jag den ena av dom bara insomnad på golvet han blev 10 månader och inte var det veterinärens fel en veterinär jag kastrerat hos så många gånger och hon blev lika förtvivlad som mig hur kunde det ske med en så frisk och perfekt katt.
Jag lämnade in katten till henne för kremering eftersom hon hade frys att förvara kroppar i innan dom skickades till kremeringen och hon gjorde en obduktion helt på eget bevåg utan att jag visste om det för hon kände sig skyldig har jag missat något och tänk om jag hade hängt ut henne för det när hon istället tog det absolut finaste ansvar och obducerade katten och hon kunde inte hitta något fel alls tvärtom katten var i toppform men hade bara somnat in helt oförklarligt.
Själv blev jag oerhört glad att hon tog sig tiden för obduktion och det helt kostnadsfritt ska sägas och jag tyckte det var ett underbart fint ansvar av henne som veterinär för att se om något hade gott snett under kastreringen eller om det kunde vara något fel på katten men inga fel fann hon tvärtom katten var perfekt i alla inre organ och hela sin kropp.
Inte nog med det jag gick ditt med brodern också för en hälsokontroll så allt skulle vara ok med honom och även det ville hon inte ha betalt för med tanke på den tragiska utgången som blev så snacka om att ta ansvar och verkligen göra sitt absolut bästa för både djuren och även mot mig som djurägare.
En veterinär gör sitt absolut bästa och visst kan även dom missa för dom är bara människor dom som oss alla andra men min egen erfarenhet är att veterinärerna är toppen toppen och verkligen går in för att hjälpa djuren om dom kan men ibland kommer det tragiska beskedet att det faktiskt inte går och det måste vi som djurägare ta, vi måste ha det med i beräkningen när vi skaffar djur oavsett djuret är gammalt eller ungt så kan oförutsedda saker inträffa.
Veterinärträsk jag skulle vilja säga djurägarträsk när man hänger ut veterinärer på det här viset så gör man bara inte och jag undrar också är det tillåtet jag tror faktiskt inte att det är det så det där borde verkligen kollas upp för då kan veterinärerna i sin tur anmäla och få upprättelse för den fina insatsen som dom faktiskt gör för dom gör det fantastiskt och jag hoppas många veterinärer läser här och jag vill bara säga till er ni är fantastiska ❤️
Kaliber hade ett reportage om det här fenomenet för något år sedan https://sverigesradio.se/avsnitt/kaliber-granskar-djursjukvardens-pris
Det är ju helt åt helskotta.
#11 Fast jag måste erkänna att jag hade blivit fly förbannad och extremt ledsen om någon hade gjort så utan mitt godkännande.
Hade veterinären erbjudit sig och talat med mig hade det kanske vvarit en sak, men att göra det bakom ryggen hade känts förfärligt.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag hade också blivit både förtvivlad och ilsk om någon hade obducerat min katt utan mitt godkännande.
Min katts kropp är ingen annans att skära i - utifrån den personens eget beslut och intresse.
Här blev det bara rätt och vi känner varandra sen många år men tyvärr jobbar hon inte längre och är pensionerad men jag uppskattade verkligen hennes insats där för det gällde ju även henne ifall hon gjort något fel vid kastreringen så det var verkligen ett fint ansvar hon tog.
Tycker det var en fin handling att hon ville ta reda på vad som kunnat gå så fel och dessutom hade hon frågat hade hon haft mitt medgivande och det visste hon så allt var i sin ordning där.
- Redigerat 2022-04-01 13:58 av [Kattenlava]