Sjuka hemlösingar (GBG)
Var och skulle köpa en julgran i går, och i blomsterhandeln där jag var rände det runt fullt med katter, både innanför och utanför butiken, vuxna som små kattungar. Jag frågade en som jobbade där och det är en hemlös kattkoloni som dom är snälla nog att mata och låta komma in i värmen i butiken när den är öppen. (Erbjöd mig en kattunge på köpet med granen)
Jag frågade om dom var kastrerade men han påstod att en djurskyddsinspektör varit där och sagt att om man lät kastrera katterna så var man tekniskt sett ägare till katterna och då fick man inte låta dom gå ute längre, och det ansvaret kunde dom så klart inte ta på sig. (vid närmare efterforskningar verkar det vara så att det räcker med att mata katterna så är man ägare till dom så det hade ju inte gjort någon skillnad, men ändå…)
Det som oroade mig när jag var där var att flera av katterna verkade vara sjuka. En av dom var så pass tam (eller utmattad) att jag kunde undersöka henne närmare, halva ögat var täckt av en grå svullen blinkhinna, ögonen rann och det pep högt när hon andades
. Såg fler katter med samma symtom, dom verkar inte alls må bra!
Vad kan man göra? Skulle önska att hela kattkolonin fick fångas in, veterinärundersökas/behandlas och kastreras, och att dom små kattungarna och dom tama kunde omplaceras (dom andra kunde ju få bo kvar eftesom dom har mat och värme)+ att någon katthem eller organisation ville ta ansvaret för dom men Göteborgs katthälp som håller på med TNR-metoden i göteborg har intagningsstopp och jag får inte tag i några andra katthem.
Det blöder i hjärtat när jag tänker på dessa sjuka katter, men jag kan omöjligen ta in någon stödis nu, dels för att jag är rädd att smitta mina katter, dels för att jag har en stödis nu som inte kommer överens med min permanenta katt och det har just blivit någorlunda lungt här och jag vågar inte förstöra det genom att ta in en till… Bor så trångt och har inte plats att hålla i sär katterna. Sedan finns det 700 personliga skäl till att jag inte vågar/hinner/klarar det… Men jag vill så gärna hjälpa dom….
Vad gör man? Katterna lider ju!
Det här går ju bara med ett samarbete att lösa. Det enda jag kan tänka mig är att antigen katthjälpen eller KKS gå in som ansvariga. Sedan måste akuthem sökas, bäst med hjälp av alla kattforum och tidningen. Kanske med hjälp av maria.ljung@gp.se. Blomsterhandel är säkert också intresserad att hjälpa till att katterna få hjälp, kanske de kan gå in med pengar. Sedan kan vi starta en stor insamling.
Viktigt är att det inte bli känd var katterna finns annars går kommunen in och avlivar alla. Men också de sjuka katter måste få en chans att en veterinär bedöma deras överlevnadschans.
Jag skulle kunna placera några katter i min sons hus, men behöver då hjälp med veterinärskostnader.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tror jag vet vilken blomsteraffär du menar. (Ligger den inte i Kviberg?). I så fall har de här katterna funnits där i många år. Jag trodde att de som hade butiken ägde katterna. Men där har jag antagligen fel. Jag bodde i Bergsjön mellan 1996 - 2002 och besökte då och då den blomsteraffär/handelsträdgård som jag tänker på. Vissa av dessa katter såg ut som exotic och de hade infekterade ögon.
Men vilken idiot till Djurskyddsinspektör som avråder att kastrera katterna, om det mannen säger stämmer. De är verkligen helt hopplösa Djurskyddsinspektörerna i Göteborgs stad. Blir galen!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Som sagt vill jag inte säga exakt vilken blomsteraffär det är eftersom jag är rädd att kommunen skulle ingripa eller att dom som matar katterna skulle råka illa ut då…
Vem är Maria Ljung?
Jo ett samarbete av något slag mellan ett djurhem/djurskyddsorgansation och blomsteraffären vore u det allra bästa. jag önskar jag kunde hjälpa mer handgripligen, men om det skulel finnas någon organsiation som kunde ta hand om katterna skulle jag gärna hjälpa med att fånga in, sammla in pengar och sånt. Men ensam känns det inte som jag kan göra något :-(
Maria Ljung jobbar på GP. Men då måste man veta mer, antigen att kunna gå ut efter folk som kan vara akuthem eller för att sponsra veterinärvård.
Vad du kan göra att maila till Miranda på katthjälpen (kollar under länkar här uppe) eller alla@kks.nu.
Min dator är extrem trög idag, kan knappt öppna en tråd.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#2 Nu vet vi ju inte om det är den butiken men om så är förvånar mig inget. Jag har besökt den butiken sedan barnsben (vi talar alltså tidigt 70-tal) och det alltid funnits katter där. Jag har bott i närheten i snart 40 år.
Nu för något år sedan var jag där och talade med dem ang.katterna. Jag skickade ett upprop till Miranda och jag tror att någon var där och informerade om kastrering osv. Troligen händer inget. En stackars katthona var snart 10 år och hade just haft en kull. Suck…
Ja är det den butiken så förstår jag problemet, men sorgligt om det finns fler butiker med samma problemet.
Ja i kväll får vi döpa om till "Sirap iFokus.se"
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#3 Nej okey det förstår jag. Du kan väl PM.a mig istället.
Tror dock inte Djurskyddsinspketören ligger här på Hittekatter och lusläser, för att sedan agera. :) Inte utfrån den bild jag har av MoH i Göteborg. :( Särskilt inte om de redan varit där och då inget konkret gjorde över huvud taget. Men det skadar kanske väl kanske inte att vara försiktig.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hej Casiopeia!
Ser att du har lagt in en tråd här om katterna, jättebra. Kopierar svaret jag mailade dig.
Vi är medveten om katterna på **** handelsträdgård och har flera gånger anmält fallet hos miljöförvaltningen. Vi har även skickat iväg ett brev till ägaren av handelsträdgården, då vid ett tidigare anmälan framgick att han ägde katterna. Tydligen har inget hänt….
Jag ska igen ta kontakt med förvaltningen och be de ta åtgärder, annars kommer vi att kontakta länsstyrelsen. Som du beskriver det hela låter det som att katterna behöver vård omgående. Vad jag är lite oroligt för är att djurskyddsinspektören kommer att omhänderta de sjuka katterna och att de i så fall slutar med avlivning.
TNR är förresten ingen olagligt metod. Djurskyddsmyndigheten har i ett yttrande skrivet att det inte finns lagliga hinder att genomföra TNR metoden så länge katterna sköts enligt djurskyddslagen (mat, skydd, tillsyn). Ägarefrågan är en ren lagtolkning.
Just nu jobbar vi med olika TNR kolonier. Vi skulle gärna hjälpa katterna på handelsträdgården omgående men tyvärr räcker tiden och ekonomiska medel inte till just nu. Även nya jourhem är svårt att få tag denna årstid.
Som sagt, jag kontaktar miljöförvaltningen direkt på måndag. Hör av mig så fort jag vet mer.
-----------------------------------------
Gud vad trött jag blir på de s.k. djurskyddsinspektörer i göteborg….
OT imorgon ska vi åka ut till en gård som arrenderas ut av kommunen och där det som sägs finns massvis med katter som drar sig till omboenden för att få mat. Även där har kommunen redan uppmärksammats på missförhållanden ang djurhållningen, inte bara katter men även kossar :(
Fick svar från Miranda. Fallet är välkänt och dom har anmält butiken till miljöförvaltningen flera gånger. Dom skulle anmäla dom igen och driva det vidare till länsstyrlesen, men vi får se vad det leder till. Tyvärr kunde fdom inte hjälpa katterna på annat sätt, det saknas som avnligt tid, pengar och jourhem :-(
Känns som en hopplös situation, särskilt som det verkar ha pågått så himmla länge. Men katterna behöver ju hjälp NU…
Stackars katter! Skulle ju vara jättebra om Alexej kunde ta hand om några katter. Någon mer som har plats?? Vi ordnar en insamling, vem ska vara ansvarig - Alexej? Något måste ju göras. Koppla in djurskyddsmyndigheten låter som en säker död för katterna tycker jag.
Vi får se vad Miranda kan göra annars måste vi handla och hjälpa dessa katter.
Fattar inte varför så få har reagerad innan. Blomsterhandeln kan väl inte tycker om sjuka katter bland sina kunder.
Det här ärendet fastnade i min skalle så jag drömde om det inatt.. Drömde faktiskt att jag hälsade på i Mellerud också.. Hm.. Säger som Alexej; hur kan en blomsterhandel vilja ha sjuka katter omkring sig? Och Göteborgs djurskyddsinspektör.. Behöver väl milt sagt ett litet wake-up-call.. 
Ni är underbara allihop som bryr er! 
Jag tycker också vi väntar på Miranda och om hon inte har något konkret förslag är jag absolut med på att dra igång en kampanj för desa katter! Har varker erfarenhet/tid/pengar att göra särskilt mycket själv men med er hjälp…? Kanske man kunde ha ett infobord om TNR- i stan och samma pengar och volontärer/jourhem till att börja med?
Sedan borde man gå till blomsteraffären och prata ordenkligt med dom som är ansvariga och övertyga dom om att katetrna behöver vård/kastration.Men då behöver man egentligen först ha någon organisation i ryggen som är villiga att ta ansvar för kolonin, i alla fall på pappret.

vi ska ta det lite lugnt nu tycker jag. Jag tar kontkakt med förvaltningen på måndag och ska då samtidigt begära handlingarna så att vi få klart vad som har hänt i ärendet hittills. Här väldigt svårt att tro att förvaltningen inte har gjort ett föreläggande hos hanselsträdgårdens ägare at ta åtgärder.
#12 tror att jag vet vilken inspektör som har varit där, hon är helt kokt i bajs
, verkligen….. med uttalanden som att man inte ska jämföra djur med människor och att en död katt inte lider… :(

angående kostnaderna tycker jag att det är ganska enkelt: ägaren av handelsträdgården ska stå för det. Har man matat katter och gett de skydd i så många år på sin egen tomt kan man anse att han har förvärvat äganderätten på katterna vilket medför att han har skyldigheten att se till att katterna sköts enligt djurkyddslagen. Tror att även förvaltningen kommer att se det så. I så fall är det han som ska stå för kostnaderna. Hade tänkt göra förvaltningen ett förslag att samarbeta med oss i detta fall.
En liten varning: förvänta inte att det är löst imorgon. Det tar ju lite tid för myndigheter att komma igång…
Pratade just med en vän som studerar till veterinär. Hon tyckte det lät som kattsnuva och/eller lunginflammation och i så fall är dödligheten hög om dom inte får behandling fort. Att dom sover utomhus i vinterkyla på nätterna gör ju saken inte bättre… Särskilt dödligt är det för kattungar… 
#15 Bra att ni har tag i ärendet i alla fall! Fast det är ju tveksamt om dom komer vilja betala… Känns som om dom brydde sig om katterna (och sin butiks rykte) hade dom gjort det på eget initiativ för länge sedan, oavsett ägeanderätt. Jag är rädd att om man kommer dit med pekpinne och tvingar dom ta den kostnaden kommer dom välja att avliva istället… Fast allt är ju iof bättre än att dom plågas till döds.. :-(

klart att det är snuva…. :(
ca 75% av kattungarna söm föds hemlös dör inom 6 månader…. tänk vilket stort och osynligt lidande det finns över hela landet…
Ja, då gör vi som Miranda säger, skyndar långsamt. Man kommer ingenstans med myndigheter om man går på för hårt, tyvär. Men Alexej, kontakten med journalisten är toppen. Dålig reklam vill väl ingen butik ha…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Var där igen nu och tittade på katterna och lyckades ta några bilder. Tyvärr kom jag dit precis när dom skulle stänga så jag han inte titta så noga, men jag fick det i alla fall till 10 st katter under den korta inventeringen, varav tre var kattungar i 8-10 v åldern (gissning). Fyra av katterna var påtagligt sjuka, någon såg rätt frisk ut och ett par kunde jag inte komma tillräkligt nära för att se. Kattungarna såg rätt ok, ut men hade lite rinnande ögon. Dom låg dock och sov så jag kunde inte riktigt avgöra deras hälsostatus. Jättesöta i alla fall…
Denna tabbyn kallades "morsan" eller "mamman". Kunde höra på flera meters håll hur hennes lungor pep. Haltar lite. Har rinnande ögon/nos. Lite skygg, men jag fick komma rätt nära ändå.
http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt01.jpg

Svartsköldpadda, kisade med ögonen och verkade slö men försvann när jag kom för nära.
http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt02.jpg

Dessa två var rätt illa där an, rinnade nos och ögon, tydliga blinkhinnor och väsande andning. Dom var tama så jag kunde klappa dom men dom verkade väldigt slöa och kisade mycket med ögonen.
http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt03.jpg

Den ena av katterna på disken, blå bicolor- hette tydligen Busan. Verkligen jättego katt, kelade med henne i fredags också. :wub:
http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt04.jpg

Ett gäng med kattungar (vad tror ni om åldern?) Tama, lät sig klappas. Magra och beniga. kände ryggrad och revben med lätthet.
http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt05.jpg

Förutom dessa såg jag:
* en stor svart bicolor (hane?) med vit nos och haka - mycket skygg
* en mindre svart bicolor med bläs- rätt skygg
* En helblå katt med trasigt öra
JAg gör länkar av det

Vi pratar om Göteborg.
Göteborg som allt händer i, Gbg där polisen är en aning sjuka i huvet ang katter.
SUCK! Nej men, inte en dräktig också! :-(
Vad jag är orolig för är att om blomsterhandlaren ska tvingas ta sitt ansvar så kommer de kanske att backa helt och katterna måste avlivas eller eventuellt vara ute i kylan jämt. Det är ju en viss skillnad på att mata ett tiotal katter än att behöva betala veterinärvård och kastrering för allihop. Blomsterhandlaren tror säkert att de gör en god gärning idag som ger katterna mat och värme. Det skulle nog vara bra att hitta stödhem för de flesta katterna och kanske resten kunde bo kvar som ett TNR-projekt??
Upptäckte en till bild som jag glömmt bort att jag tog, så det är alltså totalt 11 katter. Den här helblå katten såg relativt frisk ut, men jag kunde inte undersöka henne(?) närmare.
länk:
http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt06.jpg
[
](http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt06.jpg "http://andreasn.se/diverse/stina/katt/kvibergskatt06.jpg")

vill ni göra något utan myndighetskontakt är det erat val.
Vi på Göteborgs katthjälp tycker, just i det här fallet, att det är viktigt att myndigheter kopplas in (de är redan inkopplade ändå). Här handlar det om katter som inte uppenbarligen är hemlösa. Det skulle vara egenmäktig förfarande att plocka in katterna bara sådär och det kan vi inte utsätta föreningen för. Dessutom finns det ingen plats hos oss :(
Katterna verkar inte vara i så pass dålig skick att det skulle leda till ett omedelbart omhändertagandet från kommunens sida. Snarare kommer handelsträdgården att få ett föreläggande (igen?) att ta åtgärder. Ta katter till veterinär, se till att de inte föröka sig okontrolerad mm. I så fall finns det ju möjligheten att vi erbjuder kommunen att hjälpa till med omplaceringar o.d.
Som Lena också skriver, trodde även jag att de äger katterna. I så fall skulle det inte vara mer än rättvis att de står för kostnaderna. Det finns ingen brist på pengar där vetja!
Som sagt, jag avvaktar vad kontakt med kommunen och handlingarna ger. Vad ni andra gör som privatperson får ni bestämma helt själv! Är ingen motståndare av civilkurage :)
Vi får som MIranda säger, tycker jag i alla fall, avvakta och se, vad som händer med hennes kontakt. Den får vi inte rasera. Dessvärre, ser man på bilderna, så är det tyvärr ingen katt, förutom den sköldpaddsfärgade, som ser dålig ut. OBS! Jag menar, om man bara tittar på bilderna!

En liten fråga bara! Vad är kostnaden för kastrering av hon-och hankatt? Vad är kostnaden för en avlivning?
Frågan ställer jag för min tanke är vad mellanskillnaden är på dessa åtgärder OM handelsträdgården vill avliva dom.
Självklart hoppas jag innerligt att detta inte ska ske. Tanken är bara om summan att "spara" på att avliva istället för att kastrera verkligen är så stor?
Det kan ju vara intressant att "jämföra" de olika kostnaderna även för kommande fall. Eftersom vi alla kan räkna kallt med att det kommer fler fall av kattkolonier/kattsamlare så kanske vi där har ett argument att ägaren åtminstone får betala avligningssumman och att vi andra kan samla in mellanskillnaden för kastrering-.
Hoppas nu att ni förstår hur jag menar.

Vad sjutton…om man nu, vilket är MYCKET dumt, inte har lust att lägga pengar på att kastrera så kan man väl I ALLA FALL lägga ut de småslantar (i sammanhanget) det kostar att vaccinera litegranna…
Finns det inte en gräns för hur många katter man får ha utan särskilt tillstånd..? Typ nio eller så? …kommer de inte att i alla fall ta hand om de som finns utöver det…? I det här fallet blir nog dock ta hand om till "ta hand om"…
#33 Du får ha högst 9 egna vuxna katter(12 mån). Du får ha högst två kullar om året. Du får mata/inkvartera högst 4 icke egna katter. Vilket betyder, att du kan i princip ha 13 vuxna katter hos dig, om du säger att 4 inte är dina och du får ha två kullar springande som är under 12 månader. MEN om du trampar över något av dessa kriterier, så skall du ha tillstånd.

Jaha….ja, det blir ju ett helt menageri innan man åker dit… Sjutton, man skulle blivit jurist istället….eller ännu hellre veterinär…
# 32 Om man är så oansvarig att man inte vaccinerar eller kastrerar "sina" katter så lägger man nog inte pengar på att avliva katterna hos veterinär heller.
#35. Ja, men betänk, att förr fanns inte ens den regeln! JAg tror, att den trädde i kraft 1/1-05

har man fler än 9 katter äldre än ett år i sin vård ska man ansöka om tillstånd. Skulle de ha fler än 9 då ger kommunen i första hand möjligheten att man "frivillig" ansöker om tillstånd. Kanske har de redan fått det som krav i ett föreläggande? Det är bl a därför jag vill veta vilka anteckningar det finns i ärendet.
Det är förresten inte djurskyddsinspektören som beslutar om avlivning. När ett omhändertagande görs ska katterna i första hand "förvaras" i ett pensionat e.d. Lännsstyrelsen beslutar om omhändertagandet ska fortsätta gälla och om vad i så fall ska ske med djuren. Bara i fall där djur är svårt sjuka eller svårt skadade får de avlivas omgående.

#32 Jag menar om det blir ett beslut från myndigheterna om att katterna SKALL åtgärdas. OK, är inte så insatt i detta men om alltså ägaren/ägarna får ett beslut om att på något sätt minska antalet katter. Är det då kommunen/myndigheterna som betalar ev. avlivning eller ägaren själv?
Det är i dessa fall jag menar att kostnaden kan vara intressant att jämföra.

Usch, men jag har lite "bad feelings" gällande dessa ägare, de har haft denna handelsträdgård i familjen i runt 40 år om inte mer, och de gamle är väl kanske inte kvar men även de yngre har en mycket skum syn på katthållning skall gudarna veta.
Tror det blir mycket svårt att trimma dessa människor, men hoppas jag har fel.
Jag tror det var den sk. "morsan" som fanns där då för några år sedan när jag var där. Hon var alltså i 10-års åldern redan då och då sade man att "nja, hon blir inte dräktig så ofta längre för hon är så gammal, men man vet aldrig".
Det är kusligt detta ställe tycker jag. Jag har mycket svårt att gå dit och handla, just pga katterna där. Man måste ibland ta på skygglapparna för man mår rätt dåligt när man varit där och tyvärr har man inte alltid möjlighet att engagera sig.
Rosor till dig Casiopeia som vill ta i detta!
Ja jag vet inte vad mer jag kan göra. Jag kommer inte göra några "privata iniativ" för jag har inga pengar eller plats i mitt hem, men jag VILL verkligen att det händer något, för oavsett vad det ser ut som på bilderna så är dessa katter SJUKA och jag tror det inte dom kommer klara sig särskilt länge till om dom inte får vård snart! Ni skulle höra hur det låter när dom andas!
Men jag kan inte göra något, så jag antar att det bara är att lägga detta åt sidan, och försöka att inte tänka på det tills någon myndighet fattat något beslut eller hur det nu blir… Hoppas bara det går fort, för katternas skull.
Som jag förstår det anser dom på handelsträdgården (känns lönlöst att låtsas att det är någon annan butik vid det här laget ;-) ) inte att dom är ägare till katterna. När jag pratade med dom sa dom att anledningen att dom inte lät kastrera katterna (eller ta dom till veterinär förmodar jag) var att dom då skulle bli ägare av dom. Att dom redan är det eftersom dom matar dom tror jag faktiskt inte dom är medvetna om… jag tror inte dessa männsikor är elaka, jag tycker det verkar som dom på sätt och vis bryr sig om katterna, men att dom varken har kunskap nog eller förstår att dom har ansvar för dom. Dom tycker nog dom gör tillräkligt genom att vara snälla och erbjuda dom mat och skydd för kylan i butiken…
Cassipoeja, det är inte lönlöst! det finns folk, som kommer att rota i sk***n! Först och främst Miranda, men jag vet, att det även finns folk, som kommar att kolla upp det ännu mera! Så du har inte jobbat Förgäves, jag lovar dig!!

#41 Ja, så har jag också uppfattat det. De har ingen elak tanke bakom, snarare tycker jag de verkar lite gammaldags i sina tankegångar. Man gör som man alltid har gjort - "det finns katter här och vi låter dem komma och gå, matar lite och ger tak över huvudet". Lite som stallkatter (utan kontroll).
Ja mycket sjuka katter har det verkat vara där i alla år. Det går väl antagligen kattsnuva inom kolonin som ingen gjort något åt under alla år som gått. När jag såg dessa katter för ca 10 år sedan var jag inte så aktiv inom Hittekattsbranschen. Hade nu lyckats förtränga det hela, men förstod på fem röda vilken handelsträdgård det var. På den tiden var de flesta av katterna rätt skygga. Kommer ihåg att jag var rädd för smitta för våra egna katter och alltid tvättade skorna när jag varit där. Mirandas förslag verkar klokt och bra. Om de kunde börja med att kastrera katterna vore ju suveränt.
Kostnad avlivning kontra kastrering går väl ungefär jämt upp vad gäller hankatt medan honkatt brukar kostar dubbelt så mycket som avlivning.
Det är jättebra att du engagerar dig i dessa katter Casiopeia.
Jossan drömde du om oss i Mellerud inatt? Hoppas det inte var någon mardröm! :)
//Lena
Nej då Lena, du bjöd på mat så du kan vara helt lugn! =) Jag försökte snatta fläskfilé på er lokala Icabutik och blev jagad genom halva Mellerud dock.. 

#41 Ingen som säger att dessa katter inte är sjuka och att vi inte vill göra något åt det…. men tyvärr är det samma melodi överallt och hela tiden. I Göteborg finns det tusentals katter som har det likadan som dessa katter eller ännu värre och tyvärr kan vi, som liten förening inte göra något för alla dessa katter samtidigt. Hur gärna vi änn skulle vilja hjälpa alla på en gång, vi KAN inte det. Vi tvingas dagligen att välja mellan pest och cholera och det gör ont i hjärtat att lämna de flesta katter utan hjälp :(
När kommer djurskyddet göra en redovisning för sina insamlade pengar? De skulle väl gå till hemlösa katter. Jag bidrog också genom att ringa några gånger- fast jag vann ingen TV. Men en insamling kräver också en redovisning.
Puttar upp denna viktiga tråd!

#48 skrammla med bössan hos Göteborgs Djurskyddsförening vetjag… de har 25 miljon på kontot… :)
Jag är också med. Casiopeia, kan du inte kolla lite vad de tänker på affären? De kan väl inte vilja ha sjuka katter där?

plus att 2 av göteborgs djurskyddsinspektörer är styrelsemedlem där. Dessutom är en av de styrelsemedlem i Djurskyddet Sveriges centralstyrelse… kanske nyttigt info?
Problemet är det gamla vanliga - på tok för många hemlösa och nödlidande katter och på tok för få katthem och alldeles för många ansvarslösa människor. För att erbjuda hem och hjälp åt alla stackars kissar därute skulle vi behöva minst 2000 nya katthem….
Göteborg är särskilt fattigt på katthem om man betänker att det handlar om rikets näst största stad. Man känner sig lätt maktlös när man tänker på det. Dock gäller det att tänka framåt och inte tappa modet. När det gäller just den här kattkolonin har de i alla fall mat och tak över huvudet även om det är mycket annat som saknas. Det känns som en kastreringskampanj är det premära här. Få kattägarna som inte tycker de är ägare att ta sitt ansvar i frågan, vilket djurskyddsinspektören är den rätta att få dem att göra. (Även om jag tyvärr inte litar så mycket på MoH i Göteborg)
//Lena
Nej nej, Casiopeia!! Hon är inte sarkastisk!! Miranda kommer från Holland så hon formulerar sig ibland lite annorlunda motför oss andra, hon är en riktig eldsjäl vad gäller katterna! =)
Ja Djurskyddet vore väl en organisation som borde kunna hjälpa till. Göteborgs Djurskyddsförening kan man ansöka om pengar hos, man skriver en ansökan och sedan tas det upp på nästa styrelsemöte. Fast man bör nog ha ägarna med sig först, därför är det bra om du kan tala lite mera med dem om hur de ställer sig till olika hjälpinsatser Casiopeia.
//Lena

#54 sarkastisk? Var inte meningen…. Tipsar bara vart du ska skrammla med bössan. Där det finns gott om pengar :)
Men hur ska jag kunna fråga dom hur dom ställer sig till hjälpinsatser när jag inte har några alternativ att erbjuda dom? Jag har redan frågar dom om TNR, men dom var ju bara rädda att dom skulle vara tvugna att ta ansvar för katterna. Det var tydligt att dom såg dessa katter som hemlösa- och inte deras ansvar.
Min lilla dröm hade ju varit att någon organisation hade haft möjlghet att ta över det juridiska ansvaret för kolonin, åka dit, snacka med dom och tillsammans hitta en lösning där dom kanske fortsätter att mata vissa av katterna, och sponsrar med kastrering/veterinärinsatser. Tror som sagt att chansen att övertala/tvinga dom att fullt ansvar och sköta allt själva är mycket mycket liten. Ett samarbete eler schysst deal vore nog det bästa i det här fallet. Men jag förstår ju att det verkar vara omöjligt…
Som sagt, jag är redo att hjälpa den organisation som vill ta sig an katterna på alla sätt jag kan. Men som det är nu kan jag nog inte göra så mycket mer. men jag gråter när jag tänker på dom sjuka katterna som inte får någon vård… 
Jag tycker nog också att en större organisation skulle iaf backa upp Casopeia med det här, det är inte rätt att en privatperson ska behöva tackla det själv. Men i första hand har du oss på hittekatter med dig nu, och Miranda kollar anteckningarna i ärendet. Vi börjar där va? Det finns inga genvägar för att rädda dessa katter och någonting säger mig att innehavarna av handelsträdgården inte kommer att erbjuda sig frivilligt att kastrera dessa katter. Har inget hänt på tio år lär dom inte tänka om nu..
Du kommer antagligen få ett PM, Cassiopeja. det är en vän till mig, som troligen kommer att åka ut dit i morgon.

#58 de har ju redan tagit på sig ansvaret genom att mata katterna och erbjuda de skydd, vilket de har gjort i många år. De skulle bara underlätta om de katterna som finns där nu skulle bli kastrerade.
Jag kan berätta för dig att vi aldrig tar på oss 100% juridiskt ansvar för TNR katter, så vid man nu kan ha det. Det skulle vara naivt att ta ansvaret för alla TNRkatter som kommer att finnas i Göteborgs trakterna. Det är dom som ber oss om hjälp som i första hand har ansvaret för katterna. De har oftast matat katterna i några år. Vi stöder de i deras beslut att få katterna kastrerade mm. och hjälper till ekonomiskt och praktiskt (infångning, jourhem till kattungar och tama vuxna, mm) när det finns pengar och tid. Man kan se oss som en resursorganisation.
(Vi är 3 aktiva inom styrelsen och vi jobbar just nu med 8 olika kolonier, plus katterna på katthemmet, plus katterna i jourhem. Plus allt administrativ arbete. Vi gör så gott vi kan.)
Jag förstår att ni har fullt upp, så jag begär inte mer än avd ni redan har gjort. Men det är något i stil med det du beskriver som jag tror skulle behövas i det här fallet. Något typ av samarbete. bara man inte går på för hårt mot dom på handelsträdgården så dom väljer det "lätta" alternativet och skiter i katterna istället.

Skulle de ta beslutet att få katterna kastrerade så kan vi bidra med 250 kronor/honkatt och 150 kronor/hankatt för vet.kostnaderna. Kanske det skulle uppmuntra de lite? :)
vi får se vad förvältningen har att meddela imorgon….
Wow, det vore fantastiskt! Hoppas det!!! Om man samtidigt drar igång en liten infokampanj med hjälp av mig och eldsjälarna här på forumet kanske man akn få in lite mer pengar samt stödhem åt katterna under konvalecensen i alla fall. Visst har ni någon rabbatt på smådjurskliniken också (om jag inte missminner mig?).
*håller tummar och tassar*
Jag har läst ditt pm och svarat. Jag tycker det är jättebra att du vill engagera dig, men jag tror (som jag skrev i pm:et) att anmäla handelsträdgården för djurplågeri är helt fel väg att gå. Även om dom är rent juridiskt ansvariga för katterna så så tror dessa männsikor bara att dom är snälla som ger dom mat och skydd- om man anmäler dom och "straffar" dom för den insatsen är det troligt att dom slutar med det och då är katterna mer hemlösa och utsatta än någonsin.
Det bästa för katterna är att vara tillmötesgående och vänliga mot handelsträdgården och med hjälp av kattjälpen eller någon annan organisation få dom att förstå att dom har ett ansvar men erbjuda dom hjälp med infångande, veterinärkostnader och dylikt.
Annars tror jag hoppet är ute för katterna…

Skall ta en tur dit idag också och göra lite anonym reserch. (Jag bor också några km därifrån) Det skadar ju inte att så många som möjligt har sett det hela irl.
Rör det sig om ca 15 katter borde det väl kunna gå att äska pengar till kastrering och ett första vet.besök och om inte affären vill delta i detta ekonomiskt så - ok.då blir det väl så.
Förresten kan man kastrera en katt som har kattsnuva och är sjuk?. Kanske man får se till att alla katterna kommer till veterinär och får behandling först och utefter det få ta ställning till om det
går att kastrera eller om någon är så sjuk att den måste avlivas.
(Kostnad för avlivning kontra kastrering är kanske likvärdig eller? )
#67 Bra resonerat, Casiopeia. Bättre koncept att försöka ge hjälp och stöd till handelsträdgården att hjälpa sina katter. Samtidigt intressant att få besked om vad kommunen och den bjskokta djurinspektören har skrivit i sina papper om de här katternas situation.
Vore ju sorgligt om även de här missarna råkar ut för samma öde som Meroskissorna, att plötsligt avlivas urskillningslöst och försvinner utan spår in i ett djupt hål.
/Pelusa
Katttassen- jättebra! ju fler som går dit och tittar destå bättre! Ta gärna med kamerna också ;-) Har ingen aning om man kan kastrera en sjuk katt, vissa av dom verkar ju rätt dåliga och då kan jag tänka mig att man bör llåta dom tillfriskna först, men det fanns ju ett par stycken som såg friskare ut och man kunde ju börja med dom.
Peluska, ja det vore verkligen intressant att veta vad djurskyddsinspektören sagt!
Tror som sagt det är bäst att hålla huvudet kallt och vara tillmötesgående mot handelsträdgården. Visst, jag blir också arg över att man kan låta katter vara sjuka och lida utan att ingripa, men om man låter dom känslorna ta överhanden så finns risken att man skadar mer än man hjälper katterna. Vi får inte glömma att det lättaste för handelsträdgården hade varit att skita i dom helt- att dom trots allt matar och ger skydd åt katter som dom inte anser sig äga och ha ansvar för tyder ju i alla fall på att dom brys sig och är lite djurvänner i alla fall. Sen att dom inte förstår att dom borde göra mycket mer det är ju en annan sak, men det är viktigt att man inte ger dom det ansvaret som en smäll i ansiktet utan inlindat i lite bommull…
Cuyo och ni andra som bor i närheten, åk gärna dit och inventera lite själva! Det skulle nog hjälpa bäst just nu! :-)

Har pratat med en inspektör nu. De känner till fallet och har varit och hälsat på vid flera tillfällen. Förvaltningen anser att de har ägereansvaret för katterna genom att de får både mat och skydd. Jag håller med förvaltningen i detta fall. De har haft hand om dessa katter i många år. Katterma vet inte bättre än att de bor där. De är inte hemlösa. Genom att det inte har funnits fler än 9 vuxna katter vid inspektionstillfällen var frågan om tillstånd inte aktuell.
Ägaren till handelsträdgården är inne på homeopati e.d. och tycker inte man ska vaccinera katterna. Inte heller skulle de äta antibiotika när de var förkyllda.
Djurskyddsinspektören kommer att göra ett besök och kommer att "tvinga" de att ta katterna till veterinär för behandling om så behövs. Har även upplyst henne om att det finns engagerade människor som vill hjälpa till med ev. omplacering av katter och som kan tänka sig bidra ekonomiskt vid kastrering av katterna.
Hon skulle även skicka mig handlingarna i ärendet.
#67 det är inte att man anmälar folk för djurplågeri när man ringer miljö och hälsa ang. någons djurhålning.Inspektörer ska i första hand bedöma katthålningen, ge råd och följa upp. Det finns gott om tid för varje djurägare att rätta till ev. missförhållanden.
Jasså, dom där homeopatmedecinerna verkar ju fungera sådär… *host* Men det förklarar ju en del.
Men jättebra att dom kommer ta tag i detta!! Nu är det väl bara att hålla tummarna! Ska bli intressant att få höra vad som strår i handlingarna också när du får dom. Tack för att du ringde och engagerar dig i kissarna! Hoppas dom får vård nu!
Föresten, jag har två sprutor med oanvänd vetrimoxin (antiobiotika för katter) i kylskåpet som jag tror man brukar använda mot luftvägsinfektioner. Fick för mycket när jag skulle behandla min katt som hade en infektion i en tass. Donerar gärna dom till katterna om det behövs, så slipper man lite av medecin-kostnaderna i alla fall. Borde räcka till 1-2 katter lite beroende på dosering.
Angånde det där med att anmäla för djurplågeri så syftade jag inte på din anmälning till miljöförvaltningen utan på Cuyos pm. Men jag kanske missuppfattade det också?
Det här låter ju bra. Cuyo, det är nog bättre att ta det lungt.
JAg tror inte, att Cuyo menar djurplågeri, utan vanvård av djur. OCh som sagt, det är ju ett så litet antal katter, så en kastrationsaktion är ju helt Ok på så lite katter. Ungarna vill ju även ägarna till handelsträdgården bli av med, så då blir det ju bara vuxna kvar.
Jaha.. Butiksägaren tycker katterna ser ut att må toppen eller? Det här landet är fyllt av puckon. Bara att konstatera..
Ja, homeopat medicin…… Jo , jag tackar jag… Snart kommer väl Jesus Kristus och gör katterna friska också…..

#77 jo, runt den 25 december tror jag :)
Var det inte 24/12 han föddes?
nä, det ska allt vara juldagen. det är tomten som kommer på julafton ;)

He he…hur som helst orkar han sig nog inte dit innan den 25e….tar säkert lite på krafterna att födas, och i ett stall dessutom - den lille behöver kanske vila lite innan han kan börja utföra mirakel.
Homeopati…vad ska man säga…."denna vagel i vetenskapenskapens öga" är väl ett uttryck som kommer för en…
Har inget emot homeopati och alternativvård som ett komplement till vanlig vård. Det är säkert jättebra mot många saker om man har kunskap nog att använda sig av det- dock dödar ingen homeopatisk medecin virus och bakterier, och är ett djur så tydligt sjukt som dessa är det nog bara av ren envishet och dumhet man inte tar dom till veterinär istället . bevisligen fungerar ju inte homeopatibehandlingen och katterna dör ju om dom inte får något alternativ :-(
Annars är alternativmedecinens vara eller icke vara en helt annan diskussion ;-)
Ja, visst. Men att ägarna tror, att de kan fixa katterna med homeopatjox är ju det som är befängt i detta fall.

Jag tycker att det låter kusligt likt en ursäkt att inte lägga pengar på sina katter…
Ja och att skylla ifrån sig på att et inte är deras kater. Men tydligen, så juridiskt sett, så är de det.
Ja, har dom dessutom försökt bota katterna med homeopati har dom ju helt klart lagt ägandehanden över dom.
Då återstår den lagliga biten. Att anmäla som vanvård av djur…

inget tal om det nu. inspektören åker ut, begär att sjuka katter ska till veterinär mm. Sen ska de göra ett återbesök. Jag ska höra med inspektören imorgon om de har hälsat på idag.
Det kan ibland vara en fördel att myndigheter jobbar långsåmt, det kommer att dröja ett bra tag innan de skulle anmäla ägaren för brott mot djurskyddslagen. Lagar säger att ägeren måste få möjligheten att åtgärda brister "frivillig" och med så lite tvång som möjligt.
Ok, då kan det alltså vara en fördel. Men stackars kissar, troligen får de gå där sjuka länge…..

om ni som bor i området kan gå dit och kolla på katterna då och då och rapporterar hur det går för de, kan jag hålla kontakt med inspektören. Skulle katterna vara i behov av omedelbart veterinärvård kan inspektören åka dit och göra ett omhändertagande ism polisen.
Det blir förhoppningsviss en bra blandning av ideellt arbete och myndighetsutövande!
Ja, för antalet är ju inte så där enormt!

Jag skall lova och kika där lite då och då.

Kan ingen PMA mig vilken det är ni tjötar om? :P
Hej jag har läst vad ni har skrivet om det här,det är inte min mening att jag ska gå dit och vara otrevlig mot dom som matar katterna,jag jobbar inte på det viset jag kommer att prata med dom och höra hur det kommer sej att dom har så många katter som springer där vind för våg,och dessutom inte har någon som äger dom,och finns det då katter som är sjuka och igen gör något,då tycker jag att man måste agera på något vis. Annars tycker jag att det handlar om djurplågeri och då tänker jag givetvis på djuren,och inte på människan i det här fallet. Men jag tror säkert att det kommer att lösa sej på det bästa sättet bara man får prata med dom som har katterna nu,så i morgon åker jag dit och tittar hur där ser ut. Jag vill agera nu och inte när katterna är döda,vi har en vinter som alla vet men det tänker kanske inte djuren på,och det är där vi människor kommer in. Hej Från Cuyo
Jättebra cuyo, åk dit och snacka me dom och ta reda på mer fakta och kolla hur katterna mår, samt om det är några fler än dom jag sett som är svårt sjuka. Du kanske har mer erfarenhet än jag och kan ge en bättre bedömmning av hur läget är, jag har aldrig sett katter med dom symtomen förut.
Bara vi överens om att vänta med anmälning fören butiken haft chans att själva ta katterna till vet. Dom måste först vara helt på det klara med att det är deras ansvar coh kan dom få lite kompensation så tycker man dom borde nappa på det. Om dom inte gör det så är det en annan sak, och då kan det bli aktuelt att gå vidare med att anmäla dom och försöka få katterna därifrån kanske.
Ja, som Cuyo sa till mig i telefon nyss, det är ju förj***t, att lilla Miranda ska behöva erbjuda sig att ta av sin lilla kassa, när de tjänar in pengar gräs i desa tider…….De har råd!

Ja den handelsträdgården har ju legat där hur länge som helst och har inte världens flashigaste läge precis. De har definitivt råd att "sponsra" sina egna katter anser jag.
(#98 En handelsträdgård som tjänar pengar "gräs" haha det var lustigt!)
Ja, men var inte orolig. Cuyo brukar vara vänlig till en början…. Usch, tittade på termometern. Nu kryper det ner mot 10 minus här. Arma kissar, sjuka är de också. Antar att de INTE är i butiken på nätterna. De får nog reda sig bäst de kan.

#101 Där är en hel del skjul och krypin runt omkring affären så jag tror nog att det finns en del ställen för dem att gömma sig nattetid. Vi hade inte så kallt igår kväll och i natt, möljigen strax under noll. Ingen is på bilarna i morse. Nu ligger det runt nollstrecket och skall väl enligt prognos bli ett par minusgrader i dag.
Cuyo ringde mig tidigt i morse, jag hade inte ens gått upp.Bra att han fick upp mig, förresten, det var bara 13 grader inne….Vi har haft minus 12 i natt. JAg säger ingenting här, han får berätta själv. Det enda jag håller med både MIranda och honom i just nu, att med VÄNLIGHET och lugn kommer vi långt!
Hej på er det stämmer bra det Gunilla sa att jag var där tidigt i morse och pratade med den här familjen om deras katter,jag gick runt och tittade lite innan jag presenterade mej vem jag var,och det blev dom väldigt glada för ska ni veta,för där hade varit någon dan innan och sagt att dom inte får mata katterna som är på utsidan,och den människan sa inte vem hon var mycket dåligt om nu det här stämmer. Men som sagt så pratade jag med dom här trevliga människorna om deras katter och det var riktigt intressant hur mycket dom hade att berätta om sina katter under alla år dom haft dom här i Växthuset. Innan jag berättar mer om det här vill jag prata med Casiopeia och jag kommer att ringa henne senare i kväll. Men jag tror mycket på det som jag är bra på,att prata med dom som är berörda av det här det handlar om jag tror säkert att vi löser det här bättre,än att låta myndigheterna ta hand om det för det retar nog folk mycket mer,och tyvärr så drabbar det ju djuren mer lidande om dom ska vänta på deras beslut resten vet ni nog själva hur dom jobbar med en Anmälan. Hej vi hörs senare om det här,för jag tror att vi alla kan göra mer för djuren om vi är eniga i det vi pratar om,för vi alla är vi ju djurvänner oavsett vilka upplevelse vi har haft när det gäller djur. och kan vi göra som jag och Casiopeia har gjort så tror jag att vi är på rätt väg med den vänliga tonen och inte bara säga att nu gör jag en anmälan på det här,jag vet att man kan lösa många konflikter med ett vänligt ord tack för mej på en stund. Hej Cuyo
Ja, återkom med de fakta du har, när du hinner!
God Jul Cuyo och Barbro! Det var en vidunderligt vacker julgranskula ni hade!
/ Sundsvallsgänget
Ja, jag kan tala om, att ärendet INTE stannat upp! Tvärtom!

#109 Fint! Vi väntar med spänning på vad gott som komma skall av Cujos möte med affären
#107 Underbart arbete och tålamod ni lagt ner. Hoppas att allt kommer att lösa sig på bästa sätt i slutändan och god jul på er också.
//Pia
JA, Cuyo åkte ut i morse när de öppnade. KAn säga, att det inte är så många katter, som är hemlösa. Så det borde gå att göra något av det hela! Men jag vill inte säga mer, då det är bättre med direktinfo

kan ni vara lite mer direkt. Vad har man kommit fram till t ex?
Miranda, Cuyo har försökt få tag i dig hela dagen. Ring honom!
puttar upp frö information Maggan47
Låser nu denna tråd, då den blivit så lång och svårladdad. En ny tråd kommer att skapas, med glädjande information!