En kattbok i julklapp?
Så här inför jul är vi säkert många som vill ge bort en bra kattbok i julklapp, eller som vill kunna önska oss en bra kattbok och behöver tips på sådana.
I den här tråden kan vi ge varandra tips på bra kattböcker, eller säga att ”boken inte var riktigt vad jag hoppades på”. En recensions-tråd helt enkelt.
Det kan gälla såväl faktaböcker som skönlitterära böcker med kattanknytning. Nyutkomna böcker eller äldre böcker.
Skriv en recension där du berättar lite kort vad boken handlar om.
Betygssätt boken (bästa betyget är förstås ”4 tassar”!).
Jag vill också att du funderar igenom bokens styrkor och svagheter ur ett djurskyddsperspektiv, och skriver någon rad om det (inget måste, men det vore intressant).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nalas värld. Skriven av Dean Nicholson. Utgiven 2020. Betyg: 3 tassar.
Boken handlar om Dean som ger sig iväg för att cykla jorden runt. Tre månader senare träffar han på en övergiven kattunge, och inser att den inte kommer att klara sig på egen tass. Kattungen får därför följa med på hans resa.
Naturligtvis är det tveksamt att cykla från land till land med en kattunge/ungkatt med sig… och att smuggla kattungen över gränsen, att sova över med kattungen i alla möjliga miljöer och låta den springa lös både här och där.
Men det jag gillar med boken är hur Dean växer genom sitt möte med Nala och genom att leva tillsammans med henne. Hur han allt mer inser vikten av att ta ansvar och hur han inser att han måste prioritera Nala och hennes behov.
Jag uppskattar också att han reagerar starkt på flera andra djurs situation - och agerar. Dean och katten Nala har kunnat följas på Instagram, där de snabbt har blivit ”kändisar”.
Jag tycker absolut att det här är en bok som är värd att läsa!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-11-18 21:01 av Uppkatten
Katthotellet vid kusten. Skriven av Jessika Devert. Utgiven 2021. Betyg: 1 tass.
Jonna, som är djursjukvårdare och som har haft katter hela sitt liv, blir vräkt, men får bo i en gäststuga hemma hos sin farfar som hon inte har träffat på 30 år. Jonna älskar katter och har fyra med sig. Hon drömmer om att starta katteri och ett katthotell. Problemet är bara att hennes farfar avskyr katter…
Fokus i boken ligger inte på katterna, utan katterna finns mer lite ”vid sidan om”. Tyvärr verkar författaren sakna kunskap om kattavel, kattpensionat mm. För sitt katthotell behöver hon burar med hönsnät i botten där katterna kan vila och vara ifred. Kostnaden beräknas till 30 000 :-. I boken nämns inget om Jordbruksverkets regler och utbildningskrav, eller att man behöver tillstånd för att driva kattpensionat.
Dessutom ska Jonna driva katteri och avla fram raskatter. Hennes äldsta katt, en maine coon på 7 år, ska få bli avelshane. Jonna har även en renrasig hon-kattunge (av annan ras) som inte har löpt ännu, som hon tänker sig att avla på. Dessa båda katter bor ihop hemma hos Jonna, och det vet vi ju alla hur det kommer att sluta… Det borde även Jonna, som djursjukvårdare, ana…
Jonna avser också att köpa en avelshona: en maine coon. Dessutom har Jonna ”en stor, röd norsk skogkatt” som tolv sidor senare beskrivs så här: …”henne har jag köpt för dyra pengar, hon är en blandning mellan helig birma och bengal”. Ja, det är alltså en huskatt och ingen raskatt/Norsk skogkatt…?
En annan katt är ömsom en hona och ömsom en hane?
Den äldre okastrerade hankatten uppges gilla majs, ostbågar och äter gärna fudge som man köper i lösvikt. Det låter inte särskilt bra, då det ofta är choklad i fudge… vilket är allvarligt om katter får i sig.
Huvudpersonen kommenterar vid flera tillfällen andra människors ”totala okunskap om katter”.
I slutet av boken är den äldre okastrerade katten inte helt nöjd med kopplet, men Jonna vågar inte släppa honom fri riktigt än…
Att okastrerade katter inte får springa lösa verkar hon inte ha koll på, och det nämns inte ett ord om att katten då kommer att bidra till oönskade kattungar på bygden, och jag tror inte att någon seriös ägare till en renrasig avelshona skulle vilja låta para sin katt med en katthane som har gått lös och parat sig med alla möjliga katter på bygden…
Jag tror det hade varit bra om författaren eller förlaget bett någon kattkunnig person att gå igenom manuset innan det publicerades.
Tack för upplysningarna om bok #2, jag har den men har inte läst den ännu. Jättebra att veta detta när jag kommer att läsa den.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#2 Bra skrivet om Katthotellet, jag har inte läst den men hade tänkt göra det så klart. Nu får det vara.
Det är så beklämmande om hon inte gjort en bra research innan utan bidrar till att sprida felaktigheter och fördomar.
Många gånger imponeras man över allt arbete författarna (och/eller deras medhjälpare) gör för att fakta ska bli så nära verkligheten som möjligt, men tydligen inte i denna bok.
"Den äldre okastrerade hankatten uppges gilla majs, ostbågar och äter gärna fudge som man köper i lösvikt." 😨😿
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Idde och Hajen. Skriven av Ellen Ekman. Utgiven 2019. Betyg: 3 tassar.
Jag har tidigare tipsat om den här barnboken, och tipsar om den igen. En jättefin barnbok om Idde som längtar efter en egen katt. På katthemmet möter hon Hajen, en grå katt vars familj har flyttat ifrån honom. Idde får även träffa andra katter på katthemmet och ta del av deras livsöden.
Jag har själv läst boken för barngrupper och har då haft den som utgångspunkt för samtal om katter, djurskydd etc. Jag upplever att många barn har blivit berörda, och tagit boken till sitt hjärta. En del barn har funderat mycket kring katterna på katthemmet (jag har även berättat om katter som jag själv har träffat på katthemmet).
Boken rekommenderas för åldersgruppen 3-6 år, ser jag på nätet. Generellt tror jag den passar bäst från 4-5 år och uppåt (den fungerar bra även för barn i lågstadieåldern).
Det finns inga vildkatter. Skriven av Katthemmet i Vaxholm. Utgiven 2018. Betyg: 4 tassar.
Många kloka ord och gripande berättelser från Katthemmet i Vaxholm.
Går att köpa via Katthemmet i Vaxholms webbshop. 😊 Där kan du också läsa mer om boken https://butik.katthem.nu/kalender-och-bok
#6 Låter som en perfekt julklapp! 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ingen annan som har något bra boktips?
Jag behöver förslag på julklappar! 😊