Hemma igen efter sex år
Katten Vincent försvann för sex år sedan. Nu är han tillbaka, i gott skick förutom att han fått ett förfruset öra under den här perioden.
Skönt när kissar är välkomna tillbaka hem trots att åren har gått. Det är inte alltid det är så. Många kattägare längtar, letar och saknar. Andra tycker att det blir "besvärligt" när katten dyker upp igen en lång tid senare.
Vincents familj letade ett tag, men trodde sedan att räven tagit Vincent. Det är trist att den där gamla myten om räven fortfarande lever kvar. Visst händer det att rävar tar en och annan katt, men de allra flesta katter som försvinner blir nog inte tagna av räven i första taget.
Vincent hittades 4 km hemifrån. Vad han har varit med om under de här åren kan man förstås fundera kring. Har han bott hos någon? Det verkar så, tycker familjen.
Vad vi kan lära oss är att det är viktigt att leta, och att fortsätta leta. Att fortsätta sätta upp lappar trots att tiden går, så att efterlysningslapparna hela tiden är rena och fina, gärna med olika bilder och med aktuellt datum (så folk förstår att katten ännu inte är hittad). Fortsätt lappa i brevlådor i en allt vidare cirkel, och kanske kan man lappa på nytt efter några månader (eller år för den delen). Uppdatera på sociala medier. Ha koll på VILSE och i olika FB-grupper för upphittade katter. O s v.
Och förstås: glöm inte att IDmärka och ägarregistrera din katt. Då kan den som hittar katten snabbt hitta även dig. Och du riskerar inte att behöva fundera på om det verkligen är din katt eller inte. "Den är ju ganska lik, men…" Nej, svik inte din katt - utan IDmärk och regga den!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så underbart när det händer! 😻🤗
Han var ändå bara 4 km hemifrån, vem vet vad han varit med om och hur långt han vandrat …
Jag förundras också över det där med räven, det hör man ofta, men det är sällan sant.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag undrar om det där med räven var något man sa förr i tiden, för att trösta sina barn när katten försvann… Och så blev det "till en sanning"…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 Så kan det vara, och så lever det kvar …
Jag undrar vad Vincent tänkte, om han nu bott hos en familj. "Här är trevligt, jag går hem imorgon" och så går några år innan han gör slag i saken 😸
"I'm too old for this shit."
Det är fantastiskt när djuren hittar hem efter så många år och man läser då och då om djur som vart borta i år men något som förvånar mig är människor som tycker det är "besvärligt" när dom kommer tillbaka efter lång tid jag skulle jubla, slå kullerbyttor, fira med Champagne och glädjetårarna skulle aldrig ta slut om jag råkar ut för något liknande för den man verkligen älskar den vill man ha hem igen ❤️
Väl talat Uppkatten 👍🏻 Nej, svik inte din katt - utan IDmärk och regga den!
Ett tips är att köpa en chippläsare ifall det är någon katt som verkar förvirrad / hemlös och uppehåller sig länge utan att verka höra hemma så man kan se om katten är chippad och ta kontakt med ägarna.
Härligt att Vincent hittade hem 😻
- Redigerat 2021-11-11 16:18 av [Urskog]
Jag skulle också bli så otroligt lycklig, om jag fick tillbaka min katt till slut. Men mina erfarenheter från katthemmet är att alla inte blir lyckliga när deras katter återfinns.
Ibland blir de glada först och vill ha hem sin katt, men efter några veckor kommer katten tillbaka till katthemmet, ibland t om tillsammans med ytterligare någon katt från samma familj…
Ofta anges skäl som ändrade familjeförhållanden, ny katt i familjen, allergi eller liknande.
På "mitt" katthem fick familjen vanligtvis frågan: "Vill ni ha hem er katt igen?". D v s katthemmet utgick aldrig från att katten var välkommen tillbaka hem, eftersom man inte ville att katten skulle riskera att råka illa ut på nytt. Det viktigaste var att det blev bra för katten.
En chip-läsare är jättebra att ha! Jag skaffade en för några år sedan, och har hunnit kolla en hel rad katter. Både trafikdödade katter, och levande katter som folk har varit bekymrade för. Man blir alltid lika lycklig när chipläsaren signalerar att den hittat ett nummer så att man kan börja söka i registren. Får man träff i registren blir man ännu gladare! Många gånger bor katten i närområdet, och man kan förhindra att folk påbörjar "räddningsaktioner" som inte behövs. Men ibland är det katter som verkligen behöver få hjälp hem, eller där ägaren behöver få veta vad som hänt katten.
Min dröm är att det en dag ska gå att scanna chip med någon app på mobilen. Det vore väldigt praktiskt.
"Min dröm är att det en dag ska gå att scanna chip med någon app på mobilen. Det vore väldigt praktiskt."'
Utmärkt idé!!!