Avstå från Julklappar..
När jag satt igår på tåget hem från jobbet igår och läste Punkten Se Stockholm så såg jag dagens fråga..Så jag skickade ett sms och svarade på den. Tänk att mitt svar kom med idagens tidning.
Kan du tänka dig att avstå från julklappar?**
Lillan, 57, Kungsör
**
- Ja, jag kan tänka mig
att avstå från julklappar
för att skänka pengarna
till hemlösa katter som
finns överallt i Sverige.
läs svaren här sidan 43

Men det var ju ett bra svar!! Och bra att tidningen tog med det!!

Visst, blev förvånad att mitt sms kom med..Tänkte få alla som köper julklappar att stanna upp och tänka på dom hemlösa katterna istället.
Ja, så tänker jag. Köper inga julklappar. Men denna månad får tyvärr de som jag skänker spontant, lite mindre. Mina katters försäkring ska betalas. så där försvinner 1800 spänn
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi försöker skänka pengar nästan varje månad. Vi kommer att köpa julklappar, men ändå skänka en slant till Katthemmet Kompis.
#3 Vi betalade också våra kattförsäkringar, men i november. 1800 kostade det för oss också. De hade tydligen gjort en höjning.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jag köper inga julklappar men ger inte heller men så arbetar jag nästan all min vakna tid med katter, det får räcka…
Ett sätt att hjälpa, istället för julklappar är att anmäla sig som försäkringsfadder till en eller flera katt/-er. Kan betalas månadsvis eller årsvis, roligt nog många som anmäler sig.
Morgan
jag köper bara julklappar till barnbarnen o barnbarnsbarnet. det måste man ju göra så länge dom är små. alltså är therese ett litet barn eftersom jag köpt julklapp till henne o jimmy.

Vår ekonomi räcker varken till julklappar eller skänka bort. Jag drar mitt strå till stacken med virkade leksaker odyl. till kks.
Ja du är en ängel Karin! Tänk så många kissar du gläder dubbelt upp!

Ok jag har nu iaf tagit en eller 3 katter o försäkrat dom! Har ju perseruppfödning så jag kan tyvärr inte adoptra någon av dom….Hoppas att alla får ett hem snart! Är fadder åt 10 st katter till här i dalarna….

#8 Japp tummen upp! :D

Tack Gunilla! Det är tur barnen är stora nu och inte skriker efter leksaker. Dom vill hellre ha mat på bordet till jul så det ska dom få! och kissarna får hemvirkade leksaker

Det låter mysigt, tycker jag. Jag måste dock erkänna, pinsamt och barnsligt nog, att jag ÄLSKAR att få presenter! (Vad det är spelar ingen större roll…) Själv ger jag bort katthemsalmanackor i julklapp, gav en lite julklapp till Göteborgs katthjälp, och försökte bli sådan där månadsgivare, men det verkar inte riktigt ha gått igenom…

Jag skulle vilja ha ett litet paket bara för att få något att öppna och resten kan katterna få… Jag tycker att på julen kan man få en liten klapp utan dåligt samvete om man även delar med sig till de som har det sämre ställt.

Men du gör ju vad du kan, Karin. Som att hjälpa oss i flera dagar med att fånga in skygga katter! Årets prestation! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

ja, man måste ju kunna få något själv oxå, för även om man blir glad av att hjälpa katter så behöver man något till bara sej själv oxå.
jag hade gärna skänkt pengar men tyvärr har jag såpass dålig ekonomi att det inte räcker till mer än det nödvändiga. detta året har jag gjort de flesta julklapparna själv i keramik. men blir ändå inte pengar över.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#8 Näää, inte så jag menar, alla gör vi på olika sätt insatser för att hjälpa katter via olika kattförenngar. Ni som tillverkar kattleksaker är ju enormt skickliga (sätt en virknål i min näve så ser ni). sedan de som bakar, fångar in katter, sprider information mm, mm. Ta åt er för den enskilda insats ni gör för alla nödställda katter 
#10 Lagt in om att bli försäkringsfadder, jättesnällt. Funderar på om jag skulle lägga ut detta om försäkringsfadder på de olika rassidorna på iFokus, kanske skulle vara relevant, eller?
Morgan
Ja, Morgan tycker jag du ska göra! lägg ut det där med! KAn ju inte bli sämre än ingenting?
I år är det nog bara Sarah som får en massa julklappar eftersom hon skall flytta under julhelgen. Mamma får en liten sak och Magnus får snus tror jag i julklapp. Katterna skall få mat som dom gillar.

Jättebra skrivet …o så bra att det kom med i tidningen..det sätter lite fart i hjärnkontoret på många läsare..vi köper inte många julklappar, lite till vår son förstås..men själva ska vi ta det väldigt enkelt..

#10 Ja gör det!!!!!