osäker men ändå kelen katt
Vi fick in 3 kattungar (ca: 4 månader), varav 2 är hur keliga och goa som helst. Den tredje däremot värka va väldigt rädd, i alla fall fick man det intrycket först. Efter 2-3 dagar av att bara låta han vara själv utan att göra försök till att röra han, vi prata lugnt med han istället. Vi tänkte att vi måste få honom tam sagt och gjort så börja vi tvångsklappa han. När vi hade klappat han ett par gånger börja han spinna och gosa och var som en helt annan katt. Dagen efter var vi tillbaka på ruta ett igen, tills man rörde han. Misstänker att han har dåligt självförtroende för pratar man för högt eller för grovt så får han nästan lite panik. Nu är frågan hur man ska arbeta upp hans förtroende, det är inte bara människor han är rädd för utan precis allt.
Känns som om vi provat allt men inte fått några direkta resultat som hålt mer än bara för stunden. Tar tacksamt emot förslag om hur man kan förbättra hans självförtroende. Tycker det är synd att han ska sitta på ett katthem i hela sitt liv pågrund av det, och avliva han är inget alternativ.

Det verkar väl vara ett ganska bra sätt att låta honom ta det i sin egen takt, men då och då påminna honom att kli och gos kan vara ganska trevligt också. Det finns ju hjälpmedel såsom felifriend och feliway som kan hjälpa katten att känna sig lite mera säker och i trevligt sällskap. Sedan så kan ni ju försöka bonda med honom utan att ta i honom genom lek och så… 

…fast det finns en massa människor här inne som är miljoner gånger mer erfarna vad gäller skyggisar!
Han verkar inte vara skygg, får då hade han nog inte varit så trygg när man gosar med han. Det är bara när han ligger på hyllan eller i famnen som han är någorlunda trygg. Annars går han och är spänd och orolig för något hela tiden. Leka är inte hans starka sida, väldigt sällan han leker och när han gör det så är han ändå spänd.
Många katter behöver lång tid. Alla katter är olika som vi människor också. Viktigt att aldrig ge upp. En av mina katter var värsta fräsare på katthemmet, nu är han hur kelig som helst.
Läs artikeln om Feliway/Felifriend. Det blir bra ska du se.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tänker inte ge upp, det var därför jag tänkte höra här efter förslag på hur man bygger upp självförtroendet hos en katt. Jag har nämligen inte varit med om det här tidigare och då har jag ändå träffat på en hel del skyggisar. Drass nämligen till dom av någon konstig anledning. En skygg katt skulle inte tillåta att man bär dom och gosar med dom, men han fullkomligt älskar det och strycker sig mot en.
Jag har en hona som har 0 självförtroende. Det är för henne jag vill prova Felifriend. Tror det är lättare att får en skygg katt tam än att få en katt får ett bättre självförtroende. Sanningen att säga har jag inte lyckas särkild bra med det. Hon älskar när jag har henne med mig eller klappar henne men sedan gömmer hon sig igen. Men det blir nog bättre.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hur länge har missen varit infångad? Sådant här kan ta jättelång tid. Allt hänger på vad de råkat ut för tidigare i livet liksom. Och det vet vi ju inget om.
Jag fick hem en mindre bebis än så redan i augusti och han är riktigt aggresiv fortfarande. enbart mig han inte attackerar om jag är närmare än två meter. Men kommer jag vid en meter då morrar han kraftigt och kommer jag närmare än så, ja då får jag stå mitt kast. Då hugger han hårt.
Så det låter kanske som en klyscha, men jag skulle säga ge det tid. Och självklart massor med kärlek och godis.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det bästa är nog om du kan få igång leklusten, då brukar de kunna glömma att vara rädd en stund och sedan inser de helt plötsligt att det där de var rädda för inte är något problem längre. Lek med honom där han är trygg och arbeta upp lusten där, sedan försöker du locka honom att röra sig. Tror också det kan vara bra om en rädd liten inte har så stor yta att röra sig på utan den får vänja sig vid ett rum först och gärna utan stora öppna ytor som kan kännas läskiga. Sedan varierar det också vilka leksaker som triggar lusten, fjädervippor brukar kunna funka men det finns alltid undantag. Visa gärna 'världen' från famnen om han är trygg där, rätt vad det är kanske nyfikenheten tar över.