Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 674 ggr
Nordqvist
0

Kissande kisse!

För ca ett år sen räddade jag och en kompis 3 små kattungar från att frysa ihjäl i vinterkylan! Jag tog en hankatt och hon de andra två syskonen.

Han fick gå ut om dagarna när det vart varmt ute på våren och efter att han kastrerats! Och han trivdes att vara ute men kom in på kvällarna!

Efter ca ett halvår hrmma hos oss så började han kissa inne!

Mest på mattan vi hade i badrummet då och på mattan och posten i hallen! Men sedan även på skorna och t.o.m en gång när posten låg på köksbordet! Förvånad

Han får alltid gå ut när han vill och kommer alltid när man ropar eller vill komma in själv på kvällarna!
och på sommaren får han vara ute hela natten om han vill, då har vi altandörren öppen dygnet runt! men han brukar vara inne och sova ändå! men han har ändå kissat inne!!

Vad kan detta bero på? Vi trode att det var för att han ville vara ute, men nu när han får det och han kissar ändå så vet vi inte vad vi ska göra!

Hawknestgrove
0

Mitt tips är, att något har förändrats, antingen hos katten eller hos dig! Börja ta reda på om du fått exempelvis ny kattsand, nytt tvättmedel i kattlådan, är lådan ren osv. Kissar han ofta? Då är det på sin plats med en undersökning hos vet1 Han har antagligen åkt på en urinvägsinfektion och kopplar ihop kisslådan med att det gör ont.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Är han kastrerad? du skrev inte det nämligen…

attmar
0

#2 "Han fick gå ut om dagarna när det vart varmt ute på våren och efter att han kastrerats!"

Imasy
0

Tack tessan, blindstyret gjorde entre igen ;)

ja är han kastrerad tycker jag detta låter precis som gunilla säger, protest eller uvi.

Alexej
0

Kissande är ju också en slags markerande. För mig låter det som om han tror att inne är en del av naturen där han kan kissa var som helst. Har han en låda inne?

Mina kissar också gärna inne, misstänker att en mjuk matta känns bättre än en våt och kallt rabatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nordqvist
0

#5 ja han delar låda med vår andra katt för vi har inte plats för 2 lådor.. Eller plats har vi. men då får inte vi människor plats istället! haha!

Protest är det enda jag kan tänka mig, uvi tror jag inte eftersom han går på lådan oxå och han kissar ganska sällan inne! max en till två gånger i veckan! och oftast på (blöta) skor eller på posten! Altså saker som kommer "utifrån"…

Nordqvist
0

De kan väl inte revirkissa när de är kastrerade? Eller?

jag har bara haft honkatter innan så jag har ingen aning om hur de (hankatter) beter sig!

essut
0

Han kanske vill ha en egen låda, här hemma har vi 3 lådor just nu, 2 på vår lilla toalett och en i sovrummet.

Issa
0

Verkar som han kissar på det som har en främmande lukt. Skor kan ju bära med sig främmande lukter utifrån och posten är ju något som kommer utifrån med ny lukt. Verkar som han vill försäkra sig om att inget nytt kommer in utan att han satt sin doft på det.

Hawknestgrove
0

Ja, precis! Feliway? Och en Påse under brevinkastet och skorna på en hylla?Spraya med ättika vid brevlådan

Nordqvist
0

#8 Ja om det finns små lådor så får det plats en till!!

#10 Ättika? haha! jag har hört att citron ska funka, men det gjorde det inte! Får prova ättika! Skorna står på hylla, men "åker ner" av nån anledning.. Spöken (Sambons gamle farbror!) tror jag… haha!

essut
0

#11 utställningslådor är ju små..prova en sån..

Alexej
0

Katter hatar ättika, jag har ättika blandat med vatten i en blomspruta. Men ibland häller jag ättika direkt på stället. Måste jag tvättar nerkissade sängkläder tex sköljer jag med mycket ättika i stället för mjukmedel. Bra för tvättmaskinen-kalk, tvätten blir mjuk och bra och katterna har slutad kissad i sängen än så länge.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emjon
0

#6 Om du har en låda med tak kanske du kan sätta en till ovanpå om plats finns .

När jag städar brukar jag sätta kattlådorna ovanpå varandra och väldigt ofta måste katterna då besöka den övre lådanFörvånad

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
0

Våningstoaletter?Cool

tussilago
0

jag har byggt en tvåvåningskattoa av en lagerhylla. då ryms två kattlådor. vi har klätt den med vaxduk så vi inte behöver se eländet också ;) och så har vi en hylla över så vips får vi MER utrymme till människorna istället :D

Alexej
0

Tussilago, kan du inte lägga in en bild av det?

karins
0

#16 Den tvåvåningskattoan skulle jag vilja se! jättefiffigt ju :)

emjon
0

#16 Nöden har ingen lag heter det ju och det är då det gäller att använda sin fantasi din lösning var mycket braCool

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

Ja, jättebra. Sen behöver man ju inte ha lådan inne på toa. Ok, kattlåda i köket är väl snudd på osmakligt, skulle inte jag vilja ha, men nöden har ingen lag.

Nordqvist
0

#14 hihi vad lustigt! Skrattande

Ja jag får väl se om det finns nån sådär liten kattlåda och prova det! annars vet jag inte vad jag ska göra..

har ju en liten nyfödd bebis här hemma så jag vill inte att hon ska bli sjuk eller kissad på Förvånad i värsta fall!

anebit
0

tussilag jag vill oxå se bild på din tvåvångskattoa…..fiffigt….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna