Veterinärvård i andra länder
Härom dagen satt jag och pratade med en kvinna som har bott i många olika länder över åren. Just nu bor hon i Sverige. Hon var väldigt fundersam över svensk veterinärvård, som hon upplevde som väldigt dyr.
Hon jämförde t ex kostnaderna för kastrering och tandvård med vad hon hade fått betala i andra länder där hon bott, och uppfattade det som betydligt dyrare här.
Hon sa att även försäkringarna är dyrare här. Och att det är mer begränsat vilken veterinärvård som utförs här. Hon påpekade också att vi har ett mer begränsat antal läkemedel som används till djur.
Hon var förfärad över att friska katter/djur avlivas i Sverige - ifall djurägaren vill det. Hon hade t ex mött en familj här som skulle flytta från villa till lägenhet och som därför valde att låta avliva katten, eftersom det var enklare än att försöka omplacera katten. Kvinnan förstod inte att det var tillåtet.
Hon påtalade att eftersom veterinärvård är billigare i andra länder så är djurägarna mer benägna att kosta på sina djur fler undersökningar/behandlingar.
Samma dag pratade jag även med en man från Norge, som sa att de nog inte har så mycket problem med hemlösa katter där, eftersom många katter troligtvis fryser ihjäl vintertid.
Jag pratade också med en kvinna (oklart vilket land hon kommer ifrån) som berättade om stora kastreringskampanjer i hennes hemland, i syfte att minska antalet hemlösa katter. Hon uppfattade att man hellre kastrerade katterna där än sköt av dem.
Det här var samtal som skedde spontant och "i förbifarten" (under rast på zoom-föreläsning), så jag har dålig koll på vilka länder de båda kvinnorna hade erfarenheter ifrån. Vet att bl a Tyskland nämndes som ett av flera exempel i diskussionerna.
Har du erfarenheter av veterinärvård/hantering av hemlösa katter från andra länder? Vilka skillnader ser du? Positivt/negativt?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.