Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 183 ggr
Uppkatten
3

Odlat muskött till katten

Att göra katten till vegan är inget att rekommendera, risken är överhängande att katten blir mycket allvarligt sjuk, och vad jag förstår så är det inte ens lagligt, i vart fall inte i Sverige.

Men nu ska kattmat med odlat muskött göra katten "till vegan", står det att läsa i den här artikeln (se länk).

Hur den ska kunna "bli vegan" begriper jag inte, för veganer använder inga produkter från djurriket om jag förstått det hela rätt, men nog låter tanken på odlat kött i kattmaten på många sätt tilltalande…?

För varför ska vi människor avla fram vissa djur - som ges en lägre status - och använda dessa till mat åt andra djur (sällskapsdjur - som vi ger en högre status)….?

Skulle du kunna tänka dig att servera kattmat med odlat muskött i till din katt?

Sedan undrar man ju förstås hur klimatsmart det är med odlat muskött etc…

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/kattmat-med-odlad-mus-ska-g%C3%B6ra-katten-till-vegan/ar-AANvstT?ocid=msedgntp

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katter är av naturen köttätare. Men hur Misse ska bli mätt utan att samtidigt göda köttindustrin har varit ett dilemma för kattägare som själva föredrar växtbaserad kost. Nu har ett amerikanskt företaget lanserat en ny kattmat – gjord på odlat muskött. Läckerbitarna, som godkänts av en kräsmagad kattpanel, bygger på stamscellsvävnad från möss. Inga möss dödades i tillverkningsprocessen, men forskarna var tvungna att ta celler från öronen på...
Herveaux
1

#0: Jag kommer fortsätta ge 'traditionellt' foder till mina husdjur av rovdjurstyp under många kommande år som det ser ut nu.

Köttet som finns i djurfoder är (mig veterligen) överblivna rester från slakterier som troligen hade kasserat dessa rester annars. Så kött i djurfoder hjälper till att minska svinnet men jag kan inte se hur kött i djurfoder skulle göda köttindustrin då djur inte avlas fram eller slaktas enkom för djurfoderindustrin.

Tillägg: Med traditionellt (katt)foder menar jag färskfoder alt. våtfoder av hög kvalité.

// Harley

• Redigerat 2021-08-19 21:11 av Herveaux
Uppkatten
0

Hittade det här på nätet men vet inte om det stämmer:

"Hundar och katter äter enligt studien upp svindlande 25 procent av allt kött som produceras i USA. Med andra ord: Var fjärde kossa, gris eller kyckling hamnar i en skål för hundar och katter."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Herveaux
0

#2: Jag hittade den här artikeln som förklarar vad "köttet" i djurfoder består av. Jag tror det ger en ganska så sann bild även för europeiskt eller svenskt foder.

"The majority of the waste material that is processed in rendering comes from slaughterhouses and can include fatty tissue, bones and other processing offal. Offal is the parts of an animal that are not fit for human consumption, such as organs, blood and feathers. Almost 30 percent of an animal’s live weight ends up as offal, which would be expensive to dispose of and wasted if not for the rendering process.“

Rendering förklaras i artikeln men betyder i korta drag att man genom olika processer (värme och press) omvandlar slaktspillet (kan man kalla 30% av ett djur spill? 😮) till ett torkat "köttmjöl" som sen går till djurfoder.

// Harley

It might be called Beef Meal or Chicken Meal, but most 'meat meals' contain very little beef or chicken...meat.
Lona
2

Artikeln saknar en hel del information, utifrån de "fakta" som nämns så stämmer definitivt inte uppgifterna från företaget.
Tanken är väl god men nej, så där har det garanterat inte gått till att ta fram kattmat av odlade stamceller från möss!

Tillägg: syftar alltså på artikeln i första inlägget

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-08-19 21:33 av Lona
Uppkatten
1

Tidningsartiklar är sällan särskilt sanna….

Uppkatten
0

Men fortfarande undrar jag om ni skulle fortsätta att ge dagens kattmat till era katter, eller om det skulle kännas bättre att kunna ge katten kött som inte inneburit att andra djur dödats.

Herveaux
2

#6: Jag är själv allätare så för mig känns det bättre att ge ett foder som tar tillvara på rester från min egen matindustri så att säga.
För mig känns det som att gå över ån efter vatten att köpa foder med odlat kött när det redan finns animalier tillgängliga som annars kommer brännas upp.

// Harley

Uppkatten
2

Personligen ser jag inte att människan bör ta sig rätten att äta andra djur, eftersom vi klarar oss bra utan att äta kött. En bra mellanväg kanske vore odlat kött. Jag skulle absolut uppskatta om det fanns odlat kött som alternativ att ge till våra sällskapsdjur (förutsatt att det var en "frisk" produkt). Färre djur skulle fara illa inom livsmedelsindustrin, så vi skulle minska en massa lidande och förtida död.

Uppkatten
1

Vilka liv är värda att leva liksom, och vilka liv är inte värda att få fortsätta leva.