Katter överges året om
Sommar - och återigen skriver massmedia om sommarkatter. Man verkar inte ha fattat att katter överges året om. Och jag tror nästan att risken är större att folk överger katten sin för stt tex åka på semester, än att de tar sig an en kattunge i sommarstugan som de sedan lämnar kvar på hösten. Rätta mig om jag har fel.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi tog hand om en katt som dumpats på trappan där min man jobbar. Hon satt i en kattbur med en paket torrfoder.
Hon måste suttit där hela natten och det var i november.
/Maria
Var upphittade, omärkta katter som ingen tycks sakna kommer ifrån kan man bara spekulera om. Att bli kattägare är ofta alldeles för lätt och det leder till att alldeles för många katter hamnar hos ägare som egentligen borde ha sållats bort redan från början av uppfödaren/säljaren.
Att det finns oansvariga, egoistiska, impulsstyrda människor med dålig framförhållning och självkännedom är svårt att göra något åt, men deras möjligheter att bli kattägare borde gå att minska.
Sajtvärd Katter iFokus
Nya rapporter om övergivna katter.
"- Man kan tänka sig att folk tagit in en katt under pandemin, men sedan har restriktionerna lättat och man lämnar katten vind för våg, säger Alexander på Hemlösa Katter Kalmar.
Vad säger du om det?
– Fruktansvärt! I mitt tycke är det ganska hjärtlöst.
Dessutom är det ju olagligt numera att överge en katt…! 😠
- Redigerat 2021-07-10 10:55 av [[eskils_]]
#3 Ja, man kan tänka sig att fler har "tagit in en katt" under pandemin.. Men var har de fått den katten ifrån? De som föder upp, överlåter och omplacerar katter utan att ställa några obekväma frågor och utan att bedöma ev. lämplighet bär ett stort ansvar.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Det händer dessvärre att även katthem med höga krav och som ställer många frågor blir lurade av kattköpare som väljer att inte vara ärliga…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.