Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: övrigt-kattrelateratbortsprungna-upphittade-katter
Läst 232 ggr
91Marran
1

Hkk gjorde en miss

https://sverigesradio.se/artikel/deras-katt-fangades-i-bur-och-formedlades-till-nytt-hem

Borde man inte eftersöka ägare innan den omplaceras?
Om man råkar ut för detta själv, kan man anmäla det till polisen då? Står inget om att den var idmärkt i och för sig.

Mvh
Mig

I februari försvann katten Floki från sitt hem hos Christian Johansson och hans sambo på norra Öland. Nu visar det sig att katten fångades i en fälla ...
91Marran
0

Tydligen så hade de sökt efter ägaren.

Mvh
Mig

OberonsMatte
5

När det (som i det här fallet) handlar om en skygg, omärkt och okastrerad haltande och skakande katt med cerebellär hypoplasi (CH) och diskbråck i övergången mellan bröst och ländrygg som ses utomhus under längre tid och ingen efterlyser katten när den omhändertas så kan det gå så..ja.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-04-14 18:46 av OberonsMatte
Uppkatten
5

Gör man anspråk på sin katt är det rimligt att idmärka och ägarregistrera katten. Även om man bor på landet. En katt i dåligt skick kan vara snart sagt omöjlig att känna igen utan idmärkning. Här har man tydligen gjort ett hästjobb för att försöka hitta ägaren. Självklart bör kattägaren lägga lika mycket krut på att hitta katten. Det bästa är ju om katten skrivs över på katthjälpsorganisationen av ansvariga myndigheter innan den omplaceras. Då är det solklart att katten är katthjälpsorganisationens att adoptera ut. Finge vi nu äntligen en lag om idmärkning av katt så skulle vi slippa sådana här situationer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
1

Ja en lag på idmärkning borde finnas.

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
1

Hade ägaren märkt och registrerat sin katt så hade det aldrig hänt.
Vi har just nu en katt inne på katthemmet som är ID märkt men där ägaren glömt att uppdatera att h*n flyttat så vi hittar inte ägaren.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

• Redigerat 2021-04-14 20:57 av MonicaLagerquist
91Marran
0

#5 Åh vad jobbigt!

Mvh
Mig

91Marran
1

Mvh
Mig

Det är inte tillåtet att fånga katter, inte heller att omhänderta. Även om kissarna verkar förvildade eller sjuka. Katthemmet Hemlösa katter i Kalmar har inte n...
Uppkatten
2

#7 Man kan problematisera mycket kring detta, och vad som gäller är rätt oklart och myndigheterna verkar ha olika förhållningssätt i olika delar av landet. Tyvärr är min dator fortfarande trasig så jag kan inte göra ngn längre kommentar just nu. Har läst artikelserien och tycker att den haltar på flera punkter. Men summan blir ändå att vi behöver obligatorisk idmärkning och ägarregistrering av katt. Då skulle det bli tydligt vem som är ansvarig för respektive katt. Bra för både katter, kattägare och katthjälpare. Och oavsett vad som skrivs så är det hög tid generellt att fler kattägare tar bättre ansvar för sina katter. Så sent som idag läste jag en efterlysning där kattägaren skrev att katten inte var kastrerad eller idmärkt eftersom det var en hittekatt (!). Helt fel inställning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Att höra av sig till lst om katter känns inte heller alltid som ett bra alternativ då en del lst avlivar allt för lättvindigt.

Polisen i sin tur har inställningen att katter ska släppas ut igen om de är omärkta, och det kan få förödande konsekvenser för den enskilda katten.

Det borde kanske jobbas fram bra riktlinjer ihop med katthem och katthjälpsorganisationer…?

Ett annat problem är privatpersoner, varav en del gör en fantastisk insats för en enskild katt, medan andra "räddar" katter som bor i hus som ligger alldeles intill och som inte alls behöver räddas….

Men det enskilt viktigaste verktyget är trots allt obligatorisk idmärkning och ägarregistrering. Något vi väntat på i många år nu.

OberonsMatte
2

#7 Jag blir upprörd… kattägaren struntar i att kastrera och id-märka "sin" katt och struntar i att efterlysa honom och söka upphittat-annonser när katten försvinner…

Och vad menas?? Ska allmänhet och katthjälpsföreningar strunta i om de råkar få syn på en skygg katt som haltar omkring och darrar? Hade katten omhändertagits av Länsstyrelsen så hade den förmodligen varit avlivad för länge sedan, (om de ens brytt sig om att agera över huvud taget) eftersom det handlade om en skygg och till synes skadad/sjuk katt som visade sig vara både okastrerad och omärkt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

Instämmer. Den här katten skulle sannolikt inte ha överlevt länstyrelsen på många håll i landet.

Och hade man gått efter polisens riktlinjer om att släppa ut omärkta katter igen så hade det nog inte slutat bättre för kissen.

Det måste börja ställas krav på kattägare när det gäller att ta ansvar.

OberonsMatte
4

Hemlösa katter Kalmar har skrivit ett inlägg om det här fallet på sin facebook-sida där de bl.a skriver:

"Vi blev kontaktade av en person på norra Öland om en katt som regelbundet vistats i deras husgrund som de ej kände igen sedan tidigare.

Katten visade tecken på att vara skadad och det var mycket snö och kraftig kyla varpå vi påbörjade en räddningsinsats. Det tog ca 6 veckor av försök både dag och natt innan vi fick in katten som vid det tillfället var väldigt skygg, väldigt smutsig, hade ohyra, var inte id-märkt och haltade kraftigt. Detta gjorde att vi inte hade någon anledning att tro att han skulle ha en ägare.

Under dessa veckor spreds info om katten i sociala medier, inte enbart på våra sidor utan även i många grupper kopplade till bortsprungna djur och till Öland i allmänhet samt att anmälaren av katten pratat med åtminstone 20 hushåll i närliggande byar om någon kände till katten vilket de ej gjorde. Vi kontrollerade även hos polisen om det fanns en anmälan på en katt med liknande utseende, men det fanns ingen sådan anmälan."

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-04-15 19:04 av OberonsMatte
[[eskils_]]
3

#12: Stackars katt!

Det var ingen kattstöld, det var en katträddning. Så många människor har jobbat så mycket för att hjälpa katten - men inte ägaren… 😠

Uppkatten
2

Ledsamt med reportern som så bestämt verkar ha valt sida…

Uppkatten
2

Läste också på nätet i någon grupp att katten fått gå ute okastrerad därför att det är en bondkatt, och bondkatter behöver inte vara kastrerade enl. avelsprogrammet…. De missade visst att man inte ska avla på defekta djur, och en väldans massa annat… TUR att avelsprogrammet är upphävt för annars hade man förmodligen fortsatt försöka dölja en dålig katthållning bakom liknande argument. Hoppas förstås att jag läste fel eller att rykten spridits så som viskleken…

Magi-cat
3

Här kommer katthemmets syn på saken.

"Katten som blivit infångad av en förening efter att ha gått hemlös och farit illa en längre tid. Det är mycket olyckligt att det här fallet fått den här typen av ensidig uppmärksamhet där bara kattägarens sida får utrymme.

Jag vet inte hur mycket ni vet om fallet? Känner ni till att katten gått i området och farit illa sedan före jul? Katten var i så dåligt skick när den togs in att den inte skulle ha klarat sig länge till om den fått gå kvar ute. Kattens ägare hade inte ID-märkt katten, inte anmält den försvunnen och inte gjort några större ansträngningar att hitta sin katt under hela den här tiden. Dessutom var katten inte kastrerad och fick gå ute helt fritt trots att den hade en neurologisk skada. Enligt djurskyddslagen ska man som kattägare se till att ens katt inte förökar sig okontrollerat. Det finns dessutom särskilda krav att katter som har sjukdomar eller defekter inte ska användas i avel."

https://www.dagenskalmar.nu/debatt/e/89695/oppet-brev-till-dagens-kalmar/?fbclid=IwAR0lgS-X2uGUA_XGzYqgHqirfvb4eAVi8VAAF5EmV1x2UkYr6k_UXtpFSnY#.YHvkFdqvh7g.facebook

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena Lindell på organisationen Hittekatter i Sverige skriver ett öppet brev till redaktionen på Dagens Kalmar med anledning av våra artiklar som handlat om katten Floke eller...
[[eskils_]]
3

Jättebra att tidningen publicerar Lena Lindells brev! Har man gjort ett misstag får man ju rätta till det. Kanske be om ursäkt också… Avslutning på hennes brev:

"Tyvärr har er artikel fått katthemmen att framstå i dålig dager på ett mycket orättvist sätt! Katthemmen som arbetar helt ideellt och gör enorma insatser ska istället ha beröm och uppskattning. Många kattägare behöver däremot lära sig att ta bättre ansvar för sina katter"

👍

Uppkatten
3

#17 Ja, exakt så är det! Kattägare behöver verkligen bli bättre på att ta hand om, och ta ansvar för, sina katter.