Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 248 ggr
Uppkatten
3

Fler anmälningar om djurplågeri

Förra året ökade antalet åtalsanmälningar om djurplågeri dramatiskt i Uppsala län.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-okning-av-anmalningar-om-djurplageri

Det får mig att fundera på det här med att allt fler har skaffat djur nu under pandemin, och vad det ska leda till på sikt… Kommer vi att få se allt fler hundar, katter och andra djur som far illa…?

Varning för obehagliga bilder i inslaget i länken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Antalet åtalsanmälningar om djurplågeri ökade dramatiskt i Uppsala län förra året. Länsstyrelsen hade 25 stycken ärenden under 2020, vilket kan jämföras med 10 stycken året innan och 14 året dessförinnan. – Det är svårt att säga vad det beror på, säger Elisabeth Schöning, enhetschef veterinärenheten.
Magi-cat
1

😢
Stackars små djuren. 😢 Så hemskt! 😡

Säkert har det med coronan att göra. Om folk kunde tänka sig för!?
Det lär vara likadant i Finland.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/17/djurskyddet-far-redan-anmalningar-av-manniskor-som-inte-kan-ta-hand-om-sina

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
0

Så vidrigt.

Stolt ägare till tre La permer

Vixxen
0

Hemskt!

[[eskils_]]
0

Hemskt att det har ökat!
Klarar inte att öppna länken i #0. 😢

Uppkatten
0

Testade länken nu, och den fungerar… Du får trixa lite, kopiera den o klistra in i webbläsaren, eller testa annan webbläsare eller nåt…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
0

#5: Tack, men jag menade att jag inte vill se bilder på djurplågeri så jag öppnar inte länken.

Uppkatten
0

OK, då förstår jag!