Har din katt några "vintervanor"...?
Så här års är min ena katt keligare än normalt. Vill vara nära, "tjatar" om att jag ska leka med henne, att jag ska komma och lägga mig hos henne, ligger i timmar i mitt knä o s v.
Hennes jämngamla kompis har å sin sida gått i idé högst upp i det takhöga klösträdet, och kommer mest bara ner för att äta. Däremellan ligger hon på en hänghylla och myser och småsnarkar.
Jag trodde att hon hade övergett klösträdet. Kanske p g a ålder (10 år). Har inte använt det höga klösträdet sedan förra vintern. Men nu hänger hon där och myser igen. Som varje vinter.
Hon kommer ner och går runt och "tjatar" lite sedan jag har gått och lagt mig och släckt lampan. Hon har en egen nattlampa tänd, men vill få upp kattkompisen ur mattens säng… Ibland ställer kattkompisen upp, andra gånger blir hon kvar hos matten… nära intill.
Hon från klösträdet är lite understimulerad. Normalt så vill hon vara på balkongen nattetid, men så här års har matten balkongdörren stängd… Hon är sällan särskilt leksugen, men ibland kan laserpekaren eller fleecebandet vara roligt för en kort stund.
Ja, de längtar efter våren och stimulansen på balkongen.
Hur har dina katter det? Har de några särskilda "vintervanor"…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det ska väl vara att sova ordentligt, extra mycket och extra länge. :-)
Kisse vill nog gärna ha extra mat också, och snor runt mina fötter när jag lagar mat i hopp om att jag ska tappa något gott. (Behövs för att hålla värmen, hävdar kisse. )
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1 Känner igen det där 🙂
/Maria
Mira kom hit i september så vår första vinter tillsammans.
freya däremot ligger mer inne, är sällan ute på vintern :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina katter sover och vilar betydligt mer under den mörka och kalla årstiden. Nu är det över en månad sedan katterna var ute på riktigt och går de ut på balkongen är det bara en kort stund, sedan vill de in igen.
Sajtvärd Katter iFokus