Världens bästa julklapp för en ensam dam...
Falukuriren skrev för en tid sedan om en gammal dam som sedan många år var änka. Hon satt även i rullstol och kan inte ta sig ut ur sin lägenhet utan hjälp. hon har inga anhöriga och är helt beroende av hemtjänsten som inte har tid för henne.
det enda ljusa i hennes liv är en hemlös katt som hon matat i fyra år, men då hon inte fått hjälp att ta sig ut har hon varit väldigt orolig för sin kompanjon.
hemtjänsten kunde ibland hjälpa henne ut, men då kunde hon bli sittandes ute i flera timmar innan någon kunde hjälpa henne in.
men så idag kunde man läsa i tidningen att någon vänlig själ hjälpt henne att fånga in kissen, ta den till veterinär för kastrering och undersökning. damen var så glad, och eftersom kissen än så länge bara trivdes i vardagsrummet än så länge, ja då hade den 97 åriga damen också flyttat ut i vardagsrummet så att hennes nya livskamrat ska känna sig trygg.
Härligt att läsa. Tänk vad de kommer att sätta guldkant på varandras tillvaro.
Ha, om hemtjänsten accepterar det så är det jättebra. Men jag tvivlar på att den gör det.
Tänk om hon kunde få behålla kissen. vilken lycka
Jenna

Å så härligt att de fått sällskap båda två!
PS:Hoppas det finns bra kattfolk i släkten som hjälper kissen till ett nytt hem sedan när matte inte finns mer.DS.
Jag har en gammal mormorsbror som fick stå ut med min mors lynnig afghan som är död nu. Nu kommer det varje dag grannens katt på besök, käkar lite, kelar och går sedan. Min mormorsbror älskar denna katt och pratar om inget annat. Det finns så mycket glädje i att ha en katt.
Skulle bara önskar att fler äldre kunde få hjälp av anhöriga eller hemtjänsten med att ha en egen katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
jag tror det är tänkt att hon ska ha katten kvar.
Gud vad glad man blir när man läser sådanthär :) så fint ! :)
Underbart! Förhoppningsvis har hon släkt eller grannar som kan hjälpa henne med lådan, hemtjänster får nämligen inte göra sådant som inte ingår i arbetsuppgifterna. Det finns vissa vänliga själar som bryter mot reglerna och ger katten mat. Alltså, hör hur illa det låter - bryter mot reglerna och ger katten mat - illa, illa..
Samt som någon sa - att katten har en chans till omplacering när damen går vidare.
oj oj oj, vad jag skulle bryta mot reglerna om jag jobbade i hemtjänsten.
om jag dricker tex kaffe med en brukare, kan väl jag lika väl ta kaffekoppen i handen och ge katten mat, likväl som jag sitter vid bordet?
Precis min åsikt Imasy! Det finns hemvårdare med och utan hjärta ;)

Men åhh…jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser detta..är så glad för såväl den gamla damens skull som för missens!
Jag har varit på många hembesök hos gamla och minns den gamla damen med sin lika gamla katt som trivdes så bra ihop. Han hade en egen stol på balkongen där de åt frukost tillsammans. Han var med när jag tog EKG på damen och blodprov. Han kollade min väska noga och låg bredvid henne hela tiden.
Hennes tröst var att om hon skulle dö så hade barnen lovat att ta hand om hennes älskade katt.
Jag har dessutom varit på en del boenden där bl.a katter har skänkt de gamla mycket tröst.
/Maria
på min gruppbostad (psyk) där jag jobbar hade vi för många år sedan en hemlös katt, som åt hos oss, ibland ville han komma in, för att sova, men inte alltid, han var hos oss 1 år ungefär, vi håller till så vi har altandörr rakt ut, och den krafsade han på när han ville in, vi annonserade och satte upp lappar i närområdet, för att hitta ev ägare, men icke, så kom en dam ner, och trodde det var vår katt, hade hört att den var hos oss, och hon ville berätta att Frasse som vi döpt katten till, även åt hos henne, så hela historien rullades upp, och denna pensionerade kvinna lät Frasse flytta hem, och även in, vilket han ville, helt plötsligt, dom fick många fina år, tills Frasse fick hjärnblödning, och dog på sekunden, vilken sorg, och jag fick på samma gång en väninna, vi umgås, det är 11 år i år som träffades första gången, och nu har denna kvinna ny hittekatt Maggan47
en insändare om damen i fråga:
http://www.dalarnastidningar.se/opinion/insandare/falun/article249700.ece
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/falun/article239636.ece
konstigt nog hittar jag inte dagens artikel….

Jag hoppas, vid mitt liv, att det, när jag blir gammal, finns hem där jag tillåts få ha katt!! Annars flyttar jag till den ort som tillåter. Utan katt orkar jag inte bli gammal.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Nej, jag vill aldrig hamna i en sådan situation. Hoppas att kvinnan får hjälp nu genom tidningen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Åh, varför finns det så många tråkiga "regler" i hemtjänsten, attityder att inte lyfta ett finger utöver exakt de sysslor man har planerat göra…
Har jobbat flera år i hemtjänst och träffat flera äldre där katten är deras allt, deras mening med att leva. Tex en äldre man vars fru dött, fått förlamad vänstersida och tappat sitt tal, men har sin trogne katt som alltid sover på husses fötter. När man följde med honom till affären var det mat eller sand till katten vi i första hand skulle köpa, mat till honom var inte lika viktigt…
Jätteglad för denna damens skull, hoppas det funkar bra i längden med hemtjänsten och allt :) Vilken julklapp, som sagt!!
jag vill inte hamna på något hem, där jag inte får ha mina katter. då får mina ungar ta hand om mig o mina katter. så är det bara.
# 19 vilka barn?
mina döttrar eller min son.

eller ditt barnbarn :D
Eller barnbarnsbarn;)
ja, jag har ju 8 barnbarn. så det finns ju några som jag kan terra.

#24 ;)
underbart att läsa :)

Då måste jag nog ta och adoptera något "barn"…Jossan…är du fri för adoption??? 
#26 Anytime Simson! Men jag är kass på att laga mat så det kan jag inte hjälpa dig med på ålderns höst. Å andra sidan har vi ju konstaterat att du inte vet hur man sätter på en spis ens ;)

#27 Härligt!!! Jag har från mitt fönster sett att man kan "prenumerera" på matlådor som kommer hemkörda i bil så min mat ordnar sig alltid. De borde man väl klara av i micron?? DEN har jag körkort på! 
Nä spisen är jag värdelös på!!! Det var annat när jag hade gasspis! Då var det ROOOLIGT att laga mat!!
Katterna är de enda jag månar för…
Hm.. Prenumeration på matlådor? Låter som hemtjänsten tycker jag..
# 24 inte äldsta dottern iallafall. glöm det!!
Underbart. Men just det där med att var katten hamnar när tanten är borta, är ju alltid ett problem. Själv ska jag se till, att jag inte har några djur, när jag blir så pass, att jag inte klarar mig själv. Hr liksom inga barn eller nåt…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....