För tidigt avvanda kattungar
Kattungar behöver få vara hos sin mamma och sina kullsyskon tills de är åtminstone 12 veckor gamla (gärna längre). Skiljs de tidigare från mamman och kullsyskonen riskerar de att utveckla allvarliga beteendeproblem.
Anser man att man behöver skilja en kattunge tidigare från kattmamman och kullsyskonen, t ex i samband med försäljning, så är man skyldig att besöka veterinären först som då har att bedöma den enskilda kattungens hälsa och förutsättningar.
Möjligheten att sälja en kattunge tidigare rör sig om högst några dagar, och ska inte ses som ett kryphål för att kunna separera och sälja kattungar redan vid 8-10 veckors ålder.
Observera att du riskerar att bli åtalsanmäld för brott mot djurskyddslagen om avvänjningen av kattungarna har skett för tidigt.
En bra artikel från länsstyrelsen, men samtidigt mycket tråkigt att människor väljer att misstolka de regler som finns (regler som dock kanske borde ha varit tydligare från början).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag blir irriterad över att möjligheten att separera kattungar för tidigt ens nämns eftersom jag har väldigt svårt att tänka mig fall där det är nödvändigt. Köparen har 15-20 år (!) på sig att hämta hem kattungen, så varför skulle det vara nödvändigt att hämta den ens "några dagar" tidigare än 12 veckor?
Det som påverkas av för tidig separation är saker som inte syns och som en veterinär omöjligen kan sia om när en frisk och pigg kattunge besiktigas vid 11,5 veckors ålder! Eftersom det inte syns borde de snarare poängtera ännu mer hur viktigt det är att kattungen stannar tills den är MINST 12 veckor och gärna ytterligare några veckor.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-11-30 18:16 av OberonsMatte
#1 Jag har också svårt att förstå varför denna möjlighet alls finns. Ett stort ansvar läggs över på våra veterinärer. Dock bra med en länsstyrelse som går ut och säger ifrån när de märker att det börjat gå åt fel håll.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

När jag köpte min första rabatt 2000 så var gränsen 10 veckor. Fick hem en kattunge som vi fick handlar,bära runt på och fippla mycket med. I början som uppfödare levererade jag 12 veckors kattungar. Numera är mina runt 14-16;innan de flyttar.
Stolt ägare till tre La permer
Jag köpte min första egna huskatt 1986 och den kattungen var 10 veckor vid överlåtelsen. Samma år köpte min sambo en SVERAK-registrerad raskatt som var 12 veckor. 1987 köpte jag min första SVERAK-registrerade raskatt som också var 12 veckor.
När jag köpte min första huskatt köpte jag också min första kattbok "Lär känna din katt" från 1984/85). I den står angående kattungens ålder vid köpet, (OBS! år 1984/85):
"En huskatt bör vara minst tio veckor gammal när den flyttas till sitt nya hem. Övertala uppfödaren att katten får stanna så länge". "En raskattunge får enligt avelsriktlinjerna inte skiljas från modern förrän vid ca tolv veckors ålder".
Sedan jag köpte min första raskatt 1987 har jag (bland vänner och bekanta och genom egna kattköp) aldrig hört talas om att raskatter överlåtits före 12 veckors ålder.
Att SVERAK redan hade regeln inom registrerad avel när den skrevs in i djurskyddsbestämmelserna 2008 för att gälla alla katter visste jag, men när den exakt infördes har jag kollat upp nu och det var 1990. 1992 ändrades den märkligt nog tillbaka till 10 veckor men med regeln att kattungen även måste vara vaccinerad och veterinärbesiktigad. 2002 ändrades åldern återigen till minst 12 veckor (+ vaccinerad och veterinärbesiktigad).
Eftersom registrerade raskattuppfödare oftast har både ansvarskänsla och stort engagemang tror jag att 12-veckorsregeln var en "oskriven regel" redan innan beslutet fastställdes i SVERAK första gången 1990. Och ännu mer fortsatte att vara en oskriven regel när SVERAK ändrade tillbaka till 10 veckor.
Beslut om obligatorisk ID-märkning före överlåtelse av SVERAK-registrerade kattungar fattades inte förrän 2008 , men redan när jag köpte 3 katter 2003/2004 (från 3 olika uppfödare) upplevde jag att det var en självklarhet. Förmodligen för att det 2002 beslutades att alla katter som används för avel och utställning skulle vara ID-märkta.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-12-01 20:34 av OberonsMatte