Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 120 ggr
kalindas
1

Söka utländska öronnummer?

Katthemmet där jag hjälper till har fått in en katt som är märkt i båda öronen med ett troligtvis utländskt nummer.
Vet någon av er hur man gör för att söka efter registrerade katter i andra länder?
Bor i Falkenberg, så det kan ju hända att någon tagit med sig katten på semester och att den sen rymt. Det är en hane.

/Elisa

• Redigerat 2020-11-25 12:36 av Uppkatten
Uppkatten
0

Det vanligaste är nog att man söker via chip i Europetnet. Öronmärkning vet jag inte…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Varför tror ni att Öron-ID är utländsk i det här fallet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Hur gammal är katten? Tänker på införelsereglerna:

"Djuret ska vara id-märkt
För att få föra in en hund, katt eller iller från ett listat land utanför EU måste du först börja med att id-märka ditt djur med ett ISO-mikrochip, också kallat Eurochip. Om djuret kontrolleras vid gränsen och mikrochipet inte är läsligt kan djuret bli avvisat till det land som det kom ifrån.

Vissa djur behöver inte uppfylla kravet på mikrochip. Undantaget gäller djur som har en läslig tatuering som enligt intyg är gjord före den 3 juli 2011. Dessa djur behöver inte märkas om med mikrochip."

D v s vad jag förstår måste katten i fråga vara lite äldre om den ska vara från annat land och ochippad, eftersom det rätt länge varit krav på chip vid införsel av katt.

• Redigerat 2020-11-24 15:28 av Uppkatten
Uppkatten
0

Reglerna för djur inom EU ser likadana ut.

Tarotstollan
0

Om du inte fått hjälp, så kan du kanske ringa till SVERAK och fråga, de borde ju veta allt om katter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kalindas
2

Vi hittade vad orsaken till öronmärkningen var. Han var svenskmärkt, men det var av en speciell anledning han hade märken i båda öronen.
De flesta ställen vi hittade på nätet gällde chip.

/Elisa

Uppkatten
0

Så bra att det löste sig. Det är inte helt ovanligt att katter märks i båda öronen, till exempel om den ena märkningen har börjat bli suddig.