Nödrop till alla i Malmö-trakten!
Kopierar detta från KKS gästbok skrivet av KKS-aktiv i Malmö. Kan du hjälpa så tveka inta att skicka iväg ett mail via adresserna längre ner.
"KKS har fått ett ärende från en distrikssköterska ang. en över 90 år gammal gravt synskadad kvinna i Malmö som inte kan sköta sina sex katter. P.g.a katterna får damen ingen hemtjänst, vilket givetvis har lett till att boendet för både damen och de sex katterna kan liknas vid en sanitär olägenhet.
Bamse, ca 10-12 år, har varit dålig en längre tid och KKS tog honom till Haga-veterinären i veckan som gick där det konstaterades en mag- och tarminfektion. Bamse är ordinerad en antibiotikabehandling i 20 dagar.
Eftersom vi inte kan placera sex vuxna katter omedelbart, söker KKS dig som kan tänka dig att hjälpa kvinnan att sköta om sina katter. Givetvis vill inte den mycket tacksamma damen låta avliva sina små vänner.
KKS söker dig som kan hjälpa mig att storstäda hos kvinnan helgen den 15-16/12.
KKS söker också dig som kontinuerligt kan besöka kvinnan och hennes katter, och därmed hålla kontakt med oss ang. katternas väl och ve.
KKS söker dig som med jämna mellanrum kan tömma lådor samt rengöra dessa.
KKS söker dig som kan medicinera de katter hos damen som kan tänkas behöva detta. I första hand gäller det Bamse.
KKS söker också dig som kan bidra med bra kattsand samt rengöringsmedel m.m.
Nog kan vi väl tillsammans se till så att damen och hennes katter får fira ytterligare en jul tillsammans!
Om du vill hjälpa KKS med detta, når du mig på någon av mina två mailadresser;
carina.a@kks.nu
carlborgen@telia.com
Jag hoppas vi ses den 15 december!
Hjärtliga hälsningar
Carina Andersson
Aktiv KKS Malmö"

Typiskt att hon inte bor i Göteborg, det här är ju två av mina favoriter i ett; katter och en tant!

Jag hade gärna hjälpt i detta fall,bor ju inte där tyvärr.Vad sjutton,inte få hemtjänst för att man har katter….usch hur vi behandlar både människor och djur ibland..
Man jag håller med, ska man inte få någon hemtjänst när man har katter. detta tycker jag är skamligt å det grövsta…Ja, jag bor då för långt bort för att kunna hjälpa men jag hoppas att det dyker upp någon vänlig själ som vill göra en god gärning.
Vilken bra aktion!
Skulle jättegärna hjälpa den gamla kvinnan men bor ju inte där.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Åhh..vilken gripande historia..jag hade ställt upp på en gång eftersom jag inte jobbar..men jag bor ju i Linköping…
puttar upp iallfall och hoppas att någon i malmö-trakten finns för kvinnan och katterna!

Hon borde få hemtjänst, i alla fall enligt SOL, annat bistånd. Var det llänge sedan honfick avslag?
Hur har de motiverat det hela?
Att hon har djur är inget skäl för avslag om hemtjänst.
Maila till mej privat på mettan@comhem.se, så skickar jag telefonnummer.
Så här får det inte gå till. Det blir att kontakta Länsstyrelsen, sociala enheten och där har jag hittat en bra kontakt, så jag kan kontakta henne, men då måste jag ha alla uppgifter.
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med städning och sådant, eftersom jag behöver hjälp själv. Men jag vägrar att använda hemtjänsten, efter att ha hört deras debiteringar.
Jag hjälper dock gärna till med överklagande och sådant, vilket ni borde veta, de flesta av er vid det här laget. Så bara hör aav er, så hjälper jag tillmed vad jag kan.

#6 Jag sitter med annat KKS-arbete och känner inte till detta ärende då jag som sagt enlig ök med KKS-Carina klistrade in detta på forumet från gästboken. Jättesnällt att du vill hjälpa men maila då Carina via de mailadresser som stod i inlägget. Tass!

vad e det för konstiga regler de har där?? jag jobbar i hemvården och vi har flera vårdtágare med katter och det e ju självklart att de ska få ha sina djur om det inte blir en sanitär olägenhet men då hjälper man ju dem.. vi går hos några nu som hade 30 katter innan och nu har de 5 men det luktar lika äckligt men vi kan inte vägra dem hjälp…