Myten om honkatter, vad beror den på?
"Katthonor behöver få en kull ungar före kastrering för att bli riktigt trevliga" hör man fortfarande ibland.
Jag undrar hur den myten har kunnat växa sig så stark, och vad den bottnar i.
Varför betonar man inte istället hur jobbigt det är med (och för!) honkatter som löper… (de låter extremt illa, ofta dygnet runt och i dagar, de är stressade, och tenderar att kissa på en mängd oönskade ställen, högt som lågt…).
Så - vad bottnar myten i? Och vad håller liv i den?
Det enda vettiga är förstås att kastrera sin huskatthona "så tidigt som möjligt", då vi har ett stort överskott på huskatter i landet (liksom i alla andra länder i världen…).
Marknaden är mättad - och då spär man inte på den med ytterligare huskatter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror att många kattägare tänker att katter "vill" bli mamma, på samma sätt som en människa kan ha en önskan om att bli förälder. Katters modersinstinkt är dock (till skillnad från människors vanligtvis livslånga familjeband) en väldigt tidsbegränsad instinkt.
Istället för familjeidyll kan katthonan bli allt annat än en kärleksfull mor när ungarna blivit några månader och då uppstår plötsligt behovet av att hitta nya hem som får ta över ansvaret för de återstående 15-20 åren.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Ja, så kanske det är, att man "förmänskligar" katthonan på något sätt. Jag tänkte att de flesta katter ju brukar "lugna ner sig" lite vid typ 1½ års ålder, och att man kanske då har tolkat detta som en effekt av att honkatten hunnit få en kull ungar då… Men att katten skulle ha "lugnat sig" ändå.
Men vi ser ju ett förmänskligande även när det gäller kastrering av hankatter, där inte minst män kan "slåss med näbbar och klor" för kattens "rätt" att få förbli okastrerad…. Nästan som om det vore mannens egen "manlighet" som stod på spel och mannen själv som skulle kastreras…
Nåväl, nu får inga katter längre gå ute med mindre än att de är förhindrade att fortplanta sig, så nu hoppas jag att den här typen av "förmänskligande" minskar…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2020-11-14 21:58 av Uppkatten