Att "köpa katten i säcken"...
I dag sitter jag och kollar på Blocket-annonser. Jag brukar inte göra det särskilt ofta. Jag suckar mest åt alla galna annonser jag får se…
Någon vill lura oss att hen säljer Ragcoon-katter. En ny hitte-på-sort alltså…
En annan tycker att det är en bra idé att sälja kattungar som julklapp… Självklart är julklapparna avmaskade före leverans… (ja, det vore ju inget vidare att få en massa inälvsparasiter på köpet lagom till julskinkan och Kalle Anka…???).
Andra försöker motivera oss att välja just deras kattungar för att de är "luddiga" eller "originella blandraskattungar" eller "underbara musjägare".
"Underbara musjägare" - ja, det för väl osökt tankarna till okastrerade hankatter som springer runt och vrålar högljutt efter en partner, och det låter väl så där lagom underbart när landet redan nu svämmar över av huskatter…??? Annonsör är signaturen "Skruttis" och det låter ju seriöst så det förslår (not!).
Ytterligare någon vill få oss att köpa deras kattungar men låter oss inte komma på besök och träffa katterna p g a Covid19-situationen i landet. Man förväntas således att köpa grisen (eller - ja, katten…) i säcken… (vilket kanske passar bra så här till jul…. Eller inte…)? Själv förstår jag inte hur man kan släppa iväg en kattunge/katt utan att ha mött köparen och sett hur denne relaterar till kattungen/katten… Och nog skulle jag gärna vilja få träffa kattungen, dess föräldrar, syskon och uppfödare före köp…
Avslutningsvis så finner jag en annons om en Norsk skogskatt - skeppskatt - bondkatt-blandning som är till salu. Norska skogskatter finns ju inte, och skeppskatt är inte en ras utan berättar för oss att katten har en missbildning, så varför inte skriva bondkatt - eller huskatt - rätt och slätt…? Men tyvärr finns det säkert folk som är beredda att betala extra både för påstådda Norsk skogskatt-gener och för att katterna har missbildningar…
Ja, det är inte utan att man förundras lite över dessa annonser, samtidigt som de rätt tydligt avspeglar den okunskap som finns hos många kattägare (och kattköpare!) men annonserna speglar också i flera fall kattens allt för låga status… Trist tycker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bedrövligt är ett milt ord.
Stolt ägare till tre La permer