Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 163 ggr
Uppkatten
2

Vilseledande marknadsföring på kattmat

Köper blötmat till katterna över nätet. En sort som jag inte brukar köpa. Den innehåller bland annat portionspåsar med vilt. Det låter väl lite sympatiskt mitt i det dåliga, för vilt har ju i alla fall fått ströva fritt, tänker jag (och katter är ju köttätare hur vi än vrider och vänder på det).

När kattmaten anländer står det fortfarande på kartongen att den ska innehålla ett antal påsar med "Vilt".

Men när jag öppnar kartongen och kollar på portionspåsarna med färgmarkeringen för "Vilt" står det istället att portionspåsarna innehåller "Kanin".

Jag tycker det här är falsk marknadsföring. För jag kan nästan lova att det inte är döda vilda kaniner i påsarna…

Men antagligen säljer "vilt" bättre än "kanin" i Sverige i kattmatssammanhang…?

Jag känner inte alls för att ge mina katter kanin att äta, även om jag begriper att det säkert är odeklarerad kanin i mycket av den kattmat man köper.

"Varför inte servera kanin, de har väl inte ett högre värde än alla andra djur som hamnar i kattmatspåsarna?", tänker säkert någon. Nej, det är klart att alla djur och varje djur har samma höga värde.

Själv levde jag nära kaniner som barn, så därför "kryper det väl under skinnet" på mig lite extra bara, och jag har själv varit vegetarian sedan tonåren och tycker att vi människor ofta hanterar djur på ett sätt som är bedrövligt.

Men det jag ffa reagerar på är alltså att man saluför sin kattmat som vilt när det är kaninkött i påsarna från kaniner som säkert inte alls har levt något lyckligt liv ute "i skog och på äng"… Förmodligen kommer köttet från någon ganska ruggig kaninuppfödning där kaninerna far allt annat än väl… tänker jag…

Naturligtvis kommer jag att kontakta kundtjänst, vilket jag gjorde i ett liknande ärende redan för många, många år sedan. Den gången ändrades texten från "Vilt" till "Kanin". Möjligen var det samma märke på kattmaten den gången? I så fall kan man undra varför det nu åter står "Vilt" på ytterkartongen???

Som konsument tycker jag att man har rätt till så exakt information som möjligt. För mig är buruppfödda kaniner inte detsamma som vilt.

Hur tänker du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Nu har jag mejlat dem och inväntar svar…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Moon AppleGrey]
1

Oavsett om det är samma företag eller inte… så ska det stå exakt information på paketet.
Konsumenten har ju rätt att veta vad det är den handlar för något, i synnerhet när det gäller livsmedel.

Grace2009
0

För mig är vilt snarare vissa typer av kött. Jag förstår hur du tänker, men min hjärna tolkar kanin som viltkött. Med det sagt, intressant att se vad företaget säger i frågan.

Namiko
0

Jag tvivlar starkt på att det är vilda djur i någon kattmat över huvud taget. Dom skriver vilt för att det är en djurart som jagas och anses som viltkött, även om dom föds upp i fångenskap.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Uppkatten
2

Kanin är inte vilt om kaninen är uppfödd på någon form av "kaninfarm" (d v s i burar), tänker jag.

Möjligen kan man betrakta kanin som vilt om det är vildkaniner i kattmaten, vilket jag inte kan tänka mig att det är.

[Moon AppleGrey]
1

#4 & #5 Falsk marknadsföring m.a.o

Uppkatten
3

Jag har fått följande svar:

"Vi är väl medvetna om detta skrivfel på påsen och beklagar. Det kommer att åtgärdas inom kort så det står kanin istället för vilt."

Men nu var det ju inte på påsen utan på kartongen som det stod "vilt"…

Så jag har mejlat dem igen och nu - ännu en gång - även frågat vilken insyn de har när det gäller djurhållningen + vilka krav de ställer på djurhållningen, när det gäller de kaniner och andra djur som finns i kattmatspåsarna…