Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-beteende
Läst 182 ggr
Novachan
0

Osäker om hemlös, "onormalt jamande"?

Var ute på förmiddagen och hörde en katt jama mycket, tycker det låter som jam en katt gör när den är "missnöjd" t.ex. instängd i en transportbur. Gick mot jamandet men kunde ej se katten. Ganska likt jamandet som i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=GX1GrCO9XUw

På kvällen ser jag katten gå runt och jama med samma läte. Kallar på katten och den kommer till mig, slutar jamma och börja spinna och stryka sig mot mig. Jag kliar den och ser att den inte har något halsband och jag lyckas inte se någon tatuering i örat - kan dock ha missat. Försöker känna efter chipp men misslyckas med det med, men jag brukar inte kunna hitta/känna chipp på chippade djur. Katten ser ut att vara i okej hälsa.
Tänker då att jag ska ta in katten så jag kan undersöka den noggrannare och ringa samtal för att hjälpa katten - hitta ev. chipp. Katten accepterar att jag plockar upp den men blir rädd och hoppar ur famnen när jag försöker gå in med den i trapphuset. Gör några försök till men misslyckas och katten tar sig sedan in i ett område där jag inte kan komma åt den. Katten börjar med "missnöjda jamandet" igen.

I området är det få katter som vistas lösa utomhus, stadsdel med viss trafik i området. Jag kan ej minnas att jag har sett katten tidigare, lös eller på inhägnad balkong.
Jag är ingen kattexpert men jag uppfattar det inte som ett normalt beteende när en katt gör det ljudet samtidigt som den går. Skulle vara mer förståeligt om den var still och ville in/ut någonstans.
För fertila katthonor sådant beteende när de söker katthanar för parning? Misstänker att katten är en hona men den skulle ändå kunna vara hemlösa eller vilsen - tänker att jamandet kanske är för sökande av kontakt med människa om inte till katt av motsatta könet.

Kommer håller utkik efter katten. Vad tror ni om denna katt efter beskrivning?

• Redigerat 2020-11-02 21:57 av Novachan
OberonsMatte
0

Ja, okastrerade honkatter kan gå omkring och låta så när de löper för att locka till sig hankatter. Okastrerade hankatter kan också gå och ropa.

Ibland kan beteendet att ropa triggas igång även hos kastrerade katter. Jag har haft en hankatt som gärna satt och ropade (vrålade) på balkongen och min Oberon vrål-ropar ibland när vi är utomhus. Ropandet då tror jag handlar om revir, oro och upphetsning (p.g.a. främmande dofter).

Om en innekatt hamnar utomhus av misstag är det troligast att den är helt tyst och undviker att visa sig.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Både fertila hankatter och fertila honkatter kan "låta illa" när de söker efter en partner. Dock är det inte längre tillåtet att ha okastrerade katter ute, utan ska katten gå ute så ska den vara förhindrad att reproducera sig (men säkert är det fortfarande många som inte har kastrerat sina katter).

Chippet kan man ofta inte känna på katter, utan man behöver en scanner för att kolla om katten är chippad eller inte.

Har ingen erfarenhet av att hemlösa katter skulle gå omkring och jama (som "tecken" på hemlöshet), däremot kan man möjligtvis tänka sig att en social utekatt som hamnat vilse skulle kunna låta lite extra för att söka kontakt med människor.

Det finns också enstaka katter som är extremt pratiga och pratar mer eller mindre "för jämnan".

Det bästa vore kanske om du kunde få tag i någon som har en chipläsare som kan hjälpa dig att kolla katten om du är orolig för den, eller att du annonserar efter ägaren/uppgifter om katten t ex i en lokal FB-grupp eller på VILSE.nu.

Vore olyckligt om det är en ung katthona som sedan ska föda ungar ute under vintern.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
4

#0: Kolla först om det finns en katt som den som är efterlyst på vilse.nu! Om den inte finns på vilse.nu försök att fotografera katten och lägg ut på vilse.nu, kolla även på Facebook.
Hoppas någon ägare ger sig till känna!

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Novachan
0

Uppdaterar lite:

Har bara sett katten en gång till sedan dess. Vet ej om jag inbillat mig eller ej med att höra enstaka sådant jamande ibland utifrån under den veckan - men vet ej om jag faktiskt kan höra det genom betongväggar…

#2 & #3 Jag kollade vilse.nu och några FB-grupper innan jag skrev här men annars bra tips