3 katter söker hem! Akut!
Hej!
Nu måste vi tyvärr sälja våra katter pga. klagomål i området där vi bor. Och nu måste alla vi sälja våra katter.
Vi har fått en månad på oss (från idag 19/11) att göra av med våra katter, om inte de är borta inom en månad så blir vi vräkta.
Kattunge:
En väldigt gó katt. Väldigt social, vilket hon inte var innan för vi hittade henne ute. Hon är ca 13veckor.
Speedhack:
Väldigt trevlig katt men gillar inte hundar. Han har bott hos oss hela sitt liv. Han är två år.
Elvis:
Också en väldigt trevlig katt. Även Elvis har bott hos oss hela sitt liv, han och Speedhack är bröder.
Elvis är ett år.
Alla katter är väldigt trevliga katter och vill komma till djurvänner.
Seriösa köpare kan höra av sig, snackare undanbedes. Pris: symbolisk summa.
(kattungen på bild, hittekatt. läs min tråd "För två veckor sen…)
För mer info eller om du är intresserad, pm:a.
Vi finns i Jönköping!
Vad har de klagat på?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Gör ALLT för dina katter. Se till att dom kommer till bra hem. De förtjänar dom. Jag tycker inte du ska avliva dom.
Jättefina är dom. Lycka till.

Ring hyresgästföreningen! hyresvärden har inte med att göra att ni har tre katter som ni tar hand om, såvida ni inte bor i ett särskillt allergihus.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Kollar med
Djurens Vänner i Jönköping
Knivshult 10, 560 27 TENHULT
036-39 01 14
E-post
Mobiltfn
0730-15 81 24
Det är nu 3.gång idag att jag la ut deras adress:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
JA, så kan de inte görA! Ta som sagt upp det med Hyresgästföreningen och ta och PM:A Mettan här inne! Hon håller precis på och kämpar med ett likanande fall, så hon vet massor!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
blir rosenrasande på alla grannar och hyresvärdar som vet allt, och tror doom bestämmer allt, men hör som sagt med Mettan, hon vet kram Maggan47

Hur har ni katterna i och med att folk har klagat. Går de ute eller är de inomhus i lägenheten. Är de innekatter har väl folk inte något att invända mot dem? Men det är ju klart att man måste få lov att ha djur om det inte uttryckligen står i någon bostadsstadga att husdjur är förbjudet.
Tala med hyresgästföreningen.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
jag skulle i princip enbart kunna bli vräkt pga katterna om det stank så mycket piss i lägenheten att det tränger in hos grannar/ trapphus.

Men usch stackare..vilken hemsk situation…förstår inte hur man som hyresvärd kan komma med sådana här hot om det inte står i kontraktet om katthållning..vet inte om du har dina katter utegående i området..isåfall kunde det kanske vara en lösning att göra en rastgård eller att näta in balkongen om du bor högre upp….tänker på dej..

Katter har rätt att röra sig fritt, finns flera dom ang. detta. Ingen hyresvärd kan förbjuda detta.
hmmm, jag tror bara, förutsatt att det ej är ett allergihus /förbud i kontraktet, kan man bara bli vräkt om katten är en sanitär olägenhet för andra, alternativt att de tex förstör lägenheten genom att tex kissa på golv osv, som visserligen ni skulle få betala för skadorna endå, men rör det sig inte om detta, tror jag inte att de har rätt att tvinga er till detta.

Såg på din sida att du har 6 ökenråttor… Får du ha dem kvar eller måste dom oxå bort?
Vilka är det som klagar, är det grannarna? Går dina katter ute och förorenar för folk?
Då är det ju bättre att du har dom som innekatter…. för du vill väl inte skiljas från dina älsklingar.
Som en skrev här uppe, näta in balkongen….
Hoppas att det ordnar sig så att du kan ha dem kvar……
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hur går det?
Vad händer?

Är lite intresserad av anledningen varför du fått detta föreläggande ifrån hyresvärden. Jag själv sitter i styrelsen för Hyresgästföreningen här i trakten, och det krävs oerhört mycket för att din hyresvärd ska kunna vräka dig enbart för att du har tre katter. Det är som det skrivs ovan bara om de är en riktig sanitära problem. Men sådant brukar man ju kunna lösa.
I värsta fall skulle jag själv flyttat ifrån en sådan hyresvärd hellre än att göra mig av med katterna.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Oj, hade totalt glömt att jag skrivit här. Fick en påminnelse av Alexej (?)..
Så dom kan alltså inte vräka oss om det inte är något förbud eller allergihus? Min mamma ska kontakta hyresgästföreningen.
#15 - Jag får ha kvar mina ökenråttor.
#16, #17 - Vi har inte ringt till Hyresgästföreningen än men mamma ska göra det imorgon. Jag hoppas verkligen att vi får ha kvar dom. Men annars kommer det en som är intresserad på måndag och kollar på kattungen.
Jag återkommer.
Skulle gärna vilja veta mer kring det. Om det är någon som vet mer?
Det finns en kvinna här som är väldigt insatta i just hyresproblem och djur. Du kan säkert kontaktar henne för hjälp: Mettan
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Gud, skulle jag aldrig gå med på , då skulle jag hellre flytta!

Hur går det?

För det första så får de inte vräka er, så det är ingen snack om saken. Om det inte är så att ni missköter katterna. Stör de grannarna om de är ute så gör det också att lösa.
Men om du ska sälja katterna så ska de vara vaccinerade, kastrerade och id-märkta. Sedan en seriös summa för dem, från ca 500 kr och uppåt. Då får ni pengar tillbaka på det ni lagt ut.
Annonsera genom lappar i affären, annons i lokaltidning och på allt från Blocket till sks kattannonser med mera.
Lycka till oavsett vad det blir av det hela. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Flytta. Jag skulle inte skiljas (om jag haft) katter iaf, för att en hyresvärd försöker vräka oss.. *mår illa* :O)
#26 - Nu är det så att det inte är så lätt för oss att flytta. Behöver stor lägenhet osv.

Har din mamma pratat med hyresgästföreningen än?

#29 Skönt att höra. Då är det den tredje kvar som ska få ett hem då?

Är hyresvärden en bostadsrättförening, kan de ha sina speciella bestämmelser.
Här kommer ett litet utdrag ur hyreslagen.
----------------------------------------------------------------
25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).
Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.
Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta so cial- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten.
Lag (1993:400).
--------------------------------------------------------------------
Vad har hyresvärden angett för skäl till uppsägning? Det måste väl i så fall vara störningar i boendet, och det kan det inte vara att ha katter. Det är en annan sak om det luktar så att grannarna klagar. Är katterna ute, så att det luktar i trapphuset, måste det vbevisas att det är just ERA katter, som har gjort det. Den kan mycket väl vara ANDRA KATTER SOM SPRINGER IN I TRAPPAN.
Ring fär säkerhets skull hyresnämnden också. Jag ska se om jag kan hitta några domar, som kan passa in.
Jag bifogar hyreslagen och det som detta bör gälla står på sidan 15.

Står det något i kontraktet om att man inte får ha husdjur, så är detta ett "oskäligt villkor".
Finns en gammal dom i marknadsdomstolen, som går att åberopa om det skulle behövas. Numera ligger ju det hos hyresnämnden, men dom bör kunna åberopas ändå.
Jag bifogar den.
Ett utdrag ur den gamla domen. Just detta finns på sidan 5
---------------------------------------------------------------------
c)3 måste uppfattas som ett generellt förbud mot att ha hund, katt eller någon annan typ av sällskapsdjur. Gränsen för rätten att ha sällskapsdjur dras emellertid genom den nyss nämnda bestämmelsen i jordabalken; så länge sundhet, ordning och skick bevaras inom fastigheten ingår det i hyresgästens normala dispositionsrätt över lägenheten att ha sällskapsdjur. Mot denna bakgrund måste villkoret anses oskäligt

Ni tillhör hyresnämnden i Jönköping och här kommer uppgifterna:
Lättläst
Anpassa
Uppläst
Other languages
Webbkarta
Sök domstol Startsidan Om oss Ämnesområden Förfarande Blanketter Sökväg: Hyresnämnden>Sök domstol>Hyresnämnden i …
Hyres- och arrendenämnden i Jönköping
Tel: 036-15 66 60 Fax: 036-15 66 65 E-Post: hyresnamndenijonkoping@dom.se Webbplats: www.hyresnamnden.se
Domsområde
[Error: No property "Juristictions"]
Geografiskt område
Jönköpings, Kalmar, före detta Skaraborgs län och Kronobergs län
PlusGirokonto
Postadress
Box 2243 550 02 Jönköping
Besöksadress
Östra Storgatan 33 A 553 20 Jönköping
Karta
Vägbeskrivning
Senast ändrad: 2005-07-11
Skriv ut

Domstolsverket, 551 81 Jönköping, Mer kontaktinformation

Tyvärr hittade jag inga domar som gäller just detta. Jag ska maila till Anette C:s assistent Annica, så hon kanske kan hitta en dom.

Om det är en bostadsrätt, kan de ha särkilda regler, men de reglerna måste förankras hos medlemmarna, så de kan inte göra hur som helst.
Här kommer ett avsnitt ur bostadsrättslagen, som jag bifogar.
Detta avsnittet finns på sidan 12.
-------------------------------------------------------------------------
9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2.
12 § tredje stycket 2.
Om det förekommer sådana störningar i boendet som vses iförsta stycket första meningen, skall föreningen2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.
Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer fastställer formulär till underrättelse som avses i andra stycket 2. Lag (2004:390).

#29 kan inte förstå att ni gör er av med katterna så lätt. Ni har ju inte ens kontaktat hyresnämnden.
Och att sen skänka bort de mot en symboliskt summa…
Är de vuxna katterna kastrerade, vaccinerade och id-märkta?
/Miranda

#36 Inte jag heller. Men man får hoppas att de får det bra iaf!
Mettan, vikket jobb du har lagt ner! Och Miranda, du har alldeles rätt. Konstig inställning, på sätt och vis. Taking the easy way out…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vi hade faktiskt planerat att sälja minst 2 katter för vi vill inte ha så många katter. Elvis och Speedie kmr stanna.

#39 Så du skyller på att du inte får ha kvar dina katter av hyresvärden? När du i själva verket inte vill ha tre katter kvar? Det rimmar illa.
Nejnej, jag skyller inte på hyresvärden!
Vi hade tänkt innan att göra oss av med några av våra katter, men sen ångrade vi oss, men sen kom hyresvärden och sa att vi var tvugna men nu har ju mamma ringt till hyresgästföreningen och jag vet inte vad dom sa. Dra inga slutsatser innan du vet tillräckligt, inget otrevligt menat men det finns många folk som gör det och börjar skylla på en i alla fall. Så jag skyller inte på hyresvärden!!!!
Vill att alla ska veta att jag inte skyller på hyresvärden…
#40 - Dra inga slutsatser..
#40 - Varför skulle jag i så fall skylla på hyresvärden? Om jag skulle vilja ha bort dom innan det så skulle jag nog ha sålt dom för länge sen men nu vill jag ju inte det så jag har kvar dom…

Är era katter och dom ni gjorde er av med kastrerade och sånt?

#41, 42 okej, förlåt. Jag är snabb med det tyvärr :/
Men det låter lite konstigt att hyresvärden vill att katterna ska bort och sedan så får du ha kvar några?
#44 - Vi får inte ha kvar någon katt "/ :'( Men mamma ska ringa till hyresnämnden imorgon..
#43 - Nej, de är inte kastrerade , de nya ägarna ville själva fixa det.

#45 Då håller vi tummarna!!
Men se till att de verkligen blir kastrerade!