Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 550 ggr
Uppkatten
2

Stulna kattungar hemma igen

Kattägaren åkte iväg för att handla. När han kom hem var kattmamman utsläppt och fem av de sju kattungarna försvunna. Omfattande efterlysningar gjordes på Facebook och i tidningarna, och efter fem dagar var de försvunna kattungarna tillbaka igen. Enligt kattägaren var de utsvultna och kattmamman reagerade på att de hade fel lukt, men efter några timmar lät hon dem dia.

Ja, kanske planerade någon oseriös person att sälja kattungarna och tjäna en slant, nu när det har varit stor efterfrågan på såväl kattungar som hundvalpar under Corona-pandemin. Eller så finns det någon annan förklaring…??? 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR5k6G/kattungarna-stals-fran-garden--nu-har-de-kommit-tillbaka

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3

Mycket märkligt, men också väldigt beklagligt att den 10-åriga stallkatten inte kastrerats istället för att föda den här kullen (vilken i ordningen vill man nog helst inte ens veta).

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

#1 Numera är djurägare emellertid skyldiga att kastrera sina utegående katter, så vi får hoppas att det snart är gjort. Självklart ska huskatter inte springa runt och para sig fritt och föda en massa kattungar, när vi redan har 100 000 - 150 000 hemlösa katter. Då är det inte läge att avla fram fler. 

Men skönt att kattungarna kom till rätta. Var de avmagrade så har de sannolikt inte haft det särskilt bra under tiden som de var försvunna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Karmatarerskanise
3

#2 Nej dom är inte skyldiga att kastrera. Man önskar att det var vad lagen säger men det gör den inte.

[Elelli]
0

Ja, tyvärr är det ju ingen skyldighet att kastrera sina utekatter. Hoppas ändå det görs efter denna kullen.

Uppkatten
1

#3 Jo, det gör den faktiskt, om man tar noga del av det hela! Ska se om jag kan hitta en bra länk åt dig, men hinner inte det just nu. Men summerar man det hela så har man att välja på att kastrera katten eller hålla den inne (eller på p-pilller, vilket inte är att rekommendera).

OberonsMatte
3

#3 Föreskrifter är inte valfria att följa.

"2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för".

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Vet att jag hört en jättebra intervju med Therese Lilliesköld (?) där hon förklarade allt detta mycket pedagogiskt.

Uppkatten
1

Karmatarerskanise
2

#6 Ja, det står INTE att man måste kastrera. Det står bara att man ska förebygga oplanerad, oönskad och överdriven reproduktion. Stor skillnad. Jag har inte påstått att föreskrifter inte ska följas. Jag bara påtalar att KASTRERING inte är en föreskrift och är inget måste.

Uppkatten
1

Ihop med detta (se länk nedan gällande avel på katt) så inser nog de flesta av oss att man inte länger bara kan släppa ut sin okastrerade katt, inte ens om man säger sig vilja ha huskattungar. 

https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Uppkatten
4

#9 I praktiken blir det "ett måste", eftersom t ex p-piller inte är ett fungerande alternativ för katter (då de ofta kräks upp dessa etc). 

Visst - man kan välja att ha sina okastrerade huskatter som innekatter (men då är de ju inte "okastrerade utegående katter" längre… vilket var vad jag skrev om i #2). Dessutom brukar det sluta med skitjobbiga löpperioder, stressade katter och felkissning om man har okastrerade katter.  

F ö tycker jag att det är vettigare att vi framhåller de rimliga och vettiga alternativ som finns, än att vi håller på och "märker ord". Det gäller att se till intentionerna i de lagar, föreskrifter och råd som finns. 

Trams hör inte hemma på Hittekatter i Fokus.

Karmatarerskanise
0

Jag är inte nöjd med lagen utan tycker den är alldeles för vag.

Uppkatten
2

#12 Det är nog många som önskar att den varit ännu tydligare, men det är ändå en jätteframgång att vi kommit så här långt. Nu får vi istället försöka vara bra på att förklara vad som menas och hur det är avsett att tolkas. Lite som Therese gör i intervjun.

Håller verkligen tummarna för att kravet på ID-märkning och ägarregistrering också går igenom.

[[eskils_]]
1

#13 Håller med dig! 👍

Glaset är inte halvtomt, det är halvfullt.

Uppkatten
2

#14 Precis! 

Och att "märka ord" och sprida tvivel hjälper inte katterna. Det är viktigt att vi är tydliga i hur de föreskrifter som finns ska tolkas, och att betona att de gäller.

Karmatarerskanise
5

#15 Fast när det inte är ett krav att kastrera ska man ju inte heller påstå det.

Uppkatten
2

#15 Om du ska ha katten gående lös ute så är det ett krav att man kastrerar den. Alternativet är t ex p-piller, och det vet vi att det inte fungerar något vidare på katt, utan att det ofta slutar med en oplanerad kull kattungar + risk för livmodersjukdomar, juvertumörer, övervikt och diabetes etc. För hankatter skulle man i teorin kunna tänka sig någon form av kemisk kastrering, men vad jag vet så fungerar det inget vidare, har en hel del otrevliga biverkningar och är inget alternativ i praktiken i nuläget.

Planerar du en kull kattungar så är du numera därtill skyldig att ha en viss koll på såväl mammans som pappans hälsa, vilket inte är möjligt om katten går fritt ute och parar sig med vilken/vilka katter som helst. 

Låser tråden då jag inte finner det meningsfullt med ytterligare diskussion.

Inlägget är låst för nya kommentarer