Husdjursbedrägerierna ökar
Allt fler luras att betala handpenning på en hundvalp eller kattunge som inte finns. Bedragarna tar tillfället i akt nu under coronapandemin. Polisen manar till att man ska vara extra noggrann inför sitt köp av hund eller katt. Bluffannonser kan vara svåra att skilja från seriösa annonser, så det kan vara bra att göra en bildsökning för att se om bilden förekommer i helt andra sammanhang på nätet, att be säljaren om referenser, och så ska man förstås vara försiktig med att göra förskottsbetalningar.
https://www.di.se/nyheter/antalet-husdjursbedragerier-okar-under-pandemin/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb9kJ2/fler-husdjursbedragerier-under-coronapandemin
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kanske fel tråd.
Men på blocket hittade jag en annons om två hamstrar och en kanin som ges bort gratis. Och vem skulle tro på det. Tydligen har personen inte tid. Och det är två guldhamstrar i samma bur.
Det finns lag på att guldhamstrar inte ska hållas i samma bur.
Står såhär : 2st Hamster höna 5 mån Gratis
1 Kanin 1 år 1,5kg Gratis
Jag ingen tid ta hand om söta djur, tama .Behöver ge snabbt .
Tjena^^
- Redigerat 2022-11-04 12:17 av EquusCaty
#1: Det är inte konstigt med djur som bortskänkes, väldigt svårt att hitta hem åt djur pga överflödet av djur som söker hem.
Det kan vara så att denna personen inte vet något om guldhamstrar och trodde att de kan bo tillsammans.
Kan ju givetvis vara en bluffannons men också någon med dålig svenska, svårt att säga.
- Redigerat 2022-11-05 09:45 av [Tismon]
#1 Det är bra att du är vaksam och läser annonser med kritisk blick. Det kan vara svårt att avgöra vad som är en "riktig" annons och vad som är bedrägeri. Allt för många blir lurade.
Den annons du hänvisar till förstår jag att du ifrågasätter. Svenskan är dålig. Djuren är gratis. Personen vill få ge bort djuren snabbt. Och det är söta bilder.
Så är det ofta i bedrägeriannonser. Särskilt det där med att det ska ske snabbt.
Sedan när man svarar på en bedrägeriannons så tillkommer en massa "oväntade kostnader". Djuret påstås finnas i ett annat land och nya ägaren måste betala djurets resa till Sverige. Djuret påstås bli skadat/sjukt och måste till veterinären och nya ägaren måste betala för veterinärbesöket o.s.v.
Men precis som #2 skriver så händer det också att djur skänks bort "på riktigt". Det gäller inte minst smådjur och katter. Folk kan t.ex. tröttna på sina djur.
Hur skiljer man då på "riktiga" annonser och bedrägeriannonser? Ja, det kan ibland vara svårt.
Man kan göra ett bildsök och se om bilden har använts tidigare. Kanske publicerades bilden på en kattunge första gången redan för flera år sedan. Då förstår man ju att "kattungen" inte kan vara kattunge fortfarande.
Man kan kolla om personen som lägger ut annonsen även har annonserat i andra grupper. Ibland ser man att de har samma annons i massor av olika länder och på många olika språk - då kan man också misstänka bedrägeri. Speciellt om de säljer både kattungar, hundvalpar, ved och hyr ut lägenheter - på ett och samma sätt…
De vill också oftast bli kontaktade via PM och stänger av kommentarsfältet så att ingen kan skriva och "varna" där.
Kollar man "FB-kompisar" så finns dessa ofta i Kamerun.
Men det är viktigt att man är uppmärksam, precis som du är. Och verkar något för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant.
Vackra raskatter/renrasiga hundar som har stamtavla, har sina vaccinationer o.s.v. - ja, då får man börja dra öronen åt sig ifall de bortskänkes. För varför skulle någon skänka bort ett värdefullt djur när man kan sälja djuret för tusentals kronor….??? Då måste man som "köpare" inse att det är bluff.
Fortsätt läsa annonser kritiskt! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#1 Det är inte ovanligt alls att smådjur skänkes. Just den annonsen tror jag är äkta. Förhoppningsvis bor inte hamstrarna tillsammans, bilden är ju från transportbur. Kan ju vara så att hon köpte syskon och dom flyttade tillsammans och sen började dom bråka och då blev det jobbigt. Dom såg ut som bebisar på den bilden tycker jag. Nackdelen med gratis smådjur är att dom kan råka illa ut och bli mat åt andra djur. Hoppas dom hittar ett bra hem.
#4: ja. Jag tycker att alltför många Möss och kaniner blir mat.
Tjena^^