Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 580 ggr
Yvonne Åkermark
2020-08-14 16:34

Vilken rätt har Länsstyrelsen att bestämma?

Hej! Har Länsstyrelsen rätt att kräva att jag omgående tar min hund på undersökning trots att hunden är pigg för sin ålder, har lite krämpor, men visar mycket livslust. Har tänkt avliva hunden om tre veckor i hemmiljö för att hon ska kunna få lite mer tid innan kyla och instängdhet kommer.  Jag vill att hon ska få somna in hemma och det här var den tid veterinären kunde erbjuda. Med dessa veckor får hennes familj tid för sista umgänge och att ta farväl ordentligt. Hunden är som sagt pigg men visar tecken på stelhet pga ålder. Vilken rätt har jag som djurägare? Hur ska jag bete mig för att få igenom min som jag anser bra plan i detta mot myndighetspersoner som beter sig som Gestapo?

Mvh Yvonne

Annons:
Maria
2020-08-14 16:51
#1

Jag förstår inte riktigt varför myndigheterna är inblandade?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nephi
2020-08-14 17:00
#2

Vad är bakgrunden till att Länsstyrelsen är inblandad från första början? 
Av vilken anledning vill de att du tar hunden på undersökning?
Är de medvetna om att du har tid bokad?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Honestyisdead
2020-08-14 17:04
#3

Dom har rätt att bestämma. Och det lär vara allvarligt om dom har ställt krav på dig.

91Marran
2020-08-14 17:11
#4

Varför ska man dra ut på hundens lidande för att man måste få må "bra" och ha en sista tid? Frågan är varför de är där från första början. Vad är det för anledning?

Mvh
Mig

Uppkatten
2020-08-14 17:41
#5

Jag gissar att någon har gjort en anmälan och att du därför har fått ett brev från Länsstyrelsen? I så fall ska du börja med att svara på det brevet, och hänvisa där också till den överenskommelse som du har med veterinären om din hund. Mår hunden OK så är det väl inget problem att låta en veterinär titta på hunden i väntan på redan inplanerad avlivning? Och skulle veterinären bedöma att hunden har ont så kanske hunden kan få t ex smärtlindring de här sista veckorna? Så ta kontakt med Länsstyrelsen för diskussion är mitt råd. Får de in en anmälan om att hunden inte mår OK så är de skyldiga att kontakta dig som djurägare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2020-08-14 18:44
#6

#0 Så hunden är "pigg för sin ålder" och "visar mycket livslust" - och ni planerar en avlivning. Ursäkta, men jag tror inte på storyn. Jag tror du trollar.

Du blev medlem i iFokus idag, har bara skrivit ett enda inlägg och du väljer att lägga det här i Hittekatter fast det handlar om en hund.

Annons:
Uppkatten
2020-08-14 18:54
#7

#6 Länsstyrelsen har ju diskuterats ofta på HiF genom åren, så att inlägget dyker upp här även om det gäller en hund tycker inte jag är särskilt konstigt i och för sig. TS kan ju ha läst på sajten tidigare, eller haft annat nick, det är inget vi vet något om.

Och livslust - ja, det har jag sett hos allvarligt sjuka djur ända fram till dagen för avlivning… Det är det som ofta gör det så smärtsamt att avliva…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2020-08-14 19:04
#8

#7 Så kan det ju vara, men jag tvivlar.

Om storyn är sann undrar man förstås om Länsstyrelsen vill att hunden undersöks därför att de har fått in en anmälan om vanvård. I så fall gör de bara sitt jobb, för hundens bästa.

Uppkatten
2020-08-14 19:14
#9

Jag tänker att om man googlar runt lite på sökord som länsstyrelsen och problem med länsstyrelsen så kan man mycket väl hamna på Hittekatter i Fokus.

Men det är viktigt att man verkligen kommunicerar med Länsstyrelsen, så att det inte blir en massa tok i onödan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-08-14 19:17
#10

Kan tillägga att ca 35% av alla anmälningar är obefogade anmälningar. 

Men Länsstyrelsen har till uppgift att utreda de anmälningar som kommer in.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-08-16 15:13
#11

Ja, de kan kräva att en veterinär måste bedöma om det är ok att vänta med avlivning eller inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: